manusia buat silap . ramai yang terlibat dengan kesalahan yang beraneka ragam . kesilapan-kesilapan ini membuat hidup manusia itu celaka . porak peranda . mungkin untuk beberapa saat . mungkin juga untuk beberapa hari . dan bertahun-tahun lamanya .
kesilapan mengajar kita untuk menulis pembetulan . itu fitrah . kesilapan manusia itu perlu diambil ibrah .
kesilapan sesama manusia perlukan toleransi . kesilapan perlu dikongsi . bukan meninggalkan terus pesalah yang terpinga-pinga dibelit emosi muram . dan bukan juga untuk kekal meletakkan kesalahan yang total kepada pesalah . segala kesilapan itu yang melibatkan hubungan manusia itu perlu dibahagi-bahagikan .
bukannya meninggalkan satu pihak itu keseorangan . kesunyian tanpa tangan yang menghulur . terus dan terus memberi diskriminasi . dan menyangka meletakkan kesalahan kepada seseorang itu walaupun dia benar yang bersalah itu jalan penyelesaian . tidak sama sekali .
seorang pelajar lelaki dimarahi kerna tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam ujian matematik . malah keputusan yang sangat corot sehinggakan reputasi seorang guru itu terus mencerun . maka , yang berapi itulah pasti kepala gurunya .
gurunya marah . dan memaki yang si anak murid ini malas . tidak bersungguh-sungguh . tidak memberi tumpuan yang penuh di dalam kelas . tahunya menguap lalu tidur disebalik buku teks yang ditegakkan , buat pelindung dibaling marker pen .
kadang kala , kita terlupa seorang manusia itu menunjukkan perilaku sebegitu mempunyai asbab tersendiri . si anak murid cuba menarik perhatian si guru melalui cara penyampaian bahasa tubuhnya yang tidak disengajakan . ya , mencari asbab ; mengapa si anak murid memberi laku begini ? dan bukannya terus meletakkan beban kesalahan kepada si anak murid .
sangkaan itu pelbagai . boleh jadi si anak murid berbuat begini kerna ada masalah yang begitu . menuduh anak murid itu dengan pelbagai alasan yang dicipta untuk melindungi reputasi seorang guru itu , tandanya kurang bijak .
kita menuduh manusia dengan pelbagai alasan yang tiada bukti kerna kita tidak mahu bertanggungjawab berkongsi kesalahan .
mereka bukan malas dan tidak bersungguh-sungguh . mungkin ada sesuatu yang buat mereka begini . inilah peluang kita untuk mencari sesuatu itu . sesuatu yang buat mereka malas dan tidak bersungguh-sungguh .
( ini cuma analogi , saya anak murid yang baik ^_^ )
tepuk dada . tanya diri . adakah aku yang bersalah ? sentiasa katakan ya ! walaupun ada bisikan yang jelas mahu menebalkan ego .
terkadang kita lupa berbual hati ke hati dengan pesalah yang rupa-rupanya kita juga bersalah . bersalah kerna lupa untuk menyelami hati dan berbincang untuk menyelesaikan masalah dan menulis pembetulan .
sudah-sudahlah tu salahkan dia |
apabila seseorang anak murid itu mula bosan dengan kelas . yang ada dalam kepala sekarang bukanlah terletak kesalahan seorang anak murid yang mula hilang fokus , tetapi juga kesalahan si tukang mengajar yang perlu berusaha keras untuk menyiapkan gaya penyampaian yang lebih efektif . efektif sehingga tangan mereka menjadi lebam , minat menulis banyak latihan . hah .
tanya diri , kesalahan engkau bukan engkau seorang sahaja yang tanggung , mungkin aku juga yang berbuat silap . mari berkongsi dan mengukir senyum .
2 comments:
Ye, terima kasih kawan. Kerana menulis peringatan.
(=
sama-sama ^_^
Post a Comment