30 November 2013

Cawan untuk aku .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




wudhu' tadi sedikit melegakan resah . hati ini sudah terbang menerawang ke warna jingga yang kian merata langit . beban atas kepala bertenggek tidak mahu melayang . jasad ini berat ditindan badai gelisah . aku penat . capek sebab tiada solusi .


kita stress bukan sebab banyak masalah . sebab tiada jalan penyelesaian .


petang itu , aku sudah berjanji mahu berjumpa salah seorang kenalan . seorang ikhwah . baru sahaja kenal . kenal melalui satu program . satu kampus pula . bertemu janji di kafeteria yang tidaklah pula lengang . mungkin sudah sampai masanya orang makan malam . aku turun daripada motor . letak helmet di raga motor . malas pula mahu menguncinya .

kita akan jadi lebih malas bila gundah gulana menguasai kepala . malas pula aku mahu memikirkannya .

aku meraba raba pandang . membesarkan lensa mata . mencari tubuh yang aku kenal . aku jumpa . kaki melangkah . mengambil tempat untuk labuh di depannya . senyum . senyum aku pahit . tidaklah sepahit peria yang aku terpaksa telan ketika menjadi bahan eksperimen tahun pertama .


peluru sesat .
 

ujian datang bertalu talu . tanpa ada jalan penyelesaian . aku mengah . aku penat . tak larat . leter aku kepadanya . bukanlah mahu berontak kepada tuhan , tetapi adakalanya aku risau akan kesihatan aku yang asyik berfikir tentang masalah masalah ini . siang ke malam . malam ke siang . arghh terasa sakit pula kepala ini . berdenyut denyut . buat aku rasa lebih gusar pula .

ujian ujian . masalah masalah itu buatkan aku hilang , nikmat beribadat kepadaNya . malas . rasa malas nak ikut mutabaah amal . sebab tak larat asyik fikir sahaja . fikir masa solat . fikir masa mengaji . semua amalan tak jalan . dan mulalah tidak ikhlas , buat amal lebih semata mata dapat tiup masalah masalah itu pergi . tetapi sebaliknya , amal amal itu hanya sifar . masalah kian datang meribut . aku mahu yang dulu , bukan mahu yang sekarang . 

diam . dia perhati mulut aku berterabur dengan peluru leteran . semuanya peluru sesat . tersasul sasul menceritakan masalah . namun , tiada riak ketawa dia mahu hamburkan . dia jelas . dia faham . yang aku sangat stress . jadi , dia tidak mahu situasi ini menjadi satu jenaka . aku bukan watak dalam sitkom yang kasihan dan dia bukanlah watak yang buat lawak sindiran untuk memenuhkan tawa dalam situasi ini .

dia bukan . dia lain .

aku berhenti . berhenti memuntahkan segala peluru sesat . dia membuka bicara . aku pula membuka telinga .


cawan untuk aku .


ada satu masa dahulu , kita dapat merasa nikmat ketika melakukan ibadah . solat kita dapat feel . khusyuk . baca al quran . merdu sahaja suara kita alunkan . lepas itu kita baca terjemahannya sekali sampai hati kita diketuk . terharu ada ayat ayat macam ini . menangis bila kita baca ayat ayat azab Allah , motivasi daripada Allah jangan putus asa , sentiasa ada pintu taubat . gembira bila baca ayat syurga . nikmat orang yang beriman . rasa kagum sebab dalam al quran ada cerita berkenaan kejadian manusia . teori big bang . jasad firaun yang kekal sehingga kini .

puasa, kita rasa gembira walaupun penat seharian . dapat bangun malam selalu . tahjud . tasbih . hajat . sampai ada satu masa itu , kita menangis nangis dalam setiap sujud kita . bercucuran air mata kita . merintih malam malam, minta kepada Allah . ampunkanlah dosa aku . kemudian kita memang faham betul betul . masa kita solat itu memang kita baca perlahan lahan dan kita faham setiap maksud itu .

masa itulah kita rasa , wah indahnya nikmat beribadat kepada Allah . sungguh . memang seronok betul masa itu . terasa , dekat sahaja akhirat itu dalam hati kita .

dan jangan kita lupa .

yang satu hari nanti , apa sahaja nikmat yang datangnya daripada Allah . akan kembali juga kepada Allah .

ini pun salah satu nikmat . nikmat beribadat . Allah tarik . bukan sengaja . ada hikmahnya . untuk kita mujahadah . dapatkan balik nikmat itu semula . bagaimana nak dapatkan balik ? mesti kena bayar .

aku kaget . tidak menyangka yang itu adalah nikmat Allah .

rambut manusia itu juga nikmat Allah . akan sampai satu masanya nanti , rambut itu makin lama menipis . membentuk pulau .

apa sahaja yang datangnya daripada Allah itu , cumalah pinjaman . hanya sementara . sedarlah diri ini . kita cuma meminjam .

habis itu . bagaimana pula mahu menghilangkan masalah ini ? resah . gelisah ini . gundah gulana yang merobek hati ini sehingga hilang nikmat itu ? laju . celupar mulut aku menembak . terasa biadap . aku tertunduk malu . melawan tenang si pemberi nasihat .

pernah pergi supermarket tak ? giant . tesco . aeon . lalu lalang dekat situ mesti ada promoter yang sedang mempromosikan barang atau produk mereka . dalam konteks ini , kita ambil contoh yang promoter itu sedang promosikan air kopi . agak agaknya kan cawan itu besar mana ? kecil sahaja kan ?

kita minum . sedap . rasa vanilla yang bergabung dengan biji biji kopi yang lazat diperah dengan begitu baik sekali . ahh deria rasa ini terasa mahu meletup . buih buih nipis disedut dengan padu sekali . krimnya yang likat menambah lemak . padu sekali perisanya .

tapi , malangnya kita tidak puas . cawannya cuma kecil . sekecil ibu jari . kita perlu membelinya . membayarnya mengikut harga yang ditetapkan .

begitulah dengan apa yang aku kisahkan .

nikmat . rasa best dalam melakukan ibadah ini cuma secawan kecil air kopi . habis diteguk . sedap lagi likat aromanya . kita tidak puas . kita mahukan lagi . jika tidak dapat minum , kita tidak keruan .

untuk dapatkan kembali nikmat itu , kita kena bayar kepada Allah . dengan mengerjakan amal amal yang baik . dan tinggal tinggalkan keburukkan .

eh , bagaimana pula mahu melakukan amal amal baik , sedangkan hati kita rasa kosong . rasa malas . rasa terbeban fikir masalah . asyik asyik ditimpa ujian . aku laju membalas . tidak puas . dengan solusi yang dia berikan .

rasa kosong itu yang kau maksudkan itu tidak ikhlas bukan ? keikhlasan hanya dapat digapai melalui paksaan .

bukan ke dulu kita bersolat , atas nama paksaan .
baca al quran , atas nama paksaan .
qiamullail , atas nama paksaan .

dan akhirnya , kau dapat merasai nikmat itu bukan ? cumanya sekarang kau sudah berasa kosong kembali . sudah tidak ikhlas . ini bermakna kau sedang bermula di petak mula kembali . merangkak lah kembali . sebab Allah teringin sangat nak dengar kau merintih . minta tolong dekat Dia .

mungkin , sebab masa kau dapat khusyuk dalam solat . rasa best baca al quran . rasa seronok berqiamullail . kau dah rasa selesa . kau dah rasa senang . dan semakin kurang kau merintih kepadaNya .

pulanglah ke petak mula semula . agar tuhan dapat dengar kau menangis . dapat peluk dengan kasihNya .

aku tergamam . rasa sedih . terharu .

kita berlumba buat amal baik bukan sebab kita nak reach perfection itu . mengejar kesempurnaan itu . tak . bukan macam itu .sebab dalam islam , kita berlumba buat amal kebaikan bukan macam pandu kereta lumba . berlumba lumba sampai ke finish line . garisan penamat . yakni , merasai nikmat syok dan gembira beribadat kepada Allah itu .

tapi , Allah nak tunjuk dekat kita yang Dia mahu kita sentiasa ke petak mula . nak bagi kita rasa hina . nak bagi kita rasa berdosa . nak bagi kita rasa lemah . sebab apa Allah bagi kita rasa rasa ini ?

sebab bila kita rasa hina , kita akan minta dekat Dia . al Kareem . yang mulia.
sebab bila kita rasa berdosa . kita akan minta dekat Dia . al Ghafur . yang pemaaf .
sebab bila kita kita rasa lemah . kita akan minta dekat Dia . yang kuat .

terkesan . aku malu . yang sesetelah Dia beri nikmat rasa seronok beribadat kepadaNya . Dia beri pula aku satu lagi nikmat sesudah dia tarik nikmat yang sebelumnya .

iaitu nikmat kembali ke petak mula . merangkak rangkak kembali . untuk buat kita tambah lagi amal amal baik .

kesempurnaan itu milik Allah . kita tidak akan pernah sempurna . tapi , tidaklah pula tidak mahu mengejar kesempurnaan . walaupun tidak mampu menggapai sempurna , perjalanan ke arah kesempurnaan itu . sedikit sebanyak membaikkan diri kita .

menjadi hamba yang baik .


” Jika kalian tidak pernah melakukan dosa dan kesalahan, maka Allah akan menciptakan kaum lain yang mereka itu melakukan salah dan dosa kemudian mereka bertaubat dan Allah mengampuni mereka.” 
(HR Ath-Thabrani dan Baihaqi)

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh – (dengan tidak menjadi keberatan kepada mereka, kerana) Kami tidak memberati diri seseorang (dengan kewajipan) melainkan sekadar yang terdaya olehnya, – merekalah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya

al A'raf : 42

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.

al A'raf : 56


“Dan tidaklah engkau (hai Firaun) marah (dan bertindak menyeksa) kami melainkan kerana kami beriman kepada ayat-ayat Tuhan kami, ketika sampainya kepada kami”. (Mereka berdoa): “Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)”.

al A'raf : 126



p/s : memecut motor bersama tangisan .

Menulis pelangi .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


harapan aku .

bukan untuk dikenali . jelas . aku tidak mahu dikenal sesiapa pun . aku ialah aku . yang suka menulis . tidak suka bising di mulut . tidak lincah berkata kata . aku hanya pandai buat jari aku menari di atas kertas putih ini sahaja .

aku tidak mahu kejar status . ketinggian status buat aku rebah . dan lemah . untuk tidak berasa tinggi . aku ingin bekerja sebagai cerucuk keluli di dalam bangunan . megahnya sesebuah bangunan itu , ditegakkan mereka yang bekerja secara rahsia . aku bukan siapa siapa . aku si penulis harapan .

berharap yang suatu hari nanti , aku dapat memasang lensa pemerhatian aku di sana . damai . nyaman . aman . aku butuh itu . aku perlu tenang . jiwa aku perlu tenang . aku ingin sekali yang aku tidak merasa rugi . atas apa yang aku buat .

aku hanya mampu berevaporasi . meyerap air laut . membentuk gumpal gumpal awan . berlalu ditiup angin . membentuk padu mampat jadi kuat . sehinggalah memberat . berlalu . turun titis demi titis . dan kemudian , melebat . mengairi tanah rendah . menjadi takungan tinggi . dengan izinNya menjadi laut .

melihat pelangi .

pelangi akan muncul selepas hujan . tetapi , tidak semestinya mata ini mampu melihat di sini . pastinya , kita mampu melihat pelangiitu di sana .

di syurga sana .

semoga Allah redha .

ya Allah , kuatkanlah aku .

aku tak kuat , ya Allah .

Allah , tolong aku .

21 August 2013

Lelaki ini . Lelaki itu .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




Lelaki ini . 

Hatinya terasa terhibur dek kerana papan kedai  yang cantik . tergantung kemas . berwarna warni . memberi redup . walau tenung mentari itu masih menggila . membuka pori yang rajin merembes minyak dan peluh . silaun terik itu menambah sinar . memukau jiwa . menarik mahu . menjejak kaki ke dalam .

sebuah kedai hadiah baru . 

Dan lelaki ini . pandangan pertamanya . menyentap jiwa . bergetar hati . tatkala , di balik kaca jernih itu . ada hadiah yang berbalut indah . kertas pembalutnya bergemerlapan . dari jauh seperti bintang yang jauh cerahnya berbanding yang lain dalam gelap malam . rebennya sebagai pengikat . sayup sayup kejauhan seperti ada rama rama yang diikat . 

Mata lelaki itu masih jauh . dan lelaki ini mula malu . 

Apalah ertinya , lelaki ini hina . tidak termampu rasanya menyaingi nilai hadiah itu dibandingkan nilai yang ada dalam kocek seluarnya yang lusuh . 

Namun , tidak salah kiranya . jika ia belum bertuan , mana tahu nilainya boleh dirunding . ah , lelaki ini berlawan . dengan dirinya sendiri . tidak salah bukan . lelaki ini mengenal . mencari . memahami . yang bergetar di hati ini . 

Langkahnya mendekat . jejak kakinya tidak kekok . kacak . walaupun , mentari mula menyinga . hangus sedikit kulitnya . seakan peluhnya sudah menikmati proses evaporasi pula . 

Namun , getaran hatinya itu . tidak lagi tersejat . makin di dekat , hatinya bergetar . menghantar impuls . menyalur adrenalin . menambah kencang jantung berjalan . darah merah itu memecut laju . membentuk rona merah di pipi . 

Hampir . dan semakin hampir . 

Hadiah itu . bertambah pesona . bintang yang cerah . menambah kilau . laksana berlian . rama rama merah itu seperti mahu terbang . meloloskan diri . mungkin malu malu dengan pandangan lelaki yang pipinya disimbah warna merah saga . 

Dan setiap hadiah itu , pasti punya nilai . dan dari kejauhan lagi lelaki itu sudah beragak agak . untuk memperoleh . menyaingi nilai sebuah hadiah itu . berbanding  nilai yang ada dalam kocek lusuh ini . lelaki ini hanya senyum kelat . menahan pahit dan kemudiannya manis . 

Pahit . memikirkan dia perlu bersabar . bekerja keras . mahu menjadi seperti lelaki itu .

Manis . memikirkan nikmat yang dijanjikan . bermuhajadah selalu . mahu menjadi seperti lelaki itu . 

Lelaki itu . 

Yang tidak malu malu mengucapkan inni akhafullah .

Kembara berkoma .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




Berwisata . 

Usai menghabiskan contengan jalanan karya hlovate yang entah buat berapa kalinya . aku termangu-mangu . mencari manis . dalam duka . lara yang selalu berpanjangan . jawapannya mudah . bermusafirlah . kerna dalam permusafiran , luka akan sembuh . kau akan peroleh gembira . itu kata imam syafi’e . 

Aku yang masih sebak . menahan dada ke daripada terus terkeluar . ya , aku menangis . apa salahnya bagi lelaki yang mahu mengalirkan air mata . 

Bak kata Fend , 

Lelaki tak menangis depan orang . kalau nak menangis pun biar hanya depan Tuhan . 

Siapa tahu mungkin dengan berkeliaran di bumi Tuhan , aku berjumpa dengan apa yang aku mahu cari dan moga moga aku dijauhkan daripada mencari apa yang aku mahu jumpa . beza . beda yang besar . 

Earphone kemas tersumbat di kedua dua belah telinga . memainkan lagu hikmah kembara nyanyian mirwana . semangat berkobar . mendengar faizal tahir menaikkan oktaf suaranya yang lunak . terpana . lirik nya kacak . mendalam . menusuk kalbu . 

Aku tidak tertipu dengan melodi . lirik lagu yang seterusnya turut memukau . anugerah istimewa . mirwana . sekali lagi dihambat kumpulan yang sama . tetapi , tiada lagi faizal tahir . namun , vokalnya tetap padu . suara vibrato hafiz memang sukar ditiru . mahu rosak kotak suara jika dicuba . bahaya . 

Dan menjadi lelaki yang mahu mencari Tuhan . 

Aku mahu menulis . melalui perwisataan . kembara sebagai hamba . 

Kenyir . Bandung . Mesir . China . Jepun . Turki . 

Duit . aku perlu berusaha . lebih padu . lebih keras lagi .

28 July 2013

Nota kecil : Termenung

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



kan bagus kalau kita boleh menangis , waktu buat dosa .


tapi , kan .


bila kita buat dosa . hati jadi gelap . macam mana nak nangis . kalau hati itupun sudah kotor .


termenung .


masih ada lagikah air mata ini ?



27 July 2013

Musim cinta , bila lagi ?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani





ada satu masa . kita akan ditimpa susah . ujian . bala . aduhai , saat itulah kita mula terasa sempit . sesak . dan tidak upaya .


apabila kita dah rasa susah , faham sahajalah . kita mahukan senang itu datang kembali .


untuk mendapatkan senang itu kembali .


kita kembali berharap . berdoa sungguh-sungguh dengan Allah . merayu . meminta kepada Allah agar didengari doa ini .


macam kau dah pulun tak ingat dunia , belajar macam orang gila . buku dan nota syarahan bersepah boleh buat litar motorsikal . muka mengalahkan zombie bangun subuh . dengan rambut kusut masainya . tapi , saat masuk dewan peperiksaan . terus hitam . kosong . sifar . macam tak pernah belajar apa apa setahun .


dan saat itu kau sudah terkeluar daripada zon senang . selamat datang ke zon susah .


dan selamat datang ke zon harapan .


di mana kau akan meminta sekeras yang mungkin . ya Allah , permudahkanlah aku . aku nak lulus .


berharap . sungguh-sungguh .


dan akhirnya , kau lulus . kau gembira . yang Allah dengar . dan kabulkan harapan kau .


tapi , bagaimana hari hari selepasnya ?


kita masuk zon selesa semula . tiada lagi rintihan . tiada lagi pinta . tiada lagi sebab .


untuk merayu .


agak-agaknya bilakah musim cinta itu datang lagi?




betapa sayangnya Allah dekat kita . Dia beri kita rasa susah . keluar daripada zon selesa .


untuk kita selalu dekat dengan Dia . berbual dengan Dia . sujud lama lama dengan Dia .


sebab itulah Umar R.A pernah berkata ,


Aku tidak takut doaku tidak dikabulkan, tapi aku takut Allah tidak lagi memberi taufiq kepadaku untuk berdoa . 


subhanallah .


sungguhlah . betapa berpandangan jauhnya salah seorang khalifah .


kesusahan . ujian . dan bala itu sendiri ialah ....... nikmat .


nikmat kerna apa ?


sebagai sebab kita untuk terus berdoa . andai kata Allah tak timpakan kita rasa susah . ujian . bala . kecelakaan .


agak agaknya adakah mampu kita manjadi seorang hamba yang selalu meminta ?


bila lah lagi kita nak rasa dekat dengan Allah ? sebab itulah Allah kagum dengan segolongan manusia ini seperti tertera dalam hadis ini .

"Hairan sungguh urusan orang mukmin itu, semua urusannya baik belaka; perkara ini tidak akan didapati dalam diri seseorang kecuali pada orang mukmin. 
Iaitu apabila dia mendapat kebahagiaan dia bersyukur dan bersyukur itu baik baginya. 
Apabila ia ditimpa musibah dia bersabar, dan bersabar itu adalah hal yang baik baginya."

mereka bersabar . sebab faham hikmah di sebalik musibah . rasa susah . ujian . dan bala .

mereka tetap tenang . relaks . sebab mereka tahu musibah inilah yang akan buat mereka lebih dekat dengan Allah . dengan adanya susah . kita punya sebab untuk terus meminta .

siapalah kalau tak suka bila ada orang selalu meminta dekat dia?

mesti Dia bagi punya .



tapi , kalau tak bagipun . kita lihat kembali kata kata saidina Umar R.A . betapa optimisnya . yang dia sendiri tidak mengharapkan pun doanya dimakbulkan .

apa yang manusia berjiwa besar ini mahukan ialah ,

cuma sebab untuk terus meminta .

apa lagilah yang lebih seronok berbanding nikmat berdamping dengan tuhan .

cuba tanya ikan di kolam .

cuba tanya laron yang berterbangan .

cuba tanya semut yang selalu bekerja .




p/s : dengarlah . lagu yang bagus . untuk aku yang selalu lupa . 

25 July 2013

Status tangki minyak .

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


setelah lama tidak menulis . rasa janggal pula . imtihan sudah lama tamat . menerima keputusan imtihan juga sudah selesai . alhamdulillah . naik tahun yang seterusnya . bersyukur . kepada Allah yang maha penyayang .

mata ini larut dalam kesibukan manusia yang hidup dalam jasad ramadhan berlumba lumba . bersedekah . bersolat sunat siang dan malam . berzikir . membaca al Quran . sungguh . inilah universiti tarbiah . kita mahasiswanya yang menikmati atmosfera ramadhan .

yang sebelum ini malu malu nak solat berjemaah di masjid , tidak lagi malu malu kerna ramai manusia yang mula bersolat jemaah di masjid .

yang sebelum ini segan segan nak baca al Quran , tidak lagi segan segan baca al Quran di merata tempat bukan hanya terbatas di rumah sahaja .

apabila ramai orang buat , kita tidak akan malu dan segan untuk buat sama .

macam kalau ada makanan percuma , kalau seorang pergi . mungkin tak ramai yang nak pergi ambil . tapi , kalau ramai yang pergi , yang lain pun akan turut serta .

inilah ramadhan .

bulan ajaib .

bulan berkat . rahmat . maghfirah .

bukan ke Allah ada sebut yang pertolongan Dia dalam keadaan kita berjemaah?

ya , dan kita sekarang sedang ditolong oleh Allah sekarang .

sedang berisitiqamah melakukan amal amal yang kita tidak pernah buat pun sebelum ini .

Allah maha penyayang , kan ?

ramadhan sebagai medium .

menjadi lebih baik .

ramadhan membentuk atmosfera kepada manusia supaya hidup dalam keadaan selesa dalam keasingan . sebelum ini baca al Quran adalah perkara asing . solat sunat adalah perkara asing . tutup aurat adalah perkara asing .

dan bila ramadhan datang .

keasingan .

kejanggalan .

itu hilang .

dan manusia semakin ramai melakukan kejanggalan .

akhirnya , kejanggalan menjadi norma masyarakat .

telah menjadi kebiasaan . aktiviti harian .

inilah hadiah terbaik daripada Allah .

ya Allah .
ampunkanlah dosa kami .
rahmatilah kami .
masukkanlah kami dalam golongan orang selalu mencintai Mu .

amin .

p/s : kalau dah rasa tangki minyak nak dekat habis , silalah isi penuh kembali . 


02 June 2013

Laptop aku yang cengeng

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


aku sibuk .


disebabkan aku sibuk . aku mula memperlahankan penulisan di sini dek kerana terdapat pelbagai lagi asbab yang banyak menghalang aku untuk menulis di kertas kertas putih ini . maka , duduknya aku di sini di hadapan laptop ingin menyusun sepuluh jari untuk memohon maaf atas segala kesulitan yang berlaku sepanjang menjadi penulis di sini .


mungkin ada rasa yang 'sentap' . terkena batang hidup sendiri . tulisan yang cacat merba . mengarut . sampai tak faham . =_=" bahasa yang kasar, mungkin .


mohon ampun atas salah dan silap .


bulan 7 akan datang , tidak lama lagi aku akan menghadapi peperiksaan akhir tahun dengan ini aku perlu banyak meluangkan masa menelaah lecture note yang sudah lama basi di atas meja studi . dan disebabkan tidak mahu ketinggalan untuk mengumpul saham pahala .


aku akan lebih aktif di muka buku . boleh 'like' page di sebelah kanan kertas putih ini . dek kerna boleh update dengan pantas . ringkas . dan padat .


dan akhir kalam untuk hari ini .


aku bersyukur di saat ini . kepada tuhan yang maha pemurah , masih lagi memberi ku nafas . memberi ku peluang untuk terus berbakti kepada agama ini .


mohon ampun daripadaMu , ya rabb . aku cuma hamba biasa . tidak sehebat abu bakar . yang menangis tatkala membaca ayat pertama surah al zalzalah . dan seterusnya . sehingga tamat .


Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, 

lalu bagaimana nabi Muhammad menenangkannya . 

cuba dalami apa yang baginda katakan . 

” Jika kalian tidak pernah melakukan dosa dan kesalahan, maka Allah akan menciptakan kaum lain yang mereka itu melakukan salah dan dosa kemudian mereka bertaubat dan Allah mengampuni mereka.” 

(HR Ath-Thabrani dan Baihaqi)

Allah maha pengampun . di mana keredhaanNya itu lebih besar daripada kemurkaanNya .  

kita tidak akan dapat lari daripada berbuat dosa. kerna kita manusia . jadi , menangislah wahai diri . sebab dosa buatkan kau hina . jelik . hodoh . busuk . dan kau akan dicampak ke neraka . 

tetapi . 

di saat kau sedar . kau silap . kau menyesal . kau bertaubat  . 

tangan itu yang akan menyambut mu . menahan daripada bara api . membawa mu pulang ke kampung asal mu . 

menangislah . mata , menangislah . 


ya Allah , cintailah kami . 
bimbinglah kami . 
ke jalan Mu .  
untuk ke Jannah .

kurniakanlah kami
sepasang mata yang mudah menangis
atas dosa noda sendiri 

kurniakanlah kami cahaya
nur yang buat kami
bahagia menjadi
orang yang beruntung 

Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya; 

Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan,

Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) ia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat;

surah al Furqan : 68-71

p/s : menginjak ke umur puluhan . mendekatkan jarak ke arah kematian . muhasabah .

22 May 2013

Nota kecil : Bagaimana ayah menjadikan kita penyayang?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


aku suka ikut orang . buat begitu . buat begini . selalunya aku bikin perkara lagha dan dosa . tiru manusia . ikut gaya sepanjang zaman , katanya .

dan apabila aku bikin begitu dan begini . bayangan ayah aku akan muncul dengan kata kata nya yang penuh bisa .

' kalau orang makan tahi , kau pun mahu makan tahi juga ke?"

kasar .

tapi .

bermakna .






25 April 2013

Aku tak takut kucing


Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




aku tak takut kucing .


namun , aku ada sedikit takut dengan kuku kucing . aku juga akan takut apabila dia melompat , menerkam dan menggigit aku .


tapi , kucing selalu takut dengan aku . kecuali , kucing putih yang aku bela waktu aku masih di sekolah rendah di rumah arwah nenek belah ummi .


mungkin benarlah , kawan aku pernah beritahu berkenaan orang yang fobia terhadap kucing . kucing menjadi lebih mesra alam dengan mereka . =_="




Ailurophobia bermaksud takut kepada kucing. Tetapi, jika anda perasan, kucing akan tertarik untuk lebih mendekati si fobia kucing ini., seperti di dalam gambar.

Ini kerana jika seekor kucing masuk ke dalam sebuah bilik dipenuhi orang. Orang yang sukakan kucing akan memberikan bahasa tubuh yang menjemput kucing untuk digesel dan dimanja. Berbanding si fobia kucing yang akan menunjukkan bahasa tubuh seperti duduk diam, merapatkan tangan dan kaki serta agak kaku posturnya.

Si kucing akan nampak bahasa tubuh serta posisi si fobia kucing adalah sangat kurang faktor mengancam keselamatan, dan akhirnya lebih tertarik kepada mereka untuk diterokai dan disiasat kemudiannya.
          Sumber : facebook


dan , berbalik kepada dunia yang sebenar . kehidupan sebagai seorang lelaki yang pemalu + pendiam .

aku takut dengan perempuan perempuan cantik + kaya + pandai + aktif bersukan .

oh tuhan , kenapa ? =_="

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.” 

(An-Nur: 30)



24 April 2013

Ganbatte?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Allah melihat usaha , bukannya keputusan .


aku di dewan peperiksaan =_="


selamat berjaya ingin aku ucapkan kepada mereka yang sedang bertungkus lumus dalam menghadapi peperiksaan yang mendatang . usaha biar berjuta walaupun letih itu selalu berkunjung tiba .


apabila disebutkan berkenaan usaha , aku bukan seorang pelajar lelaki yang genius seperti kawan kawan aku yang lain . sejak sekolah menengah , aku bangun awal pagi . yakni selepas solat subuh . adakalanya mandi dan tidak . aku akan bergerak ke meja belajar . mengeluarkan kertas latihan dan membikin nota . dan berusaha dan bermujahadah melawan nafsu ngantuk yang selalu bergantungan di kelopak mata . ditambah kuasa graviti . sampai lebam mata ini , macam panda =_=" .

ya , aku dipanggil pelajar yang 'nerd' . adakalanya , ia satu gelaran sangat meyakitkan hati pada waktu itu tatkala ya lah , apabila kau hidup bersama dengan kawan kawan kau yang genius tapi kau tidak . kau akan rasa kecil hati .

mereka bermain waktu 'prep' dan kau pula bertungkus lumus studi untuk peperiksaan yang mendatang . apabila sampai waktu keputusan ke udara , mereka lebih cemerlang . kau pula yang ke laut . tapi , aku tak kisah . aku bersangka baik dengan tuhan .

kerna , aku bukannya manusia yang dilahirkan genius . aku ialah salah satu manusia yang dilahirkan untuk kuat berusaha . aku tahu rasa manisnya setelah berusaha sungguh sungguh mengikut kemampuan diri sendiri . dan inilah bukti yang aku cuba untuk mendapatkan sesuatu . apabila kita berusaha untuk mencuba , aku yakin yang Allah tetap akan berikan apa yang kita perlu .

dan bukan apa yang kita mahu .

berbeza . besar perbezaan itu .

 untuk lelaki yang tidak genius seperti aku . janganlah berhenti berusaha bersungguh sungguh . walaupun keputusan anda amat sesuai dicampak ke laut setelah berusaha bersungguh sungguh . tapi , yakinlah tuhan itu maha kaya .

kenapa maha kaya ?

dalam poket tuhan bukan ada sekadar keputusan A+ lurus dan CGPA 4.00 . 

kesihatan yang baik .
ada keluarga yang cukup .
tidak pernah terlibat dengan kemalangan yang serius .
muka comel dan kacak .
duit yang sentiasa cukup .
kawan kawan yang selalu ajak pergi masjid dan usrah .

maka nikmat tuhan manakah yang hendak kamu dustakan ?



" sekiranya kita buat kerja yang bergaji RM 100 seperti bekerja untuk gaji RM 10 000 , kita tidak akan dapat gaji RM 10 000 itu . Tetapi , Allah akan bayar 'lebihan upah' dengan kebaikan-kebaikan lain seperti kesihatan yang baik , anak yang pandai , motosikal tidak rosak , rumah tidak bocor dan sebagainya .

 Begitu juga sekiranya kita bergaji RM 100 , tetapi bekerja seperti orang yang bergaji RM 30 . walaupun kita dapat RM 100 itu , tetapi mungkin ia akan ditolak melalui duit hilang , motosikal rosak , anak sakit , seluar koyak di celah kangkang secara tiba tiba dan sebagainya .

Jadi , walaupun gotong royong ini upahnya hanya air sirap percuma , tetapi bekerjalah seperti kita bergaji RM 20 000 . Insya Allah seluar kita tidak akan koyak di celah kangkang secara tiba tiba ."

- Naluri ayah , diari mat despatch , Bahruddin Bekri . 





Ad-Dhuha , penawar depresi

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






tika waktu kau mula bersedih . atas dosa dosa engkau yang merimbun . berbukit bukit di bahumu . sehinggakan tuhanmu seolah olah memberi ujian hidup yang menggila . betul betul buatkan engkau lebih jatuh .

dan engkau mula rasa saat saat begini . tuhanku sudah mula membenci ku . kerna dosa dosa lepas yang aku lakukan . dan dia sedang menjauh daripada ku . keseorangan . jatuh bersama dosa dan ujian .


tidak . tidak .


tuhan tidak pernah menjauhkan diri daripada hambanya . tuhan maha pengampun . tuhan akan lebih dekat lagi dengan pendosa . bersedia untuk menghulurkan tanganNya . untuk bangunkan manusia yang sedang leka dibuai enak dosa . dan dengan ujianlah , manusia akan mula merintih nama tuhan .

Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

al a'raf : 200



memanggil manggil nama tuhan .

Allah .

*******************************************


tolonglah aku .


aku bersendirian .


aku tak kuat .


permudahkanlah urusan aku .


aku nak jadi baik .


di saat itulah , kita sangat dekat dengan tuhan . dengan ujian bertimpa timpa yang tuhan berikan , kita lebih ikhlas dalam berdoa . tidak seperti kita ditimpa senang dan lenggang .

dan saat kita rasa tuham mula menjauh .

tuhan sangkal dakwaan itu . dengan surah ad-dhuha .

penawar depresi untuk manusia yang rasakan tuhan membenci diri mereka . 

[1] Demi waktu Duha.

[2] Dan malam apabila ia sunyi-sepi. 

[3] (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci .

[4] Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

[5] Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda (berpuas hati)

[6] Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan? 

[7] Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? 

[8] Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? 

[9] Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. 

[10] Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. 

[11] Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

semoga Allah sayang .

p/s : baca tafsir surah ad-dhuha . yang atas ini terjemahan . 





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...