27 December 2011

2 tahun 6 bulan....sebuah diari

salam ziarah....



muharram hampir tamat dan kalendar masihi mula melabuhkan tirainya . buku diari pun akan bertukar ganti dengan halaman depan yang baru bagi si penulis diari .

suka aku untuk buat ulasan blog sendiri , mengenai kedewasaan penulisan dalam blog ini . yakin aku katakan yang genre atau jenis penulisan di sini berbentuk peribadi jika aku lihat dan baca balik apa yang aku tulis sepanjang tempoh usia blog ini .

pada mulanya , niat aku untuk menulis hanyalah suka-suka , bercerita tentang diri sendiri secara terbuka dan kemudiannya tertukar niat dengan mengejar populariti , cuba untuk menangkap pengikut seramai yang mungkin . jelaslah , ternyata berlaku proses yang memberi kedewasaan kepada blog ini .




kritikan negatif dan maklum balas yang baik menghiasi hari-hari ini untuk bertukar niat lagi . walaupun pada mulanya aku rasa sangatlah marah dan berkecil hati , namun suara-suara yang pedas itulah yang berusaha menukar hatiku yang gelap menjadi terang sedikit untuk berfikir dan membaca kembali apa yang aku tulis .

terima kasih kepada encik-encik dan cik-cik yang penyayang kerna sudi menembak peluru kesedaran dalam kotak hati hamba . dengan revolusi itu , aku bangkit kembali dengan nama baru , jadikan usaha penulisan aku sebagai satu sumbangan ke arah perniagaan baru aku ; perniagaan saham ke alam yang lagi satu .

namun , penulisan ke arah itu tidak mudah . kerna jalan menuju ke jannah-Nya sukar seperti berjalan di atas helaian rambut . itu jugalah alasan yang aku gunakan sebaik sahaja aku berasa kasihan akan diri sendiri apabila kurang mengamalkan ilmu yang aku pelajari .

kenapa post engkau tulis semua berpuitis ? tak sangka pula engkau ini seorang bersastera...




aku gelak . gelak sakan kot orang panggil . aku bukannya seorang pemuitis suasana . aku cuma menulis apa yang terilham di hati . aku rasa ini bukan sastera yang sebenar-benar sastera , kalau pakar sastera datang sini , mahu aku dibuang bangsa nanti =_=" . cuma aku rasa seronok bila baca balik apa yang aku tulis . aku tulis bukan sekadar untuk berkongsi dengan orang lain , tetapi untuk diri aku yang tak suka membaca .

tahu menulis tapi tak suka membaca . satu kombinasi yang aneh tapi wujud manusia itu seperti aku =_=" . bila dah meleret dengan tulisan 'puitis' ini , ramailah kata aku jiwang , dah berpasang-pasang dan sedang dilamun cinta =_=" . itu tidak benar . alasan aku menulis gaya ini kerna itu identiti aku dan aku gembira menikmati balik setiap penulisan aku . aku akan ketawakan diri sendiri sebab tulis post-post macam tu . 

perasaan lawak itu macam engkau baca balik karangan sekolah rendah yang cerita tentang roket dengan aliens . sungguh tak matang . itulah yang aku cari untuk aku ceriakan hari-hari di dunia . jiwang ? siapa pernah jumpa aku dan terbaca post-post dalam blog ini , pertama-tama kali , aku dilabelkan sebagai ubi~ kenapa ?

sebab diam-diam berisi . sebenarnya , memang aku dah terlalu biasa . muka ketat ala-ala dingin ini menulis sesuatu yang membangkit kejiwangan dalam hati . wohh , engkau tahu . aku senyum dan mampu menahan gelak . orang panggil aku jiwang . memang buatkan aku ceria . bukan sebab aku bangga tapi aku rasa kelakar . aku kenal betul dengan diri sendiri , jujur aku katakan aku sangatlah tidak bagus dalam hal ehwal hubungan antara dua jantina ini . kerna belum sampai lagi silibus untuk aku ulang kaji subjek jiwang ini .

pastilah sebab silibus ini pun masih lagi haram hukumnya untuk lelaki bujang seperti aku yang belum ada kemampuan untuk selak helaian demi helaian untuk subjek ini . namun , apa yang aku tulis di sini , bukan bermakna aku mahu orang lain baca dan baca untuk terokai segala sisi peribadi aku kerna aku sangatlah perasan diri sendiri yang aku bukan sesiapa . 

orang yang tidak tampan dan malu-malu saja yang duduk di hadapan komputer , menaip kertas putih dengan dakwat hitam . errr aku je kot yang tidak tampan dan malu-malu itu =_=" . penulisan di sini hanya cukup sekadar berkongsi dengan apa yang terilham dalam hati aku . jika ada yang tersilap , itu lah yang aku ingin kepada silent reader , komentar tegar dan pelawat-pelawat yang datang betulkan dakwat hitam aku segala bagai untuk meletakkan diri aku yang tidak sempurna ini menjadi yang lebih baik dan bermanfaat kepada orang lain .

kenapa engkau sombong sangat ? jalan sorang-sorang , ada aroma dingin bila lalu sebelah engkau . 




aku sangat biasa bila orang buat persoalan macam ini . terlalu biasa . pada mulanya , aku sangat dan sangatlah berkecil hati . tetapi , disebabkan terlalu banyak kali entah ke berapa singgah di telinga . aku sudah immune . hohoho . orang panggil aku berlagak ? bukan berlagak mahupun sombong . cuma aku sangat tak suka bercakap . tapi aku suka menulis =_="

aku bukannya seorang yang bagus berlipur lara atau berkata-kata dalam satu kelompok . macam bila engkau masuk satu kumpulan itu , engkau terus boleh buat lawak dan orang dalam kumpulan engkau itu gelak-gelak . nope . aku bukan seperti itu . aku suka kesepian .

kadang-kadang , aku ditekan dengan soalan itu masa zaman sekolah berasrama dulu , ya lah masa zaman itu , hubungan batch boleh dikatakan kuat dan jika salah seorang daripada mereka yang duduk diam dan sepi , macam LAN wire disconnect pula =_=" .

jadi , aku mula sedikit-sedikit belajar la juga pasal topik-topik mereka ini . topik perempuan , fesyen , muzik , hal-hal lelaki untuk percubaan masuk ke dunia mereka . kerna , aku telah dilabel sebagai mutant atau makhluk berbeza . kadang-kadang , aku pelik . aku kenal akan diri aku tapi aku buat sesuatu yang bukan seperti aku dah kenal diri aku . 

ya , itu buat aku selalu berfikir untuk melihat dunia orang lain . aku seronok bila jumpa manusia yang berlainan tabiat yang menghukum orang lain yang berlainan tabiatnya . bunyinya macam kejam . tapi , situasi itu buat aku selalu memberi peringatan yang aku belum pasti menuju ke golongan orang yang menuju ke jalan yang penuh nikmat abadi . jadi , hormat orang lain kerna perbezaan itu lah yang memberi keseimbangan dalam dunia .

kalau tiada si pendiam , engkau takkan tahu tahu siapa yang si peramah . kalau tiada manusia yang tidak tampan , macam mana engkau nak tahu siapa yang paling kacak dalam dunia ini . sebab dunia sudah ada ramai orang yang bercakap , macam mana engkau nak bezakan orang yang tak bercakap dan bercakap . segalanya seimbang dengan kerja arkitek maha pencipta . tiada keraguan lagi sebalik itu .

aku bukan orang yang pandai berkata-kata , mulut aku selalu gemuruh , lidah sering beku dan tekak suara sentiasa keras . jari-jemari sahaja yang lembut dalam menyebarkan saham akhirat aku kelak . aku bukan pemberi nasihat yang terbaik , kerna pemberi nasihat yang terbaik gunakan mulut dan intonasi suaranya , tetapi aku juga bernafsu untuk memberikan yang terbaik , cukup sekadar aku menyampaikan pesanan junjungan besar dan mulia kita , dengan kudrat tangan yang masih tersisa .

blog ini bukan untuk budak perempuan je ke ? hairan pula bila lagi-lagi engkau yang tulis ....




mudah sahaja . pada mulanya , niat aku untuk menulis blog dirangsang oleh pembacaan daripada blog seorang perempuan . lihatlah , betapa kuatnya pengaruh perempuan dalam kehidupan seorang lelaki . mampu membentuk tamadun yang kuat dan juga bisa meruntuhkan tamadun itu juga . ternyata , aku tertarik dan suka aku cipta akaun ini ketika aku masih lagi pakai seluar hijau gelap tu . pendapat aku blog ini , merujuk kepada umum ialah satu perniagaan .

perniagaan itu bergantung kepada apa-apa sahaja yang kita tulis itu adalah hasil yang bakal kita dapat . kerna setiap amalan manusia itu pasti ada hasilnya walaupun dia tidur sekalipun . di sini aku sangatlah tertarik akan konsep yang tuhan ciptakan kepada kita untuk bersaing dan berlumba-lumba meraih rahmat-Nya . di sini aku cuba menulis yang bermanfaat kepada orang lain dan dalam masa yang sama aku si pembaca balik post lama aku sendiri pun akan dapat manfaat yang sama .

kadang-kadang , aku keliru . lihat blog-blog lain menulis sesuatu yang memberi gambaran kejahatan , keingkaran , fitnah dan omong-omong kosong . buatkan aku terfikir dan ambil pengajaran untuk aku amalkan yang baik dan cuba mengelak segala yang buruk . mudah-mudahan blog ini sentiasa berada dalam lingkungan rahmat-Nya .

aku bimbang juga . kerna sebagai si penulis , aku juga bakal disoal siasat tentang kandungan dalam blog ini di hari pengadilan nanti . jika kandungan dalam blog ini baik , maka lancarlah segala urusan aku di alam sana . jika kandungan dalam blog ini buruk , maka tiada lagi penafian dusta kerna mulut ku sudah dikunci dan jari jemari yang menaip yang akan bersuara . semoga jari-jemari ini membantu aku kelak di alam sana . itu alasan aku .

ku kira yang blog itu bukan tempat untuk berbangga tapi medium untuk belajar ilmu ikhlas ; ilmu yang hanya tuhan sebaik-baik guru untuk tahu hambanya betul-betul mengharap keredhaan-Nya . itulah indikator yang seorang hamba itu benar-benar telah menjadi golongan yang berjaya .


layak ke engkau nak nasihatkan orang lain ? sedangkan engkau sendiri pun bermuka sekular ....





harus aku akui , ramai orang tidak percaya yang aku seorang penulis blog =_=" . rambut serabai ala-ala manusia yang tak mandi tapi ada bekalan air dalam rumah . muka pun bukan macam budak surau atau masjid .

lazimnya , yang aku lihat seorang budak surau atau masjid pakai kaca mata , berjanggut , kopiah atau serban putih , baju melayu atau jubah yang diulit wangi-wangian sunnah rasulullah . kadang-kadang , aku lihat bentuk muka mereka hampir sama-sama . sukar untuk aku bayangkan dalam penulisan . ( mak aku kata muka mereka berseri-seri )

tapi , itulah indikator yang aku gelarkan mereka sebagai seorang yang alim dalam bertazkirah mahupun menjadi imam di masjid . dengan perbezaan yang terlalu jauh bagai langit dan bumi atara aku dan mereka ialah muka aku yang aku fikir sangatlah sekular =_=" . tapi aku tak kisah kerna wajah seseorang itu bukanlah penanda aras untuk aku malas-malas meneruskan legasi jihad nubuwwah ; jihad para nabi . 

walaupun sesekular manapun muka kita , itu bukan alasan untuk kita berasa kasihankan diri kita . oh , aku tak layak dalam berdakwah , bagi je lah kat budak surau atau masjid . itulah frasa kata yang menjadi kesukaan kepada para syaitan . jatuh cinta mereka kepada kita yang malas-malas menyambung kata-kata baik kepada manusia lain .

"Wahai manusia, sesungguhnya aku tengah menasihati kalian, dan bukan bererti aku orang yang terbaik di antara kalian, bukan pula orang yang paling shalih di antara kalian. Sungguh, aku pun telah banyak melampaui batas terhadap diriku. Aku tidak sanggup mengekangnya dengan sempurna, tidak pula membawanya sesuai dengan kewajiban dalam mentaati Rabb-nya. Andai kata seorang muslim tidak memberi nasihat kepada saudaranya kecuali setelah dirinya menjadi orang yang sempurna, nescaya tidak akan ada para pemberi nasihat.
[Al Imam Hasan Al Basri ]

aku menjadi lebih motivasi . aku sedar yang ilmu agama aku sendiri tidak cukup bagus kerna aku bukan seorang malaikat . aku hanya seorang manusia . ada nafsu dan bersifat lupa . itulah yang tuhan ajarkan kepada kita tentang nikmat selain daripada nikmat iman dan nikmat islam iaitu nikmat ukhwahfillah .

kita berpesan-pesan kepada kebaikan dan kebenaran sesama sendiri . sebab itulah aku suka berkawan dengan orang yang suka menegur . 

adakalanya sangatlah pedas , tetapi itulah cara dan kaedah bagi mereka untuk berkasih sayang kepada kita . boleh sensitif dan kemudiannya , berfikirlah kembali kesalahan kita . tidak kiralah sahabat kita tu bermuka sekular bagai pun ; rambut punk , mohawk , ada warna hijau ke , seluar jean ketat ke , freehair perang-perang ke , mencarut sana sini , hisap rokok , pakai baju tak cukup kain ,

selagi dia ISLAM dan mengakui kalimah syahadahnya , kita tiada hak untuk berkata tidak mendengar nasihat baik mereka dan haram menjatuhkan mereka dengan label kufur kepada tuhan . 

mereka bukan untuk ditinggalkan tapi untuk didampingi . kadangkala , nasihat mereka lebih baik untuk kita amalkan walaupun sekular manapun peribadi dia . ambil yang jernih , dan jernihkan keruhan air itu ( harap tak dak pakar sastera mai sini =_=" )




insyaALLAH , semoga hari-hari kita sentiasa bersujud dan mencari jalan yang pasti ke golongan yang berjaya . janji ALLAH itu pasti benar kerna ALLAH tidak pernah memungkiri janjinya . 


p/s : doakan nama aku dalam sujud kalian supaya sentiasa diterangkan hatiku . ingat , doa itu percuma >_<

19 December 2011

Komik : Lelaki yang takut menyentuh perempuan...

salam ziarah....


sebuah lagi perkongsian untuk pembaca-pembaca di sini . aku harap komik ini memberi manfaat kepada kita untuk menyebarkan lagi manfaat kepada mereka di luar . insyaALLAH .

Komik ini dipetik daripada blog srikandi sang pencinta dan wanWMA
Dilukis oleh Nurel Yana Maurad dengan tajuk The Pious Student.

Ini adalah kisah benar yang ditulis oleh Maulana Siddiue Ahmed Sahed Mudda Zilluhu. 

Boleh di dapati di dalam bukunya ”Adaa’bul Muta’allimeen”.



 *************************************************************







A student was once studying in Delhi. The night had already set in, as he sat alone in the mosque. Studying by the lamp’s flame.


In the same locality a young lady was on her way to visit some relatives. However, a riot broke out and the street were not longer safe..

The young lady could find no place of refuge except this very mosque.




When the student saw her, he ordered her to leave immediately.

He told her ”it is not appropriate for you to remain here because if the local people see you here then this will be a cause for my disgrace,they will remove me from the masjid and this will cause harm to my studies."

she said " A riot has broken out in the locality and if I leave the masjid I fear that I would be dishonored"


Upon hearing these words, the student kept quiet and asked her to sit in one corner. Thereafter the student returned to his corner and engaged himself in studying the whole night.


While studying he would momentarily place his finger-tip on the flame of his lamp.

The young lady had been carefully observing this.

Slowly the night has brunt away. At the break of dawn, the student told the young lady. ”The riot has subsided and the road is safe. Let me take you to your home.” 

The young lady said. ”I will not return home until you reveal to me, the secret for repeatedly placing your finger tip on the flame of your lamp.”

The student said, ”You should not concern yourself with that.”


Nevertheless, the young lady persisted in her request . The student finally said, ”The devil repeatedly whispered into my heart and encouraged me to do evil with you. Hence I placed my finger tip on the flame and addressed myself thus:

‘When you cannot bear the heat of the fire of this world, then how will you ever bear the painful fire of jahannam?.. Allah, though His Grace protected me.' Hearing this, the young lady returned home.
She was the daughter of a wealthy person and she was about to be engaged to the son of another wealthy person.

After this incident she refused the proposal and said: ”I desire to marry a certain student who lives in such and such a masjid.” Her parents and relatives started to convince her and many began entertaining bad thoughts about her. 





When she observed this, she explained to them the entire incident..and said ”I will only marry him because he has the fear of Allah in this heart. And whoever fear Allah cannot harm to anyone.”



Finally , they were wed and Allah made them prosper.. 15) People marry for Four reasons, Beauty, Wealth..



Social status,and virtue Marry for virtue that you may be successful -Hadeeth- What will be your reason?



p/s : Baca lebih banyak komik-komik Islam di muslim-manga

13 December 2011

Introvert juga selalu senyum....

salam ziarah....

senyum dan diam ialah sesuatu yang memberi maksud berbeza .

senyum ialah perbuatan yang zahir dapat dilihat oleh mata kasar . walaupun senyum dalam keadaan tanpa suara , ia tetap mampu memberi gambaran yang bahawa seseorang yang memberi senyuman itu sedang menikmati kebaikan . mungkin juga senyum yang sedang dirasuk dengan kejahatan .

manakala , diam pula ialah perbuatan zahir yang juga dapat dilihat oleh mata kasar tetapi sukar untuk diterjemahkan dalam gambaran bahawa apa yang sedang bermain dalam minda seseorang yang tidak berkata-kata . bukan bisu , cuma bibir tidak bergerak-gerak untuk melantunkan suara .





diam mampu menjauhkan diri daripada masyarakat yakni halimunan di tengah hiruk pikuk manusia . itu menjadikan lelaki diam itu tidak terkenal di kalangan manusia lain yang selalu bercakap .

si introvert selalu diam , kata si saintis untuk mengecas kembali tenaga mereka untuk digunakan dalam  aktiviti harian mereka . diam juga ada iras-iras malu . apabila lihat seorang lelaki yang diam , masyarakat akan beri tanggapan yang lelaki itu seorang pemalu . itu diskriminasi .

jangan jadi hakim yang memberi hujah-hujah tentang diri sendiri kerna manusia tidak diciptakan serupa perangainya . jangan selalu membuat perbandingan dengan orang lain , kerna manusia diam itu juga ada perasaan . 




diam juga umpama refleks orang yang sedang berfikir . orang diam bukan sengaja mahu bisu , cuma takut mengguris hati manusia yang suka berkata-kata . 

hairannya , orang diam suka memberi senyuman . kadang-kadang , senyuman itu hanya zahir di hatinya . dan selalu di bibirnya , mungkin itu cukup bagus bagi mereka untuk berkomunikasi dengan manusia yang suka bercakap sebagai lambang yang manusia diam itu sedang menikmati dunia kebaikan yang dicipta tuhan .

silence and smile are two powerful words.....smile is the way to solve many problems and silence is the way to avoid many problems..

11 December 2011

Nota lelaki kepada perempuan comelnya sepanjang hidup....

salam ziarah....

angin yang meniup bunyi merdu.



 p/s : sila mainkan dan kurangkan kuasa bunyinya untuk konsentrasi penuh >_<




malam ini , lelaki itu sunyi . jalan bersendirian di atas lantai hitam . atmosfera gelap menyelimuti cahaya . yang tinggal hanya cahaya bintang dan bulan . lebih tepat , angin turut bertiup enak , membelai rambut lelaki yang kusut masai .

terbit rasa ingin tahu . rindu kepada secebis dirinya . secebis yang bisa memberikan lelaki itu sebuah perasaan bahagia yang bukan biasa . rumit untuk diterangkan dan dihuraikan . bahagia yang mampu menyempurnakan agama . itu mungkin cukup penjelasannya .




namun , lelaki itu tidak tahu . tidak tahu ke mana hilangnya cebisan itu . mungkin lebih tepat , lelaki itu tidak tahu pun segala tentang cebisan itu melainkan tuhan yang maha mengetahui . redha .

berjalan perlahan , berteduh di bawah bumbung yang bercahaya . meraba-raba pemandangannya , mencari cebisan yang entah bagaimana rupanya . secebis yang bisa memberi perasaan bahagia yang menyempurnakan agama lelaki itu .

lelaki itu mula memberi pandangan pertama .

cebisan bertudung merah jambu . pandangan kedua lelaki itu melekat ke bumi .

cebisan berambut perang kemerahan-merahan . pandangan kedua lelaki itu melekat ke bumi .

cebisan berkaca mata comel . pandangan kedua lelaki itu melekat ke bumi .




susur keluar diatur . kembali ke atmosfera gelap . buntu . entah bagaimana rupa cebisan yang mampu memberi perasaan bahagia buat lelaki itu sepanjang hidupnya .

cebisan yang boleh memberikan lelaki itu satu lagi perasaan yang ikhlas memberikan setia mengikat janji tuhan . degupan jantung cebisan yang mampu memberi nyawa untuk senyum bersama lesung pipit sebelum dipanggil tuhan . rindu lagi .

lelaki itu mula melukis hikayat di hatinya . berdakwatkan rindu dan berkanvaskan harapan . baring di atas lantai hitam , mencuit bintang-bintang yang terapung menyebarkan cahaya kecilnya yang bisa memberi zikir kepada tuhan .




perempuan bertudung putih membawa si bunga yang cantik berlatarkan anjung luar rumah . wajahnya samar-samar . memegang bunga putih sambil tunduk dibawah bintang-bintang yang bergemerlapan . hikayat seorang perempuan yang berkisahkan rindu menanti cebisan juga yang mampu memberi perasaan bahagia yang bisa menyempurnakan agamanya .

dakwat rindu masih basah lagi . harapan masih luas lagi . namun , perasaan bahagia itu tersangkut dek kerana cebisan itu kurang jelas wajahnya . bersangka baik dengan tuhan . pastinya , ini adalah salah satu seni kebaikan tuhan yang agung .

tak perlukan si cantik rupawan , cukup sekadar memberi lelaki itu senyum berlesungkan pipit .

tak perlukan si kaya raya , cukup sekadar bermewah dengan bersusah payah bersama lelaki itu .

tak perlukan si cerdik pandai , cukup sekadar bergeliga merendahkan diri menghias kebaikan kepada lelaki itu .




' aku rindu . aku teringin memandang tepat ke mata mu tanpa ada lagi pandangan kedua . ingin sekali aku menyentuh hati mu dengan kalimah-kalimah bahagia ku . samar-samar wajah mu , akan ku tajamkan penglihatan ku meneroka seluruh benua , agar wajahmu lebih jelas di potret hati ku . biarkan aku mengembara mencari dirimu yang hilang . pasti aku mahu kuatkan hatiku bagi membiarkan kau turut derita dengan rindu ku . yakin aku berikan hatiku untuk kau rangkul dengan hangat , setia menyambut tangan ku berjalan ke taman syurga yang kekal abadi . '




harapan seorang lelaki itu , sebaik sahaja hikayat itu dilukis , wajah cebisan itu semakin kurang samar-samarnya . kuat keinginannya untuk lelaki itu berikan hati yang bisa mencipta bahagia yang dijanjikan tuhan . semoga cebisan itu dibisik dengan perasaan yang bahagia ketika ini , entah tidak tahu benua mana arahnya .tuhan sahaja lebih maha mengetahui . 


oh tuhan , makbulkanlah doa hamba itu . >_<

09 December 2011

cinta bukan matematik tambahan....

salam ziarah....

udara sentiasa membawa arus persoalan sambil terapung-apung rendah bermain sekeliling kepala ku . hanya mampu melihat persoalan itu berlegar-legar di atas molekul-molekul halus .

mata melekat ke atmosfera timur , kemudia ke barat pula , masih tidak mampu memberi jawapan kepada persoalan yang aktif terbang melayang gembira mempermainkan akal .

"Adakah bercinta itu halal atau haram?"

persoalan yang sukar itu pasti mudah sekali jawapannya .





ibarat mengulangkaji pelajaran matematik tambahan yang soalannya panjang mencecah setengah muka surat , jawapannya sekadar ringkas dan tidak rumit . fikir sahaja lama . namun , hakikatnya jika terserempak dengan jalan penyelesaian yang betul , pasti akan memberi lesung pipit comel .





"Cinta yang halal itu halal dan cinta yang haram itu haram."
                                   ( Imam Hassan al-Banna )



p/s : baru-baru ini baca cerita cinta lepas nikah . tup tup tup lima bintang....>_<

02 December 2011

Surat cinta untuk posmen cinta....

salam ziarah....

lelaki berbaju hitam itu termenung sejenak , merapati mata hitamnya ke bumbung langit . terikan matahari tidak malas menghinggap kulit perang lelaki berbaju hitam . pandangannya meraba-raba mencari pangkal dan hujung pemandangan serba biru ciptaan tuhan .

pandangannya jatuh merudum sedikit , menangkap imej laut biru di hadapannya . belayar bersama surat-surat cinta daripada beberapa penghuni di sebuah pulau yang terdapat perkampungan permai . indahnya seni bina udara yang sungguh nyaman di sana . bagai tidak mahu membenarkannya membawa amanah kepada si penerima surat-surat cinta .





SEPI.....



bayu panas yang diselang-selikan dengan nyamannya atmosfera di atas kapal hasil daripada seni bina penduduk semenanjung emas cukup memberi ruang untuk mata celik tanpa rungut dan rintihan lesu .

hairannya si lelaki berbaju hitam itu , dia asyik bersilih ganti memberi mata ke arah peti kayu ukiran cantik dengan susunan geometri yang tidak ternilai indahnya . tempat terkandungnya surat cinta daripada si tua yang berjanggut tebal . masih kuat ingatannya yang lelaki berbaju hitam itu agak sukar memberi deskripsi tentang personaliti si tua itu .

menakjubkan . tenang . cahaya di mukanya . lembut kata-kata . semangat tangan si tua menghulurkan sepucuk surat berwarna biru muda .

katanya , mahukan surat itu disimpan ke dalam peti kayu ukiran cantik itu . peti itu juga diberi oleh si tua itu . sebelum si tua itu mengambil langkah pulang , pesanan si tua itu memberi tanda tanya kepada si lelaki berbaju hitam . hairan .






si tua itu meminta lelaki berbaju hitam itu menyuruh si penerima surat itu membacakan kandungan surat itu di hadapannya . rumit sekali kerna belum pernah lagi kandungan surat daripada penulis-penulis lain membuka privasi mendengar ayat-ayat cinta kepada lelaki berbaju hitam itu .

si lelaki berbaju hitam itu yang tidak sabar lagi mahu mendengar ayat-ayat cinta si lelaki tua itu , mendahulukan peti cantik yang terkandung di dalamnya sebuah privasi yang bakal ditembusnya .

belum pernah dia rasa begitu bersemangat kerna ingin tahu kandungan yang dia fikir begitu indah daripada seorang tua yang menakjubkan sepanjang dia kesepian membelah laut menghantar surat-surat cinta .

lokasinya merupakan sebuah pulau yang bertamadun . seni reka bangunannya memberi contengan yang menusuk hati untuk memuji dan berbangga . jauh sekali perbezaan pulau yang sebelum tadi , ternyata bagai bumi dan langit yang sentiasa berbeza memberi manfaat kepada manusia lain .




pintu diketuk . sebuah rumah kayu ukiran lama . bukan mahu membandingkan nilai indahnya peti kayu itu , cuma terlalu ketara yang terdapat ruang besar yang memberi beza seni reka rumah si penerima surat cinta itu dengan peti kayu yang cantik ukirannya .


 Si anak yang menangis....


lelaki berjambang yang tidak kemas itu menghulurkan tangannya , menyambut sebuah peti ukiran cantik . lelaki berbaju hitam yang tidak sabar itu segera memainkan pesanan si tua itu kembali . lelaki berjambang bersetuju .

dia membuka sampul itu dengan perlahan . merungkai lipatan isi surat itu dengan cermat . kosong . cuma dibarisi dengan kalimah taawuz , diingati dengan bait basmalah dan seterusnya memuji junjungan besar nabi mulia akhir zaman . akhir mukaddimah itu diberikan salam sejahtera kepada si penerima .

kening lelaki berbaju hitam itu berjongkang-jongket , itu cuma sebuah perbarisan pendahuluan bagi sepucuk isi surat yang bagus tetapi isi selepas itu kosong .

kosong bukan sebab dakwat hitam yang ditulis panjang berjela-jela yang memberi sia-sia tetapi sepucuk surat yang dilengkapi dengan mukaddimah yang cantik tetapi tiada dakwat yang tumpah selepas itu .

si lelaki berjambang itu mengeluh perlahan . sebagai tanda yang menunjukkan surat itu datang daripada nukilan ayahnya yang tidak henti-henti memberi surat sebegitu .





cuma kali ini lebih istimewa . peti kayu cantik juga dikirim bersama surat . memeriksa kandungan peti kayu itu . matanya buntang kemudian apabila terlihat ukiran cantik yang memberi cinta .

' Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,'

jatuh air matanya ke bumi . matanya mula tidak malu memberi alur cecair hangat . si lelaki berjambang itu menekup matanya dengan lengan sambil terduduk . menangis yang penuh dengan kesalan kerna gagal menghadam surat-surat cinta daripada ayahnya sebelum ini .

si lelaki berjambang itu segera mengesat air matanya sambil mengucap kalimah kebesaran tuhan . dia memegang kedua-dua belah tangan lelaki berbaju hitam itu . mengucap apresiasi kepada si lelaki berbaju hitam itu .





si lelaki berjambang itu segera mencapai pena hitamnya lalu menulis yang dia sudah faham akan kandungan tersirat daripada ayahnya . dihulurkan kepada si lelaki berbaju hitam itu . meminta dihantar kembali kepada ayahnya .

lelaki berbaju hitam itu yang kaget dengan situasi tadi , mula memberi jernih apabila kalimah demi kalimah tidak putus-putus lancar daripada lelaki berjambang itu . bukankah memberi pujian kepada yang terbaik memberi bahagia ?



Lelaki yang mula mendapat bahagia...


ruang sepinya bagai ditiup angin madu . hatinya bagai terisi dengan kalimah baru . dia senyum .





' Barulah ku sedar selama ini ada yang lebih bagus surat cintanya , aku lupa yang pengutus surat cinta teragung itu tidak pernah mengenal erti sepi seperti ku kerna pengutus surat cinta itu telah diamanahkan oleh penulis surat cinta yang maha Esa untuk memberi cinta kepada manusia-manusia lain , '



Aya Sofia , satu imaginasi....

salam ziarah....

angin meniup bersama sepi ketenangan . bukan sepi yang memberi perisa biasa . itu kurniaan tertinggi daripada arkitek dunia dan akhirat kepada buruhnya . ucaplah tasbih .

teman imaginasi ku yang sedang terbang bersama awannya , memberi satu soalan ,

aku senyum ,




aku mahu memakai kopiah hitam ku di sini suatu hari nanti , insyaALLAH .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...