28 November 2014

Jalan

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani

Satu, diet bagi seseorang yang mahu jadi penulis yang baik ialah tuhan timpakan lambakan ujian dan susah yang banyak supaya dia dapat tulis klimaks dan masalah yang banyak dalam sebuah buku. tetapi, apa yang menjadi buku itu nampak hebat bukan setakat berapa kilo masalah dan klimaks dalam sesebuah jalan penceritaan, jalan jalan penyelesaian yang menjadikan penulis itu baik. hidup penulis itu lebih bermakna jika masalah yang banyak itu seratus peratus dapat ditemukan dengan penyelesaian. segala klimaks selesai, masalah ditamatkan dengan solusi.

peleraian dan ending menjadikan cerita itu masterpiece.

dua, menumpang hidup dalam hidup orang lain. bila kita rasa hidup kita sudah semakin pudar, kita turun. jadi parasit, cari mereka mereka yang lebih banyak warna. cari nyawa nyawa yang kehidupannya buat kita rasa mahu mewarna. dan daripada situ erti hidup kita akan lebih beda daripada sebelumnya.

seni mewarna kita semakin lupus, cari set warna baru. dan mula mewarna dalam kanvas putih kita.

tiga, menulis.


14 November 2014

Hidup yang lebih life

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

kawan kawan aku kata aku lifeless.

jadi, aku pun buat ice bucket challenge. pergi ke random places. pergi ke tempat tempat yang aku tak pernah pergi seumur hidup aku. agenda menyesatkan diri.

sampai satu tempat, ada mall. aku singgah. dalam beberapa jam lepas itu, aku mahu pulang sebab hari mahu hujan. sampai tempat parking, aku dengar seorang lelaki yang berwajah jambu, menyapa aku.

aku tak layan.

takut takut dia suruh aku join MLM. aku hirau sampai dia berhenti panggil aku kali ketiga. dia senyap. aku undur motorsikal. nampak ada kertas putih terselit. celaka.

aku kena saman. aku pandang lelaki tadi. dia kata dia pun kena saman. dia senyum. aku pun beri senyum. kita sama. senasib. tapi, lepas itu dia jadi galau dan risau. air mukanya sudah memasang tahu yang dia tidak mampu.

rm 40 bang, banyak.

aku terus sahaja cepat cepat kata, kalau tak bayar memang dapat surat mahkamah. tiba tiba, aku menyesal. sebab berkata begitu. aku terus menghukum dengan ayat begitu. aku lupa yang dia rasa berat hati dan bimbang dengan wang sakunya.

dan aku berlalu pergi, meninggalkannya. bersalah. perkara aneh akan berlaku jika aku keluar. aku tak kata, aku menyesal aku keluar hari ini. cuma, aku penat. tapi, dengan aku keluar, aku tahu apa erti hidup. walaupun aku rasa aku 'macam' dah erti hidup aku, tapi aku masih lagi tak tahu apa erti hidup orang lain. hidup orang lain yang lebih 'life' daripada aku.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...