10 March 2011

Jika Engkau masih ada di alaf 21 ini....

sekadar selingan sebentar....
jika rakyat malaysia bergembira dengan rancangan 'bang bang boom'....
orang barat enjoy dengan 'just for laugh'....

masyarakat timur tengah juga ada.....
boleh la pi layan video yg aku nak kongsi kat bawah tu....
tengok sampai habis......
jangan usya melalui permukaan kaku video ni sahaja...tekan play dan usya sampai habes...


















'jika kamu diberi peluang masa duduk bersama rasulullah beberapa minit,apa yag ingin kamu katakan?'
















p/s:cairan air meleleh keluar apabila wanita di scene terakhir tu ditujah dengan pertanyaan si wartawan itu.....banyakkan lah berselawat ke atas baginda....

09 March 2011

Al kisah menjadi orang dewasa....

hai salam kembali...
aku rase aku kene tulis style 'titik' gak r...
sebab rase janggal plak...ades
hari ni aku just nak share pendapat aku je.....

ok aku da nak mula ni.....

tak pernah aku bayangkan hidup dewasa kelak aku mencarut hal isu-isu semasa....
penat dan jemu mendengar orang dewasa bertempik gembira meluahkan perasaan maki-hamun di belakang orang lain......
telinga ya aku tanggung di sebelah kiri dan kanan tidak terdaya menapis segala lontaran kata-kata orang dewasa yg serba arif dalam arena perbahasan....

di kedai kopi....
citer kutuk pemimpin...

di kedai dobi....
citer hal-hal politik....

di majlis ilmu....
citer keburukan parti...

yang paling membara api kemarahan aku....
berbicara topik 'politik' di rumah sendiri....
alahai orang dewasa.....

aku da rasa muak dan jelik mendengar muntahan korang....
mengatakan pemimpin itu begini dan begitu.....
aku sedar juga perkara itu....ya aku tahu pemimpin itu salah begini dan begitu...

aku juga mengkaji apa yg kamu tuturkan....
aku search di internet bagi mendapatkan kebenaran yg pasti drpd mulut orang dewasa....
aku tahu serba sedikit selok belok pentadbiran negara.....
dan aku tahu betapa kotornya demokrasi negara kita......

segala maklumat yg kita terima di media massa banyak dimanipulasi.....
aku juga tahu itu.....
segala korupsi,pengkhianatan,tamak haloba......
aku juga baca itu.....

aku tahu perkara ini bukan perkara yg boleh dipermainkan....
mungkin sebahagian besar yg masih dibutakan......
bagi menutup penjelmaan revolusi rakyat.....
dan menjatuhkan perisai di mata masyarakat akan dosanya yg sedang bertebaran jatuh ke bumi....
aku juga sudah faham akan sifat keji itu.....

tapi....

adakah cukup berkata-kata di belakang sedangkan hati kecut apabila bersemuka dengan mereka.....

sudah tentu tanpa semangat yg betul kita tidak mampu membentuk revolusi....itu sudah pasti....

sudah tentu tanpa ilmu yg mencukupi tidak berhasilnya penentangan secara terbuka..itu juga sudah pasti....

sudah tentu tanpa kuasa majoriti masyarakat tidak cukup untuk menumbangkan mereka....itu sangatlah sudah pasti....


aku bosan dengan kejahatan mereka....
berperangai topeng setan yg dahagakan darah manusia mengheret ke neraka jahanam....
aku geram seperti orang dewasa namun aku tidak bisa merealisasikan rancangan pentadbiran baru....

aku akui aku lemah....

tanpa ilmu....

tanpa semangat....

tanpa kuasa majoriti....

aku hanya menunggu detik kemunculannya.....
membilang hari menanti khalifah terakhir....
yg bakal membersihkan modus operandi mereka....
yg membentangkan muka bumi dengan keadilan yg sedia ada.....
dan juga menutup mulut orang dewasa yg berbicara perkara-perkara sial......

aku benci mulut mereka....

tidakkah orang dewasa ini pernah terfikir akan keluarganya.....
berbicara meninggikan nada tidak kepuashatian 'politik' mereka di hadapan isteri mereka yg sedang penat menyusukan bayinya.....

tidak pernahkan orang dewasa ni merasakan dirinya mengabaikan tanggungjawabnya mendidik anak-anak mereka apabila masa yg panjang di rumah diluangkan masa dengan melayari internet melaksanakan forum 'politik'.....

tidakkah orang dewasa tidak mengetahui anak-anak kesepian ingin bermain dan dahagakan kata-kata pujian mereka......

tidakkan orang dewasa tahu yg anak-anak mereka berasa jelik dengan setiap nada tinggi yg dilancarkan mulut mereka tentang isu-isu semasa.....

adakah orang dewasa tidak pernah mengerti yg anak lelakinya menyisihkan dirinya di bilik kedap bunyinya semata-mata melarikan diri drpd maki hamun 'politik'.....

sedarlah orang dewasa....
kamu juga adalah pemimpin.....
ketua keluarga.....
kelak jika tanggungjawab mu menimbulkan keraguan....
akan dipersoalkan dan ditimbang.....
jangankan mereka yg sial itu dihumban ke neraka bersama kamu.....

ingatlah....

isteri yg penat melaksanakan tanggungjawabnya di rumah masih lagi mampu tersenyum mendengar segala celoteh amarah kamu.....

anak-anak yg masih tidak mengerti masih lagi sudi meminjamkan telinganya dan meminta pelukan kamu....

anak-anak yg matang masih lagi duduk semeja makan secara berjemaah....

ingatlah tanggungjawab kamu.....
janganlah pi dok lkayan isu-isu 'besar' ni di hadapan keluarga....
sedangkan tanggungjawab yg dilabelkan 'kecil' di jiwa orang dewasa tidak mampu digalas dengan sebaiknya.....



renungkanlah....

p/s:luahan hati....

02 March 2011

Aku remaja 1/3 otaku.....

hai another quick post....
letih gak baca manga naruto tak habis2....
tapi bagi aku dia nyer content sumpah superb....
persoalan dan tema yg mudah tetapi diekpresikan dengan jalan cerita yg rumit...
susah nak jangka setiap babak yg bakal berlaku....
sebab tu la manga ni jadi kegilaan ramai para otaku di luar sana....
sehinggakan merampas tumpuan komik di sini....habes tenggelam komik2 tempatan di sini....

tapi tak pe....
jalan yg kelam pon boleh ade cahaya yg tumpah....
ok aku nak citer pasal minat yg mendalam terhadap hobi klasik aku ni iaitu melukis...
nape aku panggil klasik??
sebab hobi ni dah melekat ngan jiwa aku ketika aku masih lagi belum mengenal abjad dan nombor...

seperti yg korang maklum...
aku ni ade la jiwa satu per tiga otaku ni....
pasal aku dulu2 minat simpan manga lagi dragonball...pergh siap ade satu kotak khas buat stok penyimpanan manga...tersusun rapi dan kemas...



tapi jangka hayat kitorang x lama....
sebab kalo nak tao aku beli manga2 ni suma keje belakang tabir...
mak aku tak tahu pon selama ni aku ikat perut beli manga2 ni kat kedai....
aku sanggup puasa setengah hari semata2 nak melabur duit aku utk buat collection...

finally,
mak aku jumpa kotak besar kat bilik...lepas punggah tu nampak la plak koleksi2 manga aku selama ni...ades
habes kene soal siasat kat ruang tamu....then report kat ayah aku...
kena fire r time tu...abes serang dari pelbagai arah...rse nak meletop je telinga ni...

apa yg terjadi pada koleksi aku??

dirampas dan tidak dibenarkan menyentuhnya di bilk ayah aku....
habes kepala aku benjol...ntah berapa kali aku hentak kepala kat dinding merayu-rayu supaya dipulangkan....
last2 mak aku bagi manga2 tu kat jiran....ades geram tul
dia kata aku x nak belajar kalo selalu baca manga....
aku budak kecik memang guna senjata pemberontak aku r iaitu menangis dan menghentak kepala ke dinding ngan laju2....

tapi...
mak aku nyer pertahanan sgt kukuh....
dia gunakan senjata ampuh dia tu yg buatkan aku rase bosan buat bende klise ni...(dia biar aku nanges sampai 8 jam...)
selepas drpd kejadian tu...
aku still lagi buat collection haram ni..tapi secara kecil-kecilan....

aku mula menaruh minat ngan seni lukisan apabila aku nampak member aku mula bergiat aktif memunculkan diri dalam pertandingan melukis....
tapi...
aku x de la sibuk2 nak masuk pertandingan just utk hilangkan bosan duk rumah...
habes buku latihan kosong jadi medan seni bakat aku...

lalu mak aku pon terhidu la hobi baru anak dia ni....
sekali lagi mak aku bertindak luar drpda jangkaan....
dia buang suma karya aku kat dlm tong sampah...
dia kata suma tu buang masa.....abes kene leter ngan dia pasal conteng2 buku latihan...




sampai sekarang aku nyer hobi ni x pernah padam...
kalo nak tahu buku aku...boleh la pi check yg ade lukisan kat dlm buku...insyaALLAH aku nyer...
tapi lama kelamaan mak aku da malas nak padamkan hobi aku ni....
sekarang pon da kurang tegas sikit....


melukis ni lebih kurang ko mempraktikkan penggunaan otak kanan ko berimaginasi...
yup...ia salah satu utk menguatkan kebolehan ko berkreatif....
kadang2 karya seseorang pelukis tu ade mesej yg depa cuba sampaikan...
lukisan boleh dikategorikan sebagai medium penyampai maklumat yg kaku....
dengan adanya bakat ni....
manusia boleh kaut keuntungan berbilion-bilion masuk dalam akaun bank...

so sape yg rse berkebolehan tu...
jangan la segan2 duk umah pi conteng dinding....
lukis la karya korang....
teringin aku nak tengok karya negara kita pergi jauh....



p/s:aku tahu lukis muka orang je....ngeh3

01 March 2011

Identiti beruniform.....

hai another post...
tadi aku hantar adek aku pi sekolah...
dengan mata kabur dan sepetnya bawak motor....
pergh....macam2 bende asing hinggap kat kornea aku ni....
penat aku tenyeh mata kasi kuar air mata membawa sekali habuk2 jalan raya....
sepanjang perjalanan ke sekolah adek aku ni....

ramailah budak2 sekolah termasuk pelajar sekolah rendah dan menengah....
yg on the way nak pi sekolah masing2.....
bila perhatikan situasi tu....
jiwa rase nak mengimbas je memori silam...
tapi...
aku kat atas jalan sekarang...
giler apa kalo hati sedang tenat memikirkan ruang rindu....

aku pon tiba laa di depan gate sekolah adek aku...
dan menikmati panorama berwarna-warni kain fabrik...
maklumlah setiap warna uniform sekolah menunjukkan jawatan setiap pelajar....
bagi aku situasi tu cukup merangsang mata aku yg ligat sedang berfikir...

bagaimana pula dengan negara luar?adakah mereka juga mengenakan uniform yg serba indah di kala sedang berjuang di medan ilmu??

mari kita tinjau sedikit apa yg aku jumpa kat google....

-uniform sekolah jepun





bagi aku uniform sekolah jepun ni antara yg aku suke giler....
kenapa??selalu aku tengok kat manga ngan anime....
nampak macam bergaya dan sesuai la dengan imej remaja....

-uniform sekolah korea





bagi aku uniform korea ni agak trendy dan selesa dipakai....
gayanya ada sedikit kebaratan dan diasimilasikan dengan budaya tempatan...
cool...

-uniform sekolah indonesia



sedikit persamaan dengan uniform sekolah di malaysia....
bagi aku ia membataskan ruang remaja yg suke berfesyen...
tapi ia direka bersesuaian dengan iklim dan cuaca di sini....

aku rase hampir suma negara lain juga ada persamaan terutamanya di negara barat atau beriklim sejuk...
mereka lebih kepada pemakaian blazer dan kot....
bagi negara yg panas dan lembab....
mereka berpakaian fabrik drpd kapas dan cukup dengan kemasan tie.....



ada gak negara lain yg x mensyaratkan pelajarnya memakai uniform....
mereka dibolehkan melaram sesuka hati mengikut fesyen terkini as long as they behave urself....
bagi aku pemakaian sangat penting bagi setiap individu....
bertujuan menampilkan identiti dan nilai2 murni....
yg penting ilmu yg dicari bukannya sebarang perhatian murahan.....

p/s:aku lebih suke korea ngan jepun nyer design r....kawaii!!!

Masa depan si pengejar pelangi...

hai salam kembali...
setelah bertarung selama sejam utk menidakkan mata aku melabuhkan tirainya....
akhirnya aku gagahkan jasad aku mengerakkan motor kaki aku berpusing...
dapat juga menyandarkan jasad aku kat kerusi plastik ini dengan nguapan sebesar mulut singa....
baiklah kali ini aku nak conteng2 perkara yg remeh temeh je....
tapi perkara sekecil inilah yg akan menjadi periuk nasi korang....

iaitu kita kan bercakap tentang cita-cita....

mesti rase pelik kan kenapa aku nak conteng pasal cita-cita kan?
sebab malam tadi aku ade teringat iklan promo 'sejuta impian'...
aku rasa la ia satu lagi rancangan yg akan merealisasikan impian seseorang....
dan tiba2 aku teringat la sedikit zaman prasejarah aku dulu2 di mana aku belajar menulis dan mengenal nombor dan huruf....

masa dulukala iaitu ketika darjah 1....
guru kelas bagi satu borang yg menyuruh kami utk isi segala butir2 peribadi....
tak silap aku borang tu berhelai-helai dan perlu diisi atas perintahnya....
cukup tebal kerna ia perlu diisi setiap tahun hingga la darjah 6....
ada satu ruangan yg cukup pantas bagi aku isi.....
iaitu cita-cita....
ada 3 tempat kosong yg bermaksud 3 pilihan.....
sebagai kanak2 aku hanya akan isi ruangan tersebut berdasarkan pemerhatian aku dalam kamus bergambar....

tentera.......polis....
tapi yg paling lucu sekali aku tulis posmen laaa...
sampai sekarang aku tak dapat berhubungan dengan jiwa aku yg darjah 1....


kenapa la hang tulis posmen...
tapi....

sebagai remaja yg kebudak-budakkan yg separuh matang....
aku menyimpulkan yg perkataan 'posmen' tu jika di pisahkan sukukatanya...ia kan menjadi 'pos' dan 'men'....
seperti yg korang maklum.....aku kemaruk usya citer superhero masa zaman prasejarah...semua yg ade 'man' kat belakang word abes aku tengok.....

masa terus beredar dengan lajunya....
ketika jiwa mula nak melangkah ke alam persekolahan menengah....
aku menemui borang yg tebal....
bila aku baca ruangan cita-cita setiap darjah....
terbit banyak simbol tanda tanya beredar di sekeliling kepala....

di situlah aku rase evolusi setiap tahap pemikiran aku....
cita-cita darjah 1 berbeza dengan cita-cita darjah 2 dan seterusnya....
walaupun ada gak yg konsisiten....(aku tulis nak jadi polis selama 3 tahun berturut-turut....what the??)

jika aku lihat tahap sekarang aku sebagai remaja 18 tahun....
cabaran yg getir kerap datang utk menawan nafsu kita yg memang diciptakan lemah godaan...
atas desakan nafsu juga kita telah menjana satu pemikiran yg mahu hidup selesa di rumah besar,katil yg empuk dan isteri yg comel....
dan dalam masa yg sama iman juga turut menyinggah di sanubari yg mengatakan...

'setiap pekerjaan yg halal itu akan diberkati ALLAH'

maka di situ berlaku petempuran hati yg mengeraskan otak sementara waktu....
akal mula berfikir secara berhati2 dan teliti dalam tujuan utk merealisasikan masa depan yg penuh dengan warna pelangi dan terdapat 'nur' yg melimpah menghangatkan hati yg sejuk beku....


'semakin meningkat usia seseorang,semakin meningkat masa yg digunakan utk berbuat keputusan'


p/s :aku buntu la nak jadi apa bila besar nanti....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...