21 August 2009

esok puasa.....

ALHAMDULILLAH.....
akhirnya ramadhan menjelma pada ari esok....
teringat nostalgia masa budak2 dulu....
x pose....mcm2 alasan....x tahan...penat...kecik lagi...etc
lepas tu ummi bagi makan...sbb alasan tu berjaya....
hehehe...itu masa zaman jahiliah....
tapi best gak laa....masa kecik...
mcm2 pengalaman....prnh minum air paip sebab x tahan dahaga...
smpai skrng x gitau ummi pasal ni....lagipun tu masa tadika....ingat lagi...
lps tu ada lagi....ini komplot ngan kak sedara....
masa kecik gak....masa tu drjh 1....kena duk kampung...
lps tu masa mandi sama2 kat dlm toilet....kak sedara kata
"penat laa ari ni dh laa panas...jom teguk sikit air paip ni...."(lebih kurang mcm ni laa...kalo silap...x tau laa ye...maaf ya...memori x kuat sngt)
apa lagi org yg lebih tua ckp mcm tu...aku pun on laa...
kecik lagi apa tau....smpai skrng jadi rahsia....
apa2 pun bila dh besar ni.....kita suma dh tau slah silap...mana betul dan mana salah....
so...jgn laa buat jahat kalo dh tau salah.....(mungkin terdesak kot ats sesuatu keadaan)
tapi...x boleh jugak mcm tu kita kena berfikir lebih drpd sejuta kali sblm melakukan sesuatu...
time ramadhan mmg best....bkn sbb pasal makanan...tapi time berbuka msti satu famili brkmpl
tu laa antara yg the best.....sbb bila dh jadi pljr asrama ni...kita kena manfaatkan masa ngan...
KELUARGA....semakin jauh di perjalanan..semakin dekat di hati.....
apa2 hal....aku ingin ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan....
semoga anda berpuasa penuh...dan dpt brjmpa mlm lailatul qadar...
AMIN....




17 August 2009

x gi skola

nmpknya.....aku still x brpa sihat.....
jadi aku x payah nk gerak skola....
mungkin aku cuti 3 minggu....
x sangka lak bole cuti sepnjg tu....
apa2 pun...ader rase sikit menyesal...
sbb aku x gi skola...
walaupun aku x brpa sihat.....
tapi...aku rasa bersalah sgt.....
sbb dpt cuti lama...
dpt cuti lama pun....bkn dpt gi mana2 pun....
kena kuarantin.....x pe laa....
apa2 hal pun cuti ni kena bukak buku gak....
kena jihad gak....
walaupun x sihat.....
x lama lagi pose.....rasa trkejut lak....
sbb rasa cpt sgt.....ari brgrk dgn pnts......
aku rasa aku dh membesar.....thn dpn dh nk ambik spm.....
elok sngt laa tu....lps tu kerja.....
kahwin...dpt anak.....anak besar...berjaya
lps tu aku bersara....cepatnya....
dunia skang dh tua.....org tua umur dh singkat.....bila2 masa ajer akan terima seruan Ilahi...
kata org tua......'bila dh tua ni bnyk laa penyakit datang....mcm2 penyakit.....sbb tu kadang2
org2 tua ni nak mati cepat...x nak menderita sbb sakit......sbb tu ari mkn cpt'
x juga.....ni sbb nk dekat kiamat....
ramai org buat dosa(trmsk laa org yg menulis ni)
hanya ALLAH shja yg mampu ampunkan dosa2.....
jadi amalkan doa slps solat....kalo x buat
org tu digelar bodoh sombong......
doa kan senjata org mukmin.....
amalkan laa ek.....bersama-samalah kita jadikan doa sbgai amalan.....

16 August 2009

Kita ni tempayan retak....

Seorang pengangkut air memiliki dua tempayan besar di mana kedua-duanya tergantung pada hujung pengandar di bahunya. Satu daripada tempayan itu retak, sedangkan yang satu lagi tidak. Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya, tempayan yang retak itu hanya dapat membawa air setengah sahaja.

Selama 2 tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si pengangkut air hanya dapat membawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu sahaja tempayan yang tidak retak merasa bangga di atas prestasinya kerana dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si tempayan retak yang malang itu merasa malu sekali di atas ketidaksempurnaannya dan merasa sedih sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari kemampuan yang ia miliki.

Setelah 2 tahun tertekan oleh kegagalan pahit ini, si tempayan retak itu berkata kepada si pengangkut air;

" Saya sungguh malu pada diri saya sendiri dan ingin memohon maaf. "

" Kenapa? " tanya si pengangkut air.

" Kenapa kamu berasa malu? "


" Selama 2 tahun ini saya hanya mampu membawa setengah air daripada yang seharusnya dapat saya bawa kerana adanya retakan pada sisi badan saya. Ini membuatkan air yang saya bawa bocor sepanjang perjalanan ke rumah majikan. Kerana kecacatan itu saya telah membuatmu rugi " , kata tempayan retak itu.

Si pengangkut air berasa kasihan kepada tempayan retak, dan dalam belas kasihannya, dia berkata ;

" Jika kita kembali ke rumah majikan esok, aku ingin kamu memperhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan. "

Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan dan baru menyedari bahawa ada bunga-bunga indah di sepanjang jalan dan itu membuatkannya sedikit terhibur. Namun pada akhir perjalanan ia kembali sedih kerana separuh air yang dibawanya telah bocor. Tempayan retak itu kembali meminta maaf kepada si pengangkut air atas kegagalannya.

Si pengangkut air berkata kepada tempayan itu;

" Apakah kamu memperhatikan adanya bunga-bunga indah di sepanjang jalan di sisimu tapi tiada bunga di sepanjang jalan di sisi tempayan yang tidak retak itu? Itu kerana aku telah menyedari akan kecacatanmu itu dan aku manfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang jalan di sisimu dan setiap hari jika kita berjalan pulang dari mata air, bahagian kamu yang retak akan mengairi benih-benih itu. Selama 2 tahun ini aku telah memetik bunga-bunga indah itu untuk menghias meja majikan kita. Sesungguhnya tanpa kamu, majikan kita tidak akan dapat menghias rumahnya seindah ini. "



Kesimpulannya,kita semua adalah tempayan retak.Kita semua mempunyai kelebihan dan kecacatan sendiri.Jangan takut akan kekurangan masing2 tetapi kenalilah ia.Ketahuilah,di dalam
kelemahan setiap orang,tersimpan kekuatan seseorang.

15 August 2009

THINK U HAVE BRAIN

Below is a private way to gauge your loss or non-loss of intelligence. So take the 6 simple questions presented here and determine if you are losing it or are a MENSA candidate.

Q-1 : WHAT DO YOU PUT IN A TOASTER?

ANSWER: BREAD... IF YOU SAID "TOAST" THEN GIVE UP NOW AND GO AND FIND YOURSELF A SHOE BOX AS YOU CAN'T HANDLE LIFE...

IF YOU SAID "BREAD" THEN PLEASE PROGRESS ON TO QUESTION 2

Q-2 : SAY "SILK" 5 TIMES, NOW SPELL "SILK"... WHAT DO COWS DRINK?

ANSWER: "WATER". IF YOU SAID "MILK," THEN MAY I SUGGEST THAT YOU DO NOT TRY THE NEXT QUESTION, AS IT MAY SEEM THAT YOUR BRAIN CELL IS OVER - TAXED. YOU NEED A HOLIDAY... MAY I SUGGEST CHILDREN'S WORLD?

IF YOU SAID "WATER", THEN YOU MAY GO ONTO QUESTION 3

Q-3 : IF A RED HOUSE IS MADE FROM RED BRICKS, A BLUE HOUSE IS MADE OUT OF BLUE BRICKS, PINK HOUSE IS MADE OUT OF PINK BRICKS, A BLACK HOUSE IS MADE OUT OF BLACK BRICKS.... WHAT IS A GREEN HOUSE MADE OF?

ANSWER : "GLASS". IF YOU SAID "GREEN BRICKS", THEN WHAT THE WORLD ARE YOU STILL DOING HERE, READING THESE QUESTIONS!!!!

IF YOU SAID "GLASS", THEN PLEASE PROGRESS ONTO QUESTION 4

Q- 4 : 20 YEARS AGO A PLANE IS FLYING AT 20,000 FT, OVER THE OLD COUNTRY GERMANY WHEN 2 OF THE ENGINES FAIL, THE PILOT REALIZING THAT THE LAST REMAINING ENGINE WAS FAILING, HE DECIDES A CRASH LANDING PROCEDURE, BUT UNFORTUNATELY THE ENGINE FAILS BEFORE TIME AND THE PLANE CRASHES SMACK BANG IN THE MIDDLE OF "NO MANS LAND" -- THE LAND BETWEEN EAST GERMANY AND WEST GERMANY IN THE MIDDLE OF THE BERLIN WALL. WHERE WOULD YOU BURY THE SURVIVORS -- EAST GERMANY, WEST GERMANY OR IN "NO MAN'S LAND"?

ANSWER : YOU DON'T BURY "SURVIVORS" . IF YOU SAID ANYTHING OTHER THAN THE SENTENCE ABOVE, THEN PLEASE NEVER FLY. YOU MAY CAUSE MORE DAMAGE SHOULD THE PLANE CRASH!!!

IF YOU SAID THE SENTENCE ABOVE, THEN CARRY ON TO QUESTION -5.

Q-5 : IF ON A CLOCK THE HOUR HAND MOVES 1/60th OF A DEGREE EVERY MINUTE THEN HOW MANY DEGREES WILL THE HOUR HAND TRAVEL IN 1 HOUR?

ANSWER : "1 DEGREE". IF YOU SAID "360 DEGREES", OR ANYTHING OTHER THAN THE ANSWER, MAY I CONGRATULATE YOU ON GETTING THIS FAR...? BUT BE HONEST WITH YOURSELF, DO YOU THINK YOU CAN HANDLE THE LAST AND FINAL QUESTION?

IF YOU SAID "1 DEGREE", THEN PLEASE GO ON TO THE LAST QUESTION.

Q-6 : WITHOUT USING A CALCULATOR, YOU ARE DRIVING A BUS FROM LONDON TO MILFORD HAVEN (WALES). IN LONDON 17 PEOPLE GET ON THEE BUS, IN READING 6 PEOPLE GET OFF AND 9 PEOPLE GET ON, IN SWINDON, 2 PEOPLE GET OFF AND 4 PEOPLE GET ON, IN CARDIFF 11 PEOPLE GET OFF. THE BUS THEN PULLS INTO MILFORD HAVEN BUS DEPOT... WHAT WAS THE NAME OF THE BUS DRIVER?

ANSWER:"YOUR NAME." READ THE FIRST LINE!!!!

skool off

skul off...apa dh jadi ni....off sbb skul aku skrng menghadapi krisis penyakit berjangkit.....
YA ALLAH....begitu hebat sekali dugaan yg ku terima(sbb aku pun mangsa krisis ni)
so....dpt balik rumah seminggu.....tapi.....sbnrnya aku nk cukupkan cuti aku smpai 3 minggu...
sbb pihak skola x bagi balik skola kalo masih sakit lagi......(ni kira kes amanah la ni)
tapi....aku rasa gerenti ramai yg x balik gi skool nya.....sbb diorng nk cuti pnjng....
tapi....kalo aku lain siket....aku ada sbb...aku batuk2 ngan selesema...lps tu kdng2 demam...
tgk cuaca gak laa.....bosan gak duk rumah....x tau nk buat apa2....pasal kena kuarantin kat rumah....
nk kuar pun mls.....masa dpt balik tu best gak....nk kata gembira pun ada gak(of course laa happy)
tapi....yg x sedap tu....aku trfikir nk tmpng saper???
lps tu ada laa member baru aku....ajak aku tidur rumah dia...lps tu esok paginya....
mak dia nk hntr aku gi station bas sg besar........masa tu mmg aku bersyukur gila...ALHAMDULILLAH.....siap mak dia baik giler.....bapak dia pulak bnyk ckp....
tapi it's okay.....dia ader keluarga yg best....anak bongsu katakan....lps beli tiket gi klang...
ayah aku kata nak ambik...masa tu agak lega sikit....dpt juga balik rumah...
itulah kesannya kalo duk skola jauh......sbpi sabak bernam....apapun skola tu tetap best....
walaupun kadang2 ader terkutuk sikit.....harap maaf ya....x suma skola bagus...

tapi....kalo time balik bagi dak asrama mcm aku mmg best giler...
tapi...masa nk balik tu laa ader dugaan....kena check wallet(ader duit x)
kena check ader transport x.....check baju2 busuk nk bawak balik.....
check homework....mcm2 lagi laa....
tapi selalunya aku msti ader mslh kat transport ngan duit....
smpai ader ari tuu....aku pinjam kat member aku ni 5 ringgit...
nk beli tiket...(sedih tul)barulaa aku tau betapa susahnya nk dpt duit.....
transport selalunya skola sediakan....tapi kadang2 x de gak....
mcm kes ni.....tiba2 x de transport.....
skola sediakan bas gi klang,sg buloh,etc.....
aku ambik sg buloh nyer bas....lps tu aku ambik komuter gi putra henti kat situ.....
lps tu tunggu dlm beberapa minit....naik komuter gi pelabuhan klang....lps tu berhenti kat shah alam.....aaaaahhhh...lega smpai rumah.....prjlnan memakan masa lbh kurang 3 jam.....
selalunya dh balik ari jumaat...trpaksa laa x smbhyng.....jadi musafir....niat jamak laaa....apa lagi
sedikit panduan drpda aku eh....bkn....sedikit coretan bagaimana aku balik rumah....
boleh buat buku ni.....boleh dibincangkan.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...