31 January 2013

Yang seribu kali

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani








teringat waktu habis prep selepas waktu isya' pukul 11 malam .

teringat waktu pensyarah fizik memberi tazkirah sebelum dia mula mengajar .

teringat waktu lepas habis belajar tika asasi .

masih teringatkah waktu ini ?

aduh .

29 January 2013

Motivasi petang-petang

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






" Ingat anakku , perjuangan itu memang susah . Sekiranya mudah , baik pergi tidur ."

- Zahid Hamidi , Diari Mat Despatch . Naluri Ayah



sedang membuat promosi blog lukis-lukis ini . semoga ada ruang untuk membacanya .

mfrstudio











24 January 2013

Untuk lelaki yang suka merajuk



Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani





beberapa bulan yang lalu sehinggalah kini , angin depresi itu melanda . menyelimuti atmosfera hidup yang semakin kelam . hidup dengan komposisi iman yang semakin sedikit memang betul betul menyesakkan dada . apapun tak boleh buat dengan betul . aku sudah kehilangan separuh daripada diri yang lalu . diri yang aku rasa lebih baik daripada hari ini . hilang . hilang sejak beberapa bulan yang lalu .

satu semestar yang kuat . hingga tercabar keimanan ini . dek dihambat peluru-peluru masa yang menyempitkan hati . aku rasa kosong . jiwa aku hilang untuk beberapa bulan yang lepas dan mungkin juga sehingga kini . aku perlukan penawar . ubat-ubatan . pil pemulih . anti biotik . untuk dibuat rawat hati yang semakin gelap .

aku menjadi manusia yang bermasalah .

aku selalu cakap kepada diri sendiri . kuat . kuatlah kau wahai hati . tolong aku . tolong . aku betul-betul nak buat yang terbaik . aku nak diri aku yang lama . yang sentiasa tenang . aku tak nak ada perasaan gundah gulana . jiwa kacau . tolong aku . bantu aku ya tuhan .

dan akhirnya , aku masih terperosok . aku hina . aku rasa ingin menjerit . aku rasa seperti tidak ada yang mendengar rintihan ini . aku rasa mahu menangis . dan aku mulai penat untuk berharap . terasa mula mahu berehat . berehat di penjuru dinding . persis si budak yang merajuk dengan ayahnya . dan aku pula mengimitasi si budak itu . tetapi aku merajuk kepada siapa?

tatkala depresi itu betul-betul menguasai hati aku . aku mula menjadi liar . aku mempersoalkan manusia di sekeliling . jiwa aku memberontak . cemburu dengan orang lain . tapi , aku masih mampu berfikir . cumanya , aku cemburu dengan mereka yang tidak menjaga hubungan dengan tuhan , tetapi dapat juga merasa apa yang aku mahukan .

mereka couple , tapi dapat score .

mereka merokok , tapi dapat pass .

mereka tak tutup aurat dengan sempurna , tapi pandai .

sunnatullah . sunnatullah . sunnatullah . dalam dadaku memekik . terngiang-ngiang suara ustaz ku beberapa tahun yang lalu .

sesiapa yang berusaha dia akan dapat hasilnya . tuhan maha pemurah . ar Rahman . rahmatnya untuk manusia sekalian alam .

istighfar .

aku menghentak dadaku . menghentak hatiku yang berkata begitu . kau semakin gelap . semakin hitam . aku perlukan penawar ya tuhan . menangis .

aku selalu didendangkan dengan kata-kata begini . kata kata yang buat aku mahu sentiasa menjaga solat lima waktu . membaca al Quran . hidup dengan usrah . dan akhirnya berdoa siang dan malam . khasiat daripada perkara baik baik ini , aku akan dapat apa yang aku mahukan daripada tuhan . sebab aku cuba jaga hubungan aku dengan tuhan .

aku boleh score .

aku boleh pass .

tetapi , waktu begini menjadi tiada fungsi lagi kata-kata itu . aku mula menyalahkan apa yang ada disekeliling . aku mula baran . memarahi hati yang sentiasa spontan mengeluarkan bisanya . yang buat aku tak lalu nak solat . tak lalu nak baca al Quran .

tika itu , aku merasa aku tidak punya apa-apa lagi . aku buntu . aku menyalahkan hatiku yang gelap sebagai punca utama , doaku tidak diterima tuhan .

aku menjadi singa .

aku mengaum kepada manusia yang buat aku selalu menjadi buruk sangka sehingga hati aku jadi gelap .

aku marah kepada masa yang aku sedikit sehingga aku tidak sempat buat amal-amal yang aku selalu buat sehingga hati aku jadi gelap .

hati mula mempersoal-soalkan nikmat tuhan sehinggakan aku tidak lagi mampu untuk memukul dadaku untuk buat hati itu berhenti .

hati aku . hati yang lama . sudah hilang .

aku betul betul di bawah roda . betul betul dicelur dalam lumpur . aku menjadi kotor . bodoh . sehingga tak mampu berbuat apa-apa . dan apa-apa yang aku buat pula menjadi tidak betul . semuanya salah . depresi itu betul betul menjatuhkan aku .



istirja' . istirja' . istirja' , untuk aku .

إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهَ رَاجِعُونَ

kami ini milik Allah , kepadaNya kami akan dikembalikan.

sebak . air mata tidak mampu diempang .

ingat . ingat tuhan . tuhan itu maha pemurah . Dia memberi segala yang terbaik untuk hamba-hambaNya . duhai tuhan , berikanlah daku kekuatan untuk bangkit . 

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.”

Surah Al-Ankabut ayat 2-3.

tatkala , peringatan itu hadir di minda ini . tenang . aman untuk seketika waktu walaupun rasanya roda itu masih statik dan tetap berada di bawah . 

aku lupa . sumpah lupa . lupa bila aku berada di bawah .

aku berada dalam tahanan tuhan . aku sedang diuji . ujian daripada tuhan untuk hamba-hambaNya .

tuhan mahu sedarkan aku , tatkala kuatnya amalan kita kepada tuhan yakni solat dan membaca al Quran itu tidak menjamin kejayaan dalam akademik . tidak sama sekali . ada yang lebih hebat lagi daripada kejayaan dalam akademik .

iaitu kejayaan mendapatkan hati yang bersih .

Rabiatul Adawiyah seorang abid , tidak rela dirinya dimasukkan ke dalam syurga atas dasar ibadah-ibadahnya kepada tuhan . dia lebih rela dimasukkan ke dalam neraka jika begitu .

lagi seorang abid yang hidup beratus tahun beribadah kepada tuhan dan akhirnya dimasukkan ke dalam syurga bukan kerna jumlah ibadahnya yang merimbun tetapi kerna berkat kasih sayang tuhan ; rahmat Allah .

untuk apa aku beribadah ? demi untuk mendapatkan lulus di setiap kertas ? ya , aku mahu juga begitu . dalam masa yang sama , aku mahukan rahmat Allah .

Rasulullah SAW bersabda, “barang siapa yang dikehendaki Allah pada orang itu kebaikan, maka Allah akan cuba dengan ujian-Nya.”

aku sebak kerna aku belum mendapat rentak . aku merindui diri yang lama seolah-olah jauh lebih bersih daripada sekarang . aku memerlukan masa untuk bangkit . dan aku perasan apabila ujian mula menyinggah , aku selalu berkomunikasi dengan tuhan .

merintih denganNya dalam segenap kehidupan kini . walaupun aku rasa seperti tidak diendahkan tetapi aku tahu yang tuhan itu mendengar . cuma belum tiba lagi untuk membalas .



Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.” (Surah Al Baqarah : 216)

bangkit . bangkit umpama lelaki bersut kelawar . yang rasakan dirinya perlukan tali untuk keluar daripada lohong hitam . tetapi , apa yang diperlukan ialah kepercayaan yang tinggi kepada tuhannya . untuk keluar menjadi lebih kuat .

' Tis easy enough to be pleasant, When life flows along like a song; But the man worth while is the one who will smile when everything goes dead wrong. '
' Cukup mudah untuk bersikap riang apabila kehidupan bergerak lancar seperti sebuah lagu . Tetapi seorang yang mulia itu adalah orang yang akan tersenyum apabila semuanya tidak menjadi . '
 
Ella Wheeler Wilcox

p/s : jumpa quote di atas , di dalam bilik . terlekat kemas di almari baju . alhamdulillah . terima kasih tuhan . 

















23 January 2013

Hidup penuh cinta

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






Syafaatku untuk orang-orang yang berdosa besar dari ummatku

riwayat Tirmizi


 Ada hari itu aku pernah teringat salah seorang ahli keluarga aku yang telah lama meninggal dunia . lamanya , tiga tahun mungkin . bulan disember . tiga belas haribulan . lebih kurang pukul tiga petang . terlalu tepat bukan pengiraan ini , mungkin kerna tatkala maut itu menjemput , aku betul-betul tidak jauh inci daripadanya . seram tengkuk untuk yang belum merasa sakit itu . aku mampu menahan empangan mata . melimpah ruah juga walaupun dikekang . bersepah warna merah di pipi .


dia manusia yang baik . salah seorang manusia yang baik pernah aku jumpa . dia suka ajak aku pergi masjid . naik motor . kuat dia pulas minyak , sampai ketayap putih adik aku dulu pun pernah tertanggal tika membonceng motornya .

dulu , dia pernah terjatuh daripada motor waktu hendak ke masjid untuk menunaikan solat subuh berjemaah . bukannya jatuh waktu sedang menunggang motor tetapi mungkin mamai tika itu , motornya hilang imbangan sehingga menghempap badan yang kurus itu .

aku lihat motor yang ditunggang oleh orang yang memakai serban putih . aku akan ingat dia . dan memori akan berpusing ke belakang . hitam dan putih . cerita lama .

waktu ribut pun aku akan ingat dia . ribut . aku suka tengok ribut . angin ganas yang merosakkan atap zink . sehingga tercabut melayang ke udara . ribut di kampung memang berpuaka .

waktu tika itu , aku duduk di luar . dan ribut sedang mula membuat persembahan . angin menderu laju menolak suara daripada dalam rumah . meminta si pencinta ribut masuk ke dalam rumah . bahaya . aku dan minda cetek ku tidak endah .

sekeping papan nipis terbang umpama misil yang menggila . hatiku seakan koma . melihat peristiwa mustahil . dadaku statik seperti sudah tiada lagi udara yang boleh dihirup . matanya berdarah .

terketar . takut menjadi bersemi di wajah . dan dengan kata-katanya , dia buat takut itu pudar . hilang sedikit .

' nasib baik , tak tepat kena mata . kalau kena , dah tak boleh baca al Quran .'

aku senyum . melihat sesuatu yang buat kita berada di awan kenangan .

tatkala aku berfikir jauh . merenung dalam-dalam siapa yang perlu aku sayang . aku tersentak sejenak . berapa banyak perkara yang hadir dalam hidup ini mampu buat kita kenang.....rahmat sekalian alam .

aku pernah tengok orang yang memberi makan kepada kucing kurap usai aku tamat kelas di sekolah menengah .

aku pernah tengok orang yang minumnya duduk , selepas membeli air kelapa di pasar malam .

aku pernah tengok orang yang memberi makan kepada golongan homeless di sekitar ibu kota .

aku pernah tengok orang yang dicaci buruk , tetapi dia tidak berbuat apa apa . dia sabar .

dan ia ada di mana-mana sahaja . perkara-perkara yang buat kita kenangkan akan baginda .

tuhan memberi ganjaran pahala bukan semata-mata kerna kita dapat mempraktiskan sunnah baginda , tetapi supaya kita lebih dekat dengan baginda .

ingat serban , ingat baginda .

ingat kurma , ingat baginda .

ingat kucing , ingat baginda .

pahala itu bonus . kenangan itu indah .

sunnah ada di mana-mana . tidak kira yang mengamalkan itu muslim atau belum lagi muslim . cinta ada di mana-mana . semoga mata hati ini sentiasa terbuka melihat sunnah di dunia ini . dapat juga kita kenang-kenangkan manusia yang sangat mencintai umatnya .

salam maulidur rasul . selawat ke atas mu , ya rasulullah .


"Katakanlah, 'Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.' Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."  

Ali Imran: 31





































04 January 2013

Nota kecil : mood aneh

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani





tika ada waktu nya kaki ini melangkah beribu jauh daripada kenalan-kenalan lama . pintu memori semakin terikat dengan sepi . tujahan masa kini memenggal hati untuk kembali ke lampau . tiada lagi cerita sedih lama . tiada lagi cerita gembira lama .


tatkala stimulus itu datang . dengan tidak disangka-sangka . ikatan itu meriah gempita . memori itu terhambur keluar . mewarnai kanvas ingatan yang tidak lagi sifar . berjuta spektrum cahaya memancar di dasar hatiku . meracuni diriku . untuk hidup pada waktu senggat minit kini di jam tangan . rantaian memori itu menyambung . dan terus bersambung .


likat dan menjadi padu . agregasi memori membiak menjadi besar . terasa melekat menjadi trombosis di laluan darah yang mengalir laju . mengenang-ngenang waktu yang sudah tiada . kisah kita yang sudah ditelan masa . ukiran bibir menjadi tiang kepada pipi yang sudah lenguh menahan empangan air mata .


dengan hanya melihat wajah yang lama , aku tersepit di waktu yang lama . mungkin aku sedang dikelar dengan rindu . rindu .


p/s : mood exam . diaktifkan . Allah, semoga dipermudahkan urusan dan jangan dipersulitkan . oh , nantikan review untuk blog ini yang telah beroperasi selama 3 tahun . hehe .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...