21 July 2012

Kekeringan dalam berdoa

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



“Sesungguhnya Tuhanmu Maha Hidup lagi Maha Mulia. Dia malu melihat hambaNya mengangkat tangan berdoa kepadanya, lalu dia tidak memperkenankan apa-apa kepada hambaNya itu.”

Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, At-Tirmizi dan Ibnu Majah.


lambat atau cepat itu bidang kuasa Allah . tidak dimakbulkan pasti sahaja digantikan dengan perkara yang lebih baik . bersangka baiklah dengan Allah , Dia maha mengetahui . siapalah kita melainkan cuma seorang hamba .

pohonlah apa sahaja nescaya Allah akan makbulkan . dengan waktu yang mustajab yakni pada bulan ramadhan ini , janga sia-siakan lah perluang ini daripada meminta kepada yang maha pemurah .




pentingkah untuk meminta ?

ia penting . kerna menunjukkan kita lemah dan kurang . kita cuma hamba . ibaratnya , seorang anak yang tinggal bersama ibubapanya . si anak tidak merasa makan minum setiap hari kerna semua itu sudah ruitn disediakan . dia cuma meminta apabila dia mahukan duit untuk membayar yuran , duit untuk membeli pakaian baru dan duit untuk permainan cantik .

namun itulah yang baiknya , kesusahan itu mendidik kita meminta-minta demi mengeratkan hubungan antara tuhan dan hambaNya . 

samalah kita sebagai manusia , oksigen sudah ada . mentari menyilau vitamin D . angin menderu mengusap peluh . jarang sekali kita merasa seperti bab makan minum yang disediakan ibubapa . kita hanya menadah tangan untuk meminta tatkala waktu sempit . waktu peperiksaan akhir . waktu sedang berlari , lambat hantar assignment . waktu sakit kaki sebab kemalangan motor .

itulah kita yang selalu ingat waktu lapang , kita tiada rasa ( feel ) untuk berdoa kerna susah itu telah ditarik . tatkala , susah itu hadir . kita menjadi bersungguh dan bertenaga untuk meminta-minta . namun , itu tidak salah . malah , dipuji .

cumanya , waktu tidak susah . kita kekeringan idea untuk meminta . sekurang-kurangnya , waktu jatuh motor . kita akan minta tuhan supaya sembuhkan kembali kaki ini . namun , apabila sudah sembuh . sudah tiada idea lagi untuk berdoa . itulah selepas solat fardhu , susah sekali kita menghayati doa imam kerna segala yang ada ini sudah tiada rasa . senang . tidak ada lagi yang perlu dipinta .

waktu susah bukan sengaja untuk diada-adakan untuk menyeksa manusia . ianya cuma ada tangan ghaib yang cuba dihulur kepada kita untuk biar berdamping selalu . barulah ada banyak idea untuk meminta jika kita selalu susah . maka semakin eratlah air mata dengan hamparan sejadah .

hikmah , hikmah dan hikmah itu ada di mana-mana sahaja .

berjalanlah wahai hamba .





Pergilah pada hambaKu, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya. 

Hadis Riwayat Thabrani



mungkin sahaja kita sudah mempunyai semuanya . namun , ada juga yang masih tidak mempunyai apa-apa . mereka derita . hidup susah . diselubungi sengsara . hinggakan terlupa untuk berdoa .

berjalanlah , berjalan melalui lorong kehidupan manusia lain . andaikata , diri ini sudah punya pelbagai . ketahuilah , yang belum punya pelbagai itu mungkin sahaja belum tahu apa itu merintih kepada tuhannya .

berdoalah , doa untuk mereka . sekurang-kurangnya kita dapat idea untuk berdoa tika kita berjalan di lorong-lorong kehidupan manusia lain . pasti mereka sangat perlukan doa .


“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”  

Al Baqarah: 186

2 comments:

nadia amalina said...

selamat menahan diri , syafiq . ^^"

L.I said...

selamat menahan diri juga ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...