30 January 2014

Apa yang perempuan mahu daripada seorang lelaki?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



sejak akhir akhir ini, bila sudah masuk umur puluhan. aku tahu aku masih muda tetapi orang sekeliling ku yang sebaya mahupun selang dua tiga tahun rancak berbicara kahwin. nikah. bercinta. berpasang pasangan. aku yang masih mentah cuma menadah telinga. bisu. lidah tugu bukan kerna aku tidak minat. cuma, aku digasak dengan persoalan aku yang lama.

Apa sebenarnya perempuan mahu daripada seorang lelaki?

baru baru ini aku berjumpa kawan lelaki. dia salah seorang kawan lama. dahulu, aku sangat cemburu dengan dia. segalanya dia ada. paras muka. duit dalam wallet yang banyak. pakaian yang terkini. pintar dalam akademik. hebat dalam sukan. mukanya selalu dipasang wajah gembira.

dan hari ini untuk beberapa tahun kami tidak bersua, dia memasang wajah sedih. aku bertanya kenapa. dia cuma membalas tidak ada apa apa. sepanjang berkenalan dengannya, kelemahan aku yang dapat cungkil hanya satu, dia tidak pandai berbohong. mungkin, sudah terlalu biasa gembira. agak janggal melihat dia sedih. matanya sedikit berair. masuk habuk, mungkin.

lelaki yang kecewa.

aku tahu aku perlu terkejut. tetapi, aku memasang wajah kasihan. dia baru putus cinta dengan perempuan di kolej. daripada penceritaannya berkenaan perempuan itu daripada awal pertemuan cinta mereka berdua hingga ke pengakhiran putus cinta, aku dapat mengagak yang dia terlalu sayang kepada perempuan itu. aku tidak mahu bertanya lagi sebab musabab si perempuan itu memutuskan untuk tidak mahu bercinta dengan dia kerna takut takut dia lebih sedih.

jadi, aku terus tukar topik, bertanyakan soal pelajarannya. soal penglibatannya dalam sukan dan kepimpinan. dia membalas setiap soalku, tapi akhirnya selalu meleret ke perempuan itu. contohnya, dia dapat pointer yang bagus sebab dia selalu mengulangkaji bersama. kemudian, dia melibatkan diri dalam dikir barat bersama perempuan itu juga. segala soalanku dijawab ada nama perempuan itu sekali. betapa utuhnya hubungan mereka.

aku mula berani berani bertanya, kenapa si perempuan itu mahu putus sambil aku pejam mata. takut takut nanti dia baling kerusi yang dia duduk kepada aku sebab suka menyibuk. bunyi hela nafas yang panjang. aku dengar dia keluh. aku buka mata. dia bercerita.

sebenarnya, dia sertai usrah. entah apa yang berlaku setelah dicuci otak dalam usrah itu, dia terus memberi sms meminta putus. lalu, meninggalkan ku dalam termangu mangu. fikirku gurau senda sahaja tetapi dia betul betul nekad. walaupun sebelum ini dia ada maklum yang dia ada mengelak mahu berjumpa dengan aku, betullah apa yang ada jauh sudut hatiku. dia memang betul betul mahu putus.

sepertinya dia mahu menangis, aku cuma mengangguk dan berdehem kecil seperti mahu berkata sesuatu. tetapi yang berkata kata ialah hati aku.

aku tidak terkejut keputusan si perempuan itu. kerna aku juga sertai usrah maka tidak hairanlah dan tidak aneh bagi aku untuk tidak tahu alasannya untuk meminta putus. disebabkan daripada tadi aku hanya diam, dia memberi soalan.

apa sebenarnya perempuan nak daripada lelaki?

aku pun tidak tahu.

sehingga sekarang, aku pun tak tahu apa yang lelaki nak daripada seorang perempuan juga.



dulu dulu, aku teringat masa aku lambat ke kelas, aku berlari laju melawan masa. dan ternampak ada beberapa perempuan yang lalu bertentangan, tidak semena mena aku buat aksi 'parkour' sambil flip hair. perghh aku pun tidak tahu mengapa, secara automatik aku nampak gagah ( perasan ) .

dan ada satu hari aku tunggang motor sampai di satu selekoh, aku cuba buat aksi yang boleh tahan nampak bergayanya, condongkan badan aku 45 darjah daripada jalan raya ( aku mengada ) sebab nampak ada perempuan manis di situ.

adakah naluri lelaki yang suka menunjuk nunjuk hebat dan gagah itu apa yang perempuan mahu daripada seorang lelaki?

aku bukannya binatang. katak jantan dengan suaranya. burung merak dengan bulu pelepahnya.

apa yang aku nak daripada seorang perempuan sebenarnya? dan apa yang mereka nak daripada seorang lelaki?

muka kacak seperti artis korea. tidak, ada sahaja mereka yang minat korea tapi akhirnya berkahwin dengan muka lelaki yang langsung tiada iras iras korea langsung. muka jawa tambah banjar ada la.

mahu yang beragama tapi nakal sedikit sedikit. romantik. kacak sedikit sedikit dan sejuk mata memandang. ada duit tapi tak mewah sangat. tinggi badannya . tegap sedikit.

wajah fiksyen.

drama di kaca tv mahupun novel, menjual khayalan. kita bermimpi untuk pasangan begitu indah agamanya. muka kacak. hidung mancung. kulit putih. tinggi dan sasa. khayalan selalunya sempurna.

cuba kita lihat dunia secara realistik.

kita akan mudah kecewa.

kesempurnaan hanya milik tuhan.

jadi apa yang perempuan mahu daripada seorang lelaki sebenarnya?

kita tolak tepi semua fizikal 'khayalan' seorang lelaki. kita ambil lelaki yang baik. lelaki yang setia. lelaki yang romantik. lemah lembut. sopan santun. bijak dalam akademik dan berkepimpinan. tetapi berapa ramai agaknya lelaki ini? sedikit, cuma sedikit.

yang menghairankan kawan aku cukup pakej. kacak dan setia. walaupun ramai peminat, dia tetap mahu berhubung kepada perempuan itu. tapi, dia tetap diputuskan oleh si perempuan itu.


perempuan usrah.

aku belum pasti secara umumnya apa yang perempuan mahu daripada seorang lelaki , tetapi aku tahu apa yang perempuan usrah mahu daripada seorang lelaki.

mereka mahukan lelaki yang dapat memimpin tangan mereka ke jannah. ke syurga. tangan yang memimpin tangan mereka itu , mestilah tangan seorang suami. bukannya tangan milik seorang teman lelaki.

lelaki yang mahal ialah sebaik sahaja ingin bercinta dengan perempuan, dia bukan memilih bercinta untuk dibawa siang ke malam menonton wayang dan berjogging di tasik tanpa ikatan yang sah.

apa yang perempuan usrah mahu ialah lelaki yang ada ikatan sah. seorang suami yang dapat makan bersama. minum bersama. menonton wayang bersama. berjogging bersama. lelaki mahal itu yang mereka cari, lelaki yang tahu sedikit bab agama dan berusaha mengajar kepada mereka. dan lelaki yang berusaha belajar membawa isterinya ke jalan sakinah . jalan kebahagiaan.

lelaki yang berusaha menahan matanya daripada memandang aurat ajnabi kerna mata ini hanya milik isteri.

lelaki mahal yang mereka mahukan itu ialah lelaki yang berani . yang ada perut nak beritahu kepada wali mereka, betapa sayangnya si lelaki itu kepada mereka dan sanggup menjaga mereka hingga akhir hayat. lelaki yang sudi menegur salah silap mereka. lelaki yang bukannya hanya memikir soalnya diri sendiri, kerna perempuan itu sifirnya sukakan ada yang memegang payung untuknya . di kala terik mentari dan ribut taufan. yang dapat harungi bersama dalam hidup di bumi ini.

lelaki yang mahal itu ialah lelaki yang tahu jalan ke akhirat. cukupkah dengan hanya tahu? dia juga lelaki yang berusaha untuk ke sana.

sekarang.

bila kau tahu apa yang perempuan mahukan daripada seorang lelaki. secara automatiknya, kau akan tahu apa yang lelaki mahu daripada seorang perempuan pula.

perempuan yang mahal.

khas untuk lelaki yang patah hati . ^_^


9 comments:

Anonymous said...

Lebih dari setuju :)

Intokutography said...

:) faten farhana

Intokutography said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Perempuan usrah? Akhawat?
:) Nice entry. Biasanya org cakap "jadilah perempuan/wanita yg mahal"

Tapi kat sini, bercerita pasal lelaki yg mahal?

Memang entry yg mahal !

Keep sharing good things.

L.I said...

jazakillah khairan kathira

may Allah bless

J J said...

@JactSadje siapakah itu ? :D

QalamWardahZinnirah said...

Nice entry thank you for the sharing. Keep going May ALLAH bless you bro.

Anonymous said...

Salam,
Nice entry..walaupun ia berkenaan lelaki (dan tentunya saya perempuan), tetapi tak tahu kenapa ia buat saya hampir menangis..doa saya semoga awak terus diberikan idea-idea untuk menulis dan semoga ianya menjadi inspirasi kepada orang lain..in sha Allah..

Anonymous said...

Salam. . . .Cinta dan Kasih Sayang sejati hanya pada Allah. . .abadi kn diri mu kepada Allah sebagai hamba Nya. . .nikmat mengenal Allah lebih nikmat dari nikmat bercinta dengan mahluk. . .hanya Allah,Allah,Allah
Wsalam. . .
(Hamba yg lemah)