29 August 2014

Walkthrough: ex SPM

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



memandangkan exam SPM semakin dekat. adik aku pun dah menggelabah. panas badan, berpeluh peluh walaupun hampir setiap hari hujan. aku tahu nak sembang apa. aku psiko dia sampai lebam. sampai dia tak lalu makan dan tidur. tapi, sebagai abang yang baik, aku tak lupa nak nasihat bagi setiap subjek. ini cara aku, cara budak yang cukup cukup makan masa jawab SPM beberapa tahun yang lepas.

tiada niat riak dan menunjuk nunjuk di sini. perkongsian ringkas dan padu. aku sibuk, tak ada masa nak menulis panjang.

bahasa melayu/english

aku tak ada petua. aku baca segala cerpen dan novel atas katil. kalau ada prosa dan sajak itu, baca sekali dengan maksudnya setiap rangkap. beli buku rujukan, lebih senang beli yang boleh hafal plot, sinopsis, pengajaran dan nilai nilai murni ( ada ke? ) esei, baca contoh esei. beli atau baca di internet. pilihlah yang mana ikut kehendak hati. penting baca esei ini sebab kita boleh tahu vocabulary yang bombastik dan idea yang banyak. bab kata cikgu aku, grammar penting, vocabulary pun penting juga dan idea boleh tahan penting. 

sejarah

baca sampai lebam. jangan baca atas katil. jangan.

matematik/ matematik tambahan

latihan. buat banyak latihan. buku rujukan yang paling banyak aku beli ialah dua subjek ini. bukan sebab aku punya gred teruk sangat pun ( sedang sedang ) , tapi sebab aku minat. sangat minat dengan dua subjek ini. sebelum tidur aku buat satu latihan yang aku rasa susah dan tak boleh buat. esok pagi, insyaAllah boleh jawab. 

satu petua yang tak boleh tahan, bila aku buat soalan susah, aku akan tidur sekejap. lepas bangun daripada tidur sahaja, alhamdulillah. settle. insyaAllah dapat tahu jalan kira. entah kenapa. tapi, aku pernah baca dalam satu buku, bila minda aktif bergerak menyelesaikan masalah tika waktu minda sedar tapi masih lagi tidak mampu selesaikan masalah itu. minda separuh sedar akan bekerja di waktu minda sedar sedang berehat. wallahu alam.

tapi, jangan buat masa exam. bahaya. 

fizik

aku tak suka fizik. tapi, aku nak jadi jurutera. tapi, masa asasi aku suka balik fizik. fizik SPM sangat menjengkelkan. aku tak tahu kenapa. tapi, bila ada orang minta petua bagaimana nak studi fizik. aku blur. aku tak ingat macam mana aku belajar subjek ini dulu. ada satu kajian kata memori manusia boleh automatik dihapuskan atas asbab peristiwa yang dahsyat telah berlaku, menyebabkan memori terhadap sesuatu itu hilang. macam defense mechanism untuk halang manusia itu daripada ingat peristiwa itu. aku rasa, mesti kenangan yang malang. aku rasa. 

aku tak nak ingat. aku rasa macam dah nak mula ingat.

biologi

sedang sedang. aku tak suka sangat biologi dan tak benci sangat biologi. tapi, apapun ia tetap subjek membaca yang aku tak suka. sekali lagi, jangan baca atas katil. jangan. 

seingat aku, kertas 2 dan kertas 3 aku selalu dapat rendah. sebab, satu short term memory. aku kalau scan buku biology memang banyak error. tak dapat nak ingat semua. buku sejarah boleh lagi takat dapat separuh satu halaman kertas itu, boleh lagi. tapi, biologi ini memang tak sampai separuh. 

tapi, aku tak pernah frust walaupun gred biologi aku paling rendah bagi semua subjek yang aku ambil. sebab, aku tak berapa target dan aku hanya pasrah. apapun, kelemahan ketara yang kedua ialah aku suka menulis yang bukan soalan itu mahu. jawapan aku panjang, tapi selalunya diakhiri dengan telur ayam. cikgu aku kata, jawapan panjang tapi langsung tak ada isi. 

jadi, apa yang aku buat beli satu buku rujukan yang ada jawapan untuk kertas 2 dan kertas 3. highlight point penting dan hafal. hafal sampai lebam. hafallah walaupun ada berada di mana mana sahaja kecuali atas katil.


kimia


subjek paling aku suka. ramai orang tak suka kimia, tapi aku sangat suka. sebab aku ada buku keramat yang paling hebat. aku ada beli buku rujukan ( aku tak ingat publisher ), buku itu kalau aku selak selak, memang lekat. masuk dalam kepala. entah kenapa. 

ramai orang lemah masuk bab equation, tapi kalau kita faham. insyaAllah tak payah nak hafal pun. kalau nak hafal pun, hafal setiap element dan compound yang terkenal. yang selalu masuk exam. tak payah nak hafal element dan compund yang indie lagi hipster. baca,hafal dan fahamkan eksperimen. ini penting, bila kita faham praktikal, kita akan dapat faham teori.

aku blur sedikit kalau belajar teori dulu. tapi, bila buat eksperimen baru faham teori. jadi, sekali lagi aku tekankan baca,hafal dan fahamkan eksperimen.

prinsip perakaunan.

aku budak sains tapi aku ambil akaun. budak hipster lagi indie. tak, aku bukan nak bangga diri di sini. sama sahaja macam subjek kira kira. buat latihan. buat latihan sampai lebam. aku rasa latihan akaun boleh dikategorikan sama banyak dengan latihan subjek kira kira yang aku buat. mungkin sebab aku mengira. jadi aku banyak usaha dekat sini. jadi rajin, jangan malas. 

waktu sekolah dulu dulu, aku tak ada buku rujukan akaun. aku tak beli. sebab buku teks dah cukup sebenarnya. lagipun hampir setiap minggu, cikgu akaun aku selalu bagi hand out. jadi, memang tiap tiap hari buat latihan akaun. 


ekstra petua

kawan kawan

cari kawan yang pro untuk setiap subjek. ya, untuk setiap subjek. suruh mereka ajar. jangan kita stick kepada satu orang sahaja untuk ajar kita. pelbagaikan kawan kawan kita yang pro. kalau kita stick kepada satu orang sahaja walaupun dia pro untuk setiap subjek, kemungkinan besar gaya dia studi tak sesuai dengan kita. maka, variasikan pakar dikalangan kita. carilah speacialist dan expertist bagi setiap subjek. jangan malu. 

jadi rajin

mak aku kata orang lelaki malas. betu, aku memang malas. tapi, bila ingat lagi beberapa minggu nak exam. aku jadi rajin. ataupun buat buat rajin. selak sahaja buku. asalkan cukup syarat. jangan stress, kalau stress, pergi solat dan baca al Quran. tidurlah sekejap. jangan lama. suruh adik kejut. member kejut. kalau malas juga walaupun dua minggu lagi nak exam, cuba cakap dengan mak. ' mak, adik malas.' jawapan daripada mak selalunya menghiburkan hati abang dan kakak yang dah lepas SPM.

jaga diri

kesihatan. tipikal. hati. jaga hati. biar bersih. hati ada satu rongga. dan biarlah rongga itu diisi dengan cahaya. ilmu itu cahaya, jadi belajarlah sampai lebam. jangan biarkan maksiat masuk pula. bila maksiat masuk dalam hati, ilmu tak boleh masuk. sebab, hati ada satu entrance sahaja. jadi jaga mata,hidung,mulut,telinga dan segala anggota badan lain. 

taubat

orang mandi untuk bersihkan diri. orang taubat untuk bersihkan hati. banyakkan istighfar. hati akan lebih tenang. hati kena selalu defragment. barulah hard disk laju. baru lah cepat tangkap ilmu. 

niat. 

sepatutnya letak ini di tempat pertama. tapi, terbabas di bawah. jadikan studi sebagai alat untuk capai matlamat. matlamat apa? bila dah berjaya nanti, boleh lah tolong orang yang belum lepas SPM. bagi motivasi ke, petua ke dan kata kata semangat. insyaAllah, kita tolong ummah. jangan lupa hadaf dan jangan biarkan alat melupakan kita. 

kalau ada apa apa lagi, tanyalah kalau tak puas hati.

28 August 2014

Tutor peribadi.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

aku kerja.

jadi personal tutor untuk seorang budak yang nak dekat SPM.

budak lelaki lah.
kalau budak perempuan, memang aku tolak. sebab aku kan pemalu.

tapi dengan budak lelaki ini pun aku malu juga.
badan macam pemain ragbi.
tegap.
lengan dia tiga kali ganda besar daripada lengan aku.
tinggi, jangan cerita. 

lepas beberapa sesi. aku dapat tahu yang matematik dan subjek membaca yang lain, memang dia tak boleh ikut. aku tanya kenapa dia tak boleh.

sebab dia kata, dia tak pandai. 
aku kata, dalam dunia ini ada orang rajin dan orang malas sahaja. aku ulang nasihat cikgu aku, bila ada kawan sekelas aku kata dia tak pandai.

dia geleng. dia memang tak boleh ikut.
aku tanya, dia nak jadi apa.

dia nak jadi tukang masak.
aku suruh dia masuk kulinari. 

dia angguk. 

lepas itu, terus dia berhenti ambil aku jadi tutor dia.

aku harap aku jadi channel kebahagiaan dia. 
aku haraplah.

manalah tahu, satu hari nanti nama aku ada dalam buku dia.
aku harap harap juga.

manusia hidup penuh dengan harapan.

 

Garam.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

tadi, ada kawan aku bercerita

ada seorang lelaki ini, dia mahukan garam. 
dia pergi. berjalan.
dia mohon kepada tuhan.
dia betul betul berhajatkan garam.

sampai waktu, ada yang mahu minta tolong.
menyenangkan urusan mereka.
lelaki itu, sudi menolong.  
dan akhirnya, mereka yang susah itu pula menjadi senang.

sudah menjadi adat manusia yang sudah menerima, perlu membalas kembali
mereka miskin harta
yang ada hanyalah,
garam.

p/s: aku pernah dengar cerita ini, tapi aku lupa wataknya dan sumbernya. kelabu.

ada persamaan dengan satu bahagian daripada hidup aku.
aku nak hundred plus. nak sangat sangat. 
lepas itu, ada cikgu aku tengah bawa kotak kotak. boleh tahan besarlah juga. disebabkan aku mula kasihan, aku cubalah jalan dekat dekat dengan cikgu. tapi, aku malu nak cakap ' boleh saya tolong? ' jadi, aku buat diam. diam yang lama, tapi masih lagi berjalan. disebabkan aku sudah dekat, cikgu dengan muka mengahnya, minta aku menolongnya, mengangkat kotak kotak ke dalam keretanya. 

aku yang sudah bersedia terus jadi biru tangan lepas dapat tahu betapa dasyatnya berat kotak kotak itu. buku buku lama yang mahu dikitar semula nampaknya. aku mengagahkan diri walaupun otot biceps ku sudah mahu malu malu. cikgu senyum. aku pun senyum. senyum penuh makna. 

lepas habis urusan, cikgu berterima kasih kepada aku. aku yang tadi mengah terus mahu berlalu pergi, sepertinya lelaki yang dingin selesai memberi bantuan kepada orang awam. selepas sesaat berlalu pergi, jangkaan aku tepat. cikgu panggil aku. aku gembira. aku tahu. aku dah menang.

dan aku dapat satu key chain 'jom melawat terengganu' yang telah selamat digantung bersama beg adik bongsu aku sekarang. 

hidup ini kejam bila orang yang kata itu dia sepatutnya dapat sebegini daripada apa yang dia usahakan begini.
tapi, bagi manusia yang kata hidup ini indah, mereka ini ialah orang yang tak menyempitkan rahmat tuhan dengan hanya satu nikmat.

rahmat tuhan, bukan hanya sekadar wang.
rahmat tuhan, bukan hanya sekadar tanah pusaka.
rahmat tuhan, bukan hanya sekadar rumah besar.

tapi rahmat tuhan meliputi seluruh yang ada dalam diri kita.
sekeliling kita. 

hidup tak seperti apa yang kita mahukan, akan dapat terus, tapi hiduplah dengan ramalan yang di luar jangkaan. hiduplah dengan mengharapkan sesuatu yang lebih luas.


27 August 2014

Perasaan.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

perasaan.

semakin berusia, semakin berperasaan.

err semakin sensitif. 

hiraukan mukaddimah. 
aku terasa melankolik pula.

orang kata, kita kena sayangi diri kita dahulu, baharulah mencari manusia yang dapat menyayangi kita. tapikan, sangat susah untuk menyayangi diri kita pada tempat yang pertama. untuk menyayangi diri kita sebagai pemula, kita perlukan sebab untuk menyayangi diri sendiri. manusia sayangkan manusia lain disebabkan adanya sebab. dan apa sebab yang kita perlu sayangi diri kita?

dan lagi, kenapa kita perlu sayangi diri kita?

kenapa, adakah selama ini kita lihat manusia lain telah mula tidak menyayangi diri sendiri?

ada sebahagian kecil manusia yang secara sedar, mereka tak dapat menyayangi diri mereka sendiri, mereka ini, mereka mereka yang rasa tak ada banyak kelebihan dan kekuatan dalam hidup mereka. jadi, itulah sebab mereka tidak punya sebab untuk menyayangi diri mereka sendiri. ditindas. ditindas dengan perasaan sendiri.

mereka ini lemah keyakinan, kurang potensi di mata manusia lain dan di mata mereka sendiri. rasa dipandang rendah. mereka tak mampu untuk ada rasa sedikit bangga dalam diri mereka. 

jadi, mereka memilih untuk tidak menyayangi diri sendiri. menyalahkan takdir dan nasib. mereka lemas dalam laut bebanan yang menghempas jiwa. longlai dan hilang. 

mereka mati.

fikirnya, ada saat waktu, ada yang datang menghulur sayang. datang berkata suka mereka. buat pertama kalinya. mereka rasa, mereka dapat berkata suka kepada diri sendiri. sebab ada satu bahagian dalam diri mereka yang tidak mereka tahu, yang lain masih berkata suka kepada mereka. 

dan mereka mula memaafkan diri sendiri. mereka mula suka dengan diri sendiri. dengan apa yang lain suka akan mereka. 

dengan sayang inilah, manusia dapat hidup terus.


"Dan tetapkanlah untuk Kami kebaikan dalam dunia ini dan juga di akhirat, sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepadaMu". Allah berfirman: "AzabKu akan Aku timpakan kepada sesiapa yang Aku kehendaki, dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertaqwa, dan yang memberi zakat, serta orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.
           al a'raf : 156

p/s: jangan baca lagi. sangat deep dan tak faham.

25 August 2014

Maut dan encik kopi.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

maaf.

ada sampai satu tahap, aku rasa dah burn out. pancit, orang melayu kata. memang dah peringkat kau tak boleh lari laju dah lepas ini, yang ada hanyalah berjalan perlahan atau pun terus duduk dan berhenti. satu tahap kehidupan yang aku rasa, aku paling benci. aku paling tak suka. aku rasa, aku dah habis guna segala kelebihan dan tenaga aku. arghh, aku rasa marah sebab aku dah tak berfungsi. aku rasa letih. aku penat. aku mahu berehat.

aku nak duduk. berhenti di sini.

tetapi.

aku lupa, bila kita mahu berhenti dalam satu tahap kehidupan, kita telah berjumpa dengan maut kedua. maut pertama berlaku bila tarikh luput kita dah tiba, tetapi maut kedua ialah bila kita berhenti dalam salah satu tahap kehidupan.

aku betul betul dah rasa berhenti.
aku betul betul dah rasa berehat.
aku betul betul dah rasa relaks.

tapi, sebenarnya aku sedang duduk sambil mengetap gigi.
aku sedang berehat sambil mengelap mata.
aku sedang berbaring sambil menutup muka.

tuhanku, di manakah maut ini membawa hidup ku pergi?

kopi.

aku lihat lelaki itu.
damai hatinya. tenang bicaranya. lembut pekertinya.
kopi, dia penggemar kopi tegar.

aku tidak tahu sama ada biji kopi itu puncanya begitu,
tetapi, adrenalinnya tetap lancar berlari,
berlari ke pipinya, yang suka tersenyum selalu.

aku tidaklah kaget, cuma tersipu bila dia senyum malu,
disebabkan dia sangatlah aku fikir seorang positif,
aku mahu minta nasihat daripadanya.

dalam rawatan memulihkan aliran tujuh titik chakra dalam tubuh badan manusia, kita perlu buang segala perkara yang menyumbatkan aliran bagi setiap titik chakra. salah satu titik chakra dalam tubuh manusia yang membawa kebahagian ini selalu disumbat dengan satu perkara.

satu perkara, iaitu penyesalan. kita selalu sebut, ' kalaulah aku buat sekian sekian, mesti tak kena begini dan begitu'

kita selalu menyesal. dan penyesalan itu memberi beban kepada kita. beban itu membesar, memberat menjatuhkan kita. kita terlupa satu perkara yang penting selepas berlakunya penyesalan.

satu perkara yang kita selalu lupa.

kemaafan.

maafkan diri sendiri.
orang kata, susah nak maafkan kesalahan orang lain kepada kita.
tapi, kita lupa kesusahan boleh datang juga dalam bentuk memaafkan kesalahan diri diri.

tak apa, kalau kau bodoh.
tak apa, kalau kau gagal.
tak apa, kalau kau jatuh.

semua itu, tidak mengapa. aku maafkan. aku maafkan.

aku maafkan aku.

aku maafkan aku yang selalu lembab.
aku maafkan aku yang selalu perlahan.
aku maafkan aku yang selalu lambat.

selagi aku hidup, jangan sekali sekali berjumpa dengan maut kedua. maut kedua akan buatkan kau lebih sakit. lebih menderita.

dan ia dipanggil putus asa.

tuhan dalam coretanNya, pinta kita selalu jangan putus asa. jangan putus asa. jangan putus asa.

sabar. sabar. sabar.

dan syukur. aku selalu ingat syukur ini, maksudnya berterima kasih.
tetapi, ada juga maksud lain.
iaitu bersyukur dengan apa yang kita ada.
terima apa yang kita kurang.
belajar memaafkan diri sendiri walaupun kita seribu kali kurang.
sebab tuhan kasih kita lebih daripada kasih seorang hambaNya.

tuhanku, maafkan aku.

aku harap orang lain gembira melihat aku.
aku harap aku lebih gembira melihat aku.

aku.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...