04 April 2011

Along...seksi tu apa??

salam kembali.....
agak lama aku tak bersinggah ke sini....
ekoran melihat rangka majlis kesyukuran aku di siang tadi....
ALHAMDULILLAH semuanya berjalan lancar sekali.....
maklumlah tetamu yang mendatang tadi kasi poket aku berat.....woha

cukup dengan mukaddimah aku di atas.....
sekali lagi aku ingin mengajak anda pembaca tegar terjun ke medan pertanyaan jiwa...

ada satu kisah tentang aku...
aku sedang berjalan kaki melayan karenah adik aku yang tidak mahu memakai beg sekolah rendahnya.....
mahu tak mahu aku terpaksa bawa beg sekolah rendahnya ntah berapa zat-zat besi dalamnya...

lalu aku pon berusaha menahan azab yang berat yang ketika dulukalanya aku pernah mengendong saiz beg yg sebikin rupa.....
ku kuatkan langkah sambil menjegilkan bola mata melihat adek aku yang berlari-lari riang di tepi jalan.....

sedang aku menahan azab kepedihan dunia itu...
adek aku memanggil nama aku lalu mengajak aku menangkap satu imej di tepi jalan yg bertentanggan...

perghhh..

'Along.....mana boleh tengok.Berdosa besar tau....'

'Eh....apasal pulak??'

'Ye laa..sebab pompuan tu pakai baju seksi...'

'Tadi bukan ko ke yg suruh along tengok??'

'Hehehe...saja je...'

'Kenapa anjang kata pompuan tu pakai baju seksi??'

'Ntah laa....'



**********************************************************

baiklah cukup dengan perbualan adek-beradek di atas....
sebenarnya aku ingin menimbulkan persoalan yang terhasil di atas.....

'bagaimanakah keseksian seseorang itu dinilai atau dilihat dari perspektif kanak-kanak?'

aku hairan juga apabila melihat kata kunci 'ntah' dilontarkan...
aku bingung bagaimana seseorang itu merakam visual objek di hadapan lalu memberi penyataan yang mereka sendiri tak tahu apa sebab mereka berkata demikian sedia rupa...

sudah tentulah aku alami juga detik-detik perkara tersebut...
terlampau banyak subjek yang terlibat dalam 'kebingungan' ni....
tapi kali ni kita ambil 'keseksian' seseorang manusia tu sebagai subjek...



adakah kita mempunyai tahap ukuran seksi yang bersistematik umpama S.I unit dalam fizik...
bagi melihat tahap keseksian seseorang manusia??

sudah tentulah tidak...
'seksi' itu subjektif umpama 'cantik' yang tidak mungkin boleh disukat sebagaimana udara...
dan yang pasti ia wujud di dunia ini tapi tidak mampu dinilai daripada perpektif yang sama...

bagaimanakah manusia bertindak melabelkan keseksian seseorang itu??

menurut catatan majalah kealpaan arus kehinaan

siapa manusia yang paling seksi dalam dunia ni??

brad pit..

sbb...

rambut seksi..

angeline jolie...


sbb...

bibir seksi...

remy ishak...

sbb...

mata seksi...


lisa surihani...

sbb...

senyumannya seksi...

nishijima takahiro...


sbb...
err3.....sila komen sendiri...

****************************************************

perbezaan tahap keupayaan orang itu menonjolkan tahap keseksian mereka berubah mengikut perspektif org yg berbeza....

maka tiada ukuran yg tepat utk melabelkan seseorang itu mendapat label seksi dalam dirinya...
justeru itu....
bagaimana kanak-kanak terus melabelkan keseksian makhluk tuhan itu??

baca aku nyer tekaan liar...

mungkin kanak-kanak tersebut mendapat arahan visual daripda golongan matang yg mengatakan permukaan jasad tersebut perlu dilabelkan sebagai seksi...
(memberi respon melalui observasi..)

ada benar ke??

pemikiran kanak-kanak begitu kompleks...
sehinggakan aku tertanya-tanya pernahkah aku mengalami zaman kanak-kanak dulukala...

ianya seperti ada serpihan memori yg telah terpadam sehinggakan kita yg semakin meningkat dewasa ini seolah-olahnya tidak memahami perilaku kank-kanak...
(walaupun kita pernah mengalami musim kanak-kanak riang)


yang pasti 'seksi' yang dirujuk dalam perbualan di atas ialah pakaian wanita yg tidak menutup aurat....
maka sampai tahap manakah kulit yg terdedah perlu dilabelkan sebagai 'seksi'??

mungkin itu luahan spontanseseorang kanak-kanak...

jika aku cakap pompuan yang pakai ketat lagi sendat sampai duduk pun nampak lurah...

tapi tapi tapi....

pakai tudung dan dianggap 'busana muslimah' tu....
leh ke dikategorikan menutup aurat??

dah banyak variasi busana muslimah...
yang diuarkan sebagai 'selamat' dan 'halal modenisasi'.....
hasilnya beratus-ratus pemandangan aku melihat penangan muslimah yg berfesyen gitu...

pernah aku baca satu blog...

'jika aku lelaki yang jahat dan aku diberi peluang nafsuku yg mencanak naik utk merogol dua wanita;pompuan yang pakai baju t-shirt labuh tanpa tudung atau pompuan yang pakai baju lengan panjang ketat sampai nampak susuk tubuh + pakai tudung singkat...aku pilih yg kedua..'

nampak tak??
itu juga adalah seksi...
walaupun kulitnya tidak terdedah banyak a.k.a mendakwa menutup aurat kononnya....
sudah tentulah merisaukan golongan muda mudi yg menyalah tafsirkan label seksi itu...

takut jika ada satu hari nanti...
orang mendakwa mereka ini adalah mereka yg ikut agama...tapi
diasimilasikan dengan budaya-budaya lain...

aku harap golongan yang matang...
perlu memberikan gambaran yg terperinci sebagaimana kempen wear it right....
jangan memberikan salah tafsiran etika pemakaian....

p/s:seksi itu subjektif ek??

15 comments:

NaRuFiQ said...

huh??testing3

Encik Harith Alhaj said...

eh eh , dahsyat juga kau ni ye.. nak rogol pompuan lengan panjang bertundung. waaah~ hebat!! taste kau tinggi. hahahaa
jangan marah pek. ^_^

NaRuFiQ said...

siot...tul hang ni....
bukan aku laaa....adoi

zati qilla said...

isyh2..
tak sangke ye pilihan kau...
haha...
gud luck, dude! :)

NaRuFiQ said...

pilihan?
ni lagi sekor x paham...
tu org punye taste laaa...
ya ampun....susah sih mahu terang segalak...

amii afandi said...

siap ada nissyy en?
hahaha.

'jika aku lelaki yang jahat dan aku diberi peluang nafsuku yg mencanak naik utk merogol dua wanita;pompuan yang pakai baju t-shirt labuh tanpa tudung atau pompuan yang pakai baju lengan panjang ketat sampai nampak susuk tubuh + pakai tudung singkat...aku pilih yg kedua..'

wahh. terkesima den!

NaRuFiQ said...

hak3....

apa yg buat terkesima??

hans0 said...

ada pilihan ketiga tak untuk aku??=)

NaRuFiQ said...

err..ko reka la sendiri...

dhilla nazli said...

errr,,, pnjang giler entry..
maleh na bce sume. eheheh
tpi ta baek uw.. jangan pilih mane22..
wohaa~~ ahaha

NaRuFiQ said...

kalo panjang baru r mantap....
baru la namanya blog...woha

look before you leap said...

kalau aku kate laki pon seksi macam mne??haha,,==' kidding

look before you leap said...

kalau aku kate laki pon seksi macam mne??haha,,==' kidding

NaRuFiQ said...

x pe aku paham....korang ada 9 nafsu...susah nak bayangkan

mystery boy said...

yup, . . . yg kedua tu seksi . . . . eh, . . . erm, . .tak, . . . erm, . . . ntah, hehe, . . . never mind, lupekan je, . . . :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...