25 April 2013

Aku tak takut kucing


Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




aku tak takut kucing .


namun , aku ada sedikit takut dengan kuku kucing . aku juga akan takut apabila dia melompat , menerkam dan menggigit aku .


tapi , kucing selalu takut dengan aku . kecuali , kucing putih yang aku bela waktu aku masih di sekolah rendah di rumah arwah nenek belah ummi .


mungkin benarlah , kawan aku pernah beritahu berkenaan orang yang fobia terhadap kucing . kucing menjadi lebih mesra alam dengan mereka . =_="




Ailurophobia bermaksud takut kepada kucing. Tetapi, jika anda perasan, kucing akan tertarik untuk lebih mendekati si fobia kucing ini., seperti di dalam gambar.

Ini kerana jika seekor kucing masuk ke dalam sebuah bilik dipenuhi orang. Orang yang sukakan kucing akan memberikan bahasa tubuh yang menjemput kucing untuk digesel dan dimanja. Berbanding si fobia kucing yang akan menunjukkan bahasa tubuh seperti duduk diam, merapatkan tangan dan kaki serta agak kaku posturnya.

Si kucing akan nampak bahasa tubuh serta posisi si fobia kucing adalah sangat kurang faktor mengancam keselamatan, dan akhirnya lebih tertarik kepada mereka untuk diterokai dan disiasat kemudiannya.
          Sumber : facebook


dan , berbalik kepada dunia yang sebenar . kehidupan sebagai seorang lelaki yang pemalu + pendiam .

aku takut dengan perempuan perempuan cantik + kaya + pandai + aktif bersukan .

oh tuhan , kenapa ? =_="

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.” 

(An-Nur: 30)



24 April 2013

Ganbatte?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Allah melihat usaha , bukannya keputusan .


aku di dewan peperiksaan =_="


selamat berjaya ingin aku ucapkan kepada mereka yang sedang bertungkus lumus dalam menghadapi peperiksaan yang mendatang . usaha biar berjuta walaupun letih itu selalu berkunjung tiba .


apabila disebutkan berkenaan usaha , aku bukan seorang pelajar lelaki yang genius seperti kawan kawan aku yang lain . sejak sekolah menengah , aku bangun awal pagi . yakni selepas solat subuh . adakalanya mandi dan tidak . aku akan bergerak ke meja belajar . mengeluarkan kertas latihan dan membikin nota . dan berusaha dan bermujahadah melawan nafsu ngantuk yang selalu bergantungan di kelopak mata . ditambah kuasa graviti . sampai lebam mata ini , macam panda =_=" .

ya , aku dipanggil pelajar yang 'nerd' . adakalanya , ia satu gelaran sangat meyakitkan hati pada waktu itu tatkala ya lah , apabila kau hidup bersama dengan kawan kawan kau yang genius tapi kau tidak . kau akan rasa kecil hati .

mereka bermain waktu 'prep' dan kau pula bertungkus lumus studi untuk peperiksaan yang mendatang . apabila sampai waktu keputusan ke udara , mereka lebih cemerlang . kau pula yang ke laut . tapi , aku tak kisah . aku bersangka baik dengan tuhan .

kerna , aku bukannya manusia yang dilahirkan genius . aku ialah salah satu manusia yang dilahirkan untuk kuat berusaha . aku tahu rasa manisnya setelah berusaha sungguh sungguh mengikut kemampuan diri sendiri . dan inilah bukti yang aku cuba untuk mendapatkan sesuatu . apabila kita berusaha untuk mencuba , aku yakin yang Allah tetap akan berikan apa yang kita perlu .

dan bukan apa yang kita mahu .

berbeza . besar perbezaan itu .

 untuk lelaki yang tidak genius seperti aku . janganlah berhenti berusaha bersungguh sungguh . walaupun keputusan anda amat sesuai dicampak ke laut setelah berusaha bersungguh sungguh . tapi , yakinlah tuhan itu maha kaya .

kenapa maha kaya ?

dalam poket tuhan bukan ada sekadar keputusan A+ lurus dan CGPA 4.00 . 

kesihatan yang baik .
ada keluarga yang cukup .
tidak pernah terlibat dengan kemalangan yang serius .
muka comel dan kacak .
duit yang sentiasa cukup .
kawan kawan yang selalu ajak pergi masjid dan usrah .

maka nikmat tuhan manakah yang hendak kamu dustakan ?



" sekiranya kita buat kerja yang bergaji RM 100 seperti bekerja untuk gaji RM 10 000 , kita tidak akan dapat gaji RM 10 000 itu . Tetapi , Allah akan bayar 'lebihan upah' dengan kebaikan-kebaikan lain seperti kesihatan yang baik , anak yang pandai , motosikal tidak rosak , rumah tidak bocor dan sebagainya .

 Begitu juga sekiranya kita bergaji RM 100 , tetapi bekerja seperti orang yang bergaji RM 30 . walaupun kita dapat RM 100 itu , tetapi mungkin ia akan ditolak melalui duit hilang , motosikal rosak , anak sakit , seluar koyak di celah kangkang secara tiba tiba dan sebagainya .

Jadi , walaupun gotong royong ini upahnya hanya air sirap percuma , tetapi bekerjalah seperti kita bergaji RM 20 000 . Insya Allah seluar kita tidak akan koyak di celah kangkang secara tiba tiba ."

- Naluri ayah , diari mat despatch , Bahruddin Bekri . 





Ad-Dhuha , penawar depresi

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






tika waktu kau mula bersedih . atas dosa dosa engkau yang merimbun . berbukit bukit di bahumu . sehinggakan tuhanmu seolah olah memberi ujian hidup yang menggila . betul betul buatkan engkau lebih jatuh .

dan engkau mula rasa saat saat begini . tuhanku sudah mula membenci ku . kerna dosa dosa lepas yang aku lakukan . dan dia sedang menjauh daripada ku . keseorangan . jatuh bersama dosa dan ujian .


tidak . tidak .


tuhan tidak pernah menjauhkan diri daripada hambanya . tuhan maha pengampun . tuhan akan lebih dekat lagi dengan pendosa . bersedia untuk menghulurkan tanganNya . untuk bangunkan manusia yang sedang leka dibuai enak dosa . dan dengan ujianlah , manusia akan mula merintih nama tuhan .

Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

al a'raf : 200



memanggil manggil nama tuhan .

Allah .

*******************************************


tolonglah aku .


aku bersendirian .


aku tak kuat .


permudahkanlah urusan aku .


aku nak jadi baik .


di saat itulah , kita sangat dekat dengan tuhan . dengan ujian bertimpa timpa yang tuhan berikan , kita lebih ikhlas dalam berdoa . tidak seperti kita ditimpa senang dan lenggang .

dan saat kita rasa tuham mula menjauh .

tuhan sangkal dakwaan itu . dengan surah ad-dhuha .

penawar depresi untuk manusia yang rasakan tuhan membenci diri mereka . 

[1] Demi waktu Duha.

[2] Dan malam apabila ia sunyi-sepi. 

[3] (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci .

[4] Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

[5] Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda (berpuas hati)

[6] Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan? 

[7] Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? 

[8] Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? 

[9] Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. 

[10] Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. 

[11] Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

semoga Allah sayang .

p/s : baca tafsir surah ad-dhuha . yang atas ini terjemahan . 





Kek yang manis

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani





tika waktu itu mula datang .
naluri fitrah itu berlalu , menghembus ke hati
berkepak ke langit
semata-mata untuk ke jannahNya

ya , sampai saat itulah . untuk hidup berteman .

romantisme menusuk telinga . bagai percikan api kecil yang sesat , terjatuh di dalam hati . hati yang penuh dengan mercun . dek penangan api kecil yang tidak segan segan itu melintas , sumbu mercun dinyalakan . pantas dan ligat . berasapnya bukan nipis tetapi putih menebal dek kerana beribu sumbu mercun dinyalakan . dan saat sumbu itu mula pendek dibaham api , bunyi letupan mula bergempita ke angkasa . letusan cahaya meriah di langit yang sudah tidak kelam . pesta bunga api di atmosfera hati .

bergetarlah jantung kerna henjutan adrenalin yang terkejut dengan bunyi gempita itu .

asap yang mula menebal di atmosfera hati itu , membawa haba yang berjuta . membengkakkan arteri . memberi pecutan kepada sel sel darah merah yang malu malu . memberi rona merah di pipi .

mata berpinar pinar dek tidak tertahan asap yang penuh isi dan bunyi gempita . pening dengan henjutan emosi yang mendadak .

melayanglah jasad itu . terhuyung hayang . tidak tertahan . sayap ini tidak tertahan berlalu terbang tinggi . seakan-akan menghampiri syurga yang tidak pasti pada pandangan mata yang berpinar pinar .

cinta .

sayang .

aku takut .

tuhan . 

*********************************


couple .

cinta tanpa manis bukanlah cinta namanya . jika manis bagi sepotong kek itu berasal daripada gula . bagaimana pula manis daripada cinta ? sumber manis bagi cinta itu berasal daripada mana ?

iman . nafsu .

dua sumber yang memberi sensasi manis yang sama . tetapi , menyumbang kesan yang berbeza kepada hati . jika anda seorang pakar nutrisi , aspartame dan sukrosa memberi rasa manis yang sama tetapi kesan kepada kesihatan bagi seseorang individu ialah berbeza . sukrosa yang berlebihan bisa memberi penyakit kencing manis manakala aspartame digunakan untuk merawat si pesakit kencing manis .

untuk mencintai seorang insan itu ialah fitrah .
tuhan tak pernah marah .

tetapi .

kau perlu tahu yang cinta yang kau mahu bikinkan itu perlukan kandungan iman dan nafsu yang mengikut kadar yang telah ditetapkan tuhan .

untuk menyiapkan sebuah kek yang sedap , kau bukan hanya perlukan gula sahaja . tepung . minyak . telur . garam . pewarna . semuanya cukup ikut komposisi yang betul . betul mengikut syariat . yang telah ditetapkan tuhan .



dan cara cara pembuatannya bukan mengikut piawaian kita sendiri , tetapi sudah diterangkan dalam al Quran dan as sunnah . bagi memastikan kek itu tembam dan lembut fizikalnya . lazat berkrim intinya .

siapkanlah diri kau sebagai pembakar kek yang terbaik . mengikut apa yang diajar kepada nabi kita .

jadilah pakar nutrisi yang hebat supaya kek tidak hanya meriah dengan komposisi gula yang berlebihan . dan jangan pula kau baham cinta itu dengan rakusnya sampai lima puluh potong kek . kelak kau akan muak . dan mula berpenyakit . gula dalam darah kau akan meningkat .

dan tompok hitam itu juga akan bertambah .

semoga selamat tiba di jannahNya .

doakan aku . doakan aku tak kena diabetes . semoga Allah sayang . 





20 April 2013

Pengumuman kecil daripada encik kertas putih .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


aku baru lancarkan satu facebook page . jika tidak keberatan , boleh 'suka' di 'kotak suka suka' di sebelah kanan kertas putih ini . sudah tertampal kemas di sebelah kanan .

untuk memudahkan perkongsian , selain menulis di atas kertas putih . mungkin aku boleh 'kongsi' video yang mantap ( sebab aku suka tengok video ) lebih mudah untuk 'tampal' dan 'lekat' di muka buku berbanding di blog .

maka , datanglah ke facebook page aku yang tak seberapa ini . sebarkan . semoga Allah selalu sayang .

'suka' dan 'kongsi' .



19 April 2013

Yang kecil kecil itulah

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






usrah .

kecil . itu yang aku nampak .

aku rasa beberapa tahun yang lepas , terlibat dalam usrah sebagai anak anak usrah , dan sehingga kini . aku rasa ia hanyalah sesuatu yang genit . kecil .

tetapi , ia mampat . penuh dengan isi . lazat berkrim . intinya padu dengan aneka rasa dan variasi aromanya terbit . menyelusuri sel olfactori di bumbung hidung . apabila ditarik dua , asapnya kaya dengan warna putih , memberi dinding wap di kaca mata . maaf , aku sedang menulis dalam keadaan lapar . =_="

adakalanya , aku tak pergi . bukan kerna aku malas . ( ok kadang kadang ada perasaan itu juga =_=" ) aku ada masalah-masalah yang perlu diselesaikan .

ok ini semua alasan . pergi usrah . jangan tak pergi .

usrah ini nampak seperti sesuatu yang kecil , jika mahu dibandingkan dengan mekanisma-mekanisma yang memberi tarbiah .

dan ada manusia lain pernah berkata , usrah ini cuma membazir masa . dek kerna rasa itu . rasa yang merasa sesuatu itu nilainya cuma kecil . rasa kecil itu tidak pernah akan memberi rasa menguntungkan .

kau tak akan pernah rasa kenyang dengan hanya makan sebutir nasi . kau tak akan pernah rasa hilang dahaga dengan hanya minum setitis air . dan kau tak akan pernah rasa cukup dengan hanya duit satu ringgit di poket seluar kau .

tiada deria yang mencukupkan . nilai yang kecil .

tetapi .

tika kita belek langsir kita apabila waktu hujan .

pernahkah kita melihat hujan itu turun tanpa manik maniknya ?

berapa besar agaknya titis titis hujan ?

kenapa tuhan tidak turunkan hujan seperti air terjun ?

soalan ini untuk orang orang yang berfikir sahaja . eksklusif untuk mereka .

dengan titis titis hujan yang kecil itu , kau bisa berkemul di dalam bilik .nyenyak .

dengan titis titis hujan yang kecil itu , tanah subur dengan makanan dan minuman yang kau telan .

dengan titis titis hujan yang kecil itu , kau dapat mendengar orang bersyukur kepada tuhannya .

dengan kehadiran titis titis hujan yang kecil ini lah . yang memberi deria yang mencukupkan . bukan kerna nilainya yang besar . tetapi , cuma nilainya yang kecil .

hidup kita . hidup manusia yang mampu memberi . dan meminta daripada tuhan . 

Dan tidakkah mereka (yang tidak mahu taat dan bersyukur) itu melihat bahawasanya Kami mengarahkan turunnya hujan ke bumi yang kering kontang, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanaman-tanaman, yang daripadanya dimakan oleh binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri? Maka mengapa mereka tidak mahu memerhati (semuanya itu supaya taat dan bersyukur)? 

surah as-sajdah : 27


Kebaikan yang berjangkit

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




usai solat jumaat .

tengah hari yang terik . bercucuran peluh jatuh daripada muka . berjalan pantas . tetapi , disekat ramai manusia yang juga berpusu-pusu keluar . menunaikan amanah yang sudah semakin hampir . matahari itu giat mengekori . walaupun sudah berpuluh puluh tapak kaki diaturkan .


sedang asyik mengibas wajah yang kian lebur , seorang lelaki warga afrika ( oh tuhan , adakah aku seorang manusia yang terlalu melihat kulit.... =_=" agak agak sahajalah dia berasal daripada sana .  ) berjalan di sebelah . merasa bahang yang sama . tetapi , peluhnya tidak lah pula kelihatan . seperti , lelaki yang berbaju melayu ungu di sebelahnya . basah .


' come . come . ride behind me . '


motor merah saga itu berhenti di tepi jalan . kawan satu kuliah , agaknya .


' where you want to go ? I will take you . come . come . '


' 11th '

 jawabnya ringkas sahaja . sambil mengimbas rambut . ok , aku buat cerita . rambut tipikal orang sana . ( aku bukan orang yang judgemental , maka tolonglah bersangka baik =_=" )

dan motor merah saga itu berlalu pergi . meninggalkan lelaki berbaju melayu ungu yang dikerumuni dengan bahang yang menggila .

' wei , kau nak tumpang tak ? '

motor hitam putih itu berhenti di persimpangan jalan . di sebelah lelaki berbaju melayu ungu yang terperangkap dalam zon janggal .

p/s 1 : siapa lagi kalau bukan kita yang perlu mulakan .

p/s 2 : muka dia sangat ketat + serius . lulz

15 April 2013

Demam .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


aku ada exam .


maka .


ringan ringan kan lah tangan itu .

senyap senyap . jangan beritahu aku siapa yang doakan aku . semoga doa yang engkau beri kepada aku , akan terpantul kembali kepada engkau . 


doa itu percuma .


semoga Allah sayang .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...