21 February 2015

Arus

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


aku ada baca satu post daripada facebook. dan terlihat pula top comment bagi post tersebut. sungguh menusuk bila baca. aku terus mengiyakan. ia berdasarkan apa yang aku rasa. aku membenarkannya.


budak budak yang datang daripada keluarga yang susah, dapat gred yang baik tapi tak memilih aliran kerjaya seperti doktor, jurutera dan peguam akan menyebabkan mak dan ayah mereka agak risau. rasa susah hati sebab kerjaya tersebut lebih secure. sedangkan si anak lebih mahukan kerjaya yang lain. kerjaya yang tak secure. seperti penulis ( berdasarkan komen facebook)


aku nak cakap mereka yang berlatar belakang kan golongan bawahan daripada segi kewangan akan mengalami proses desakan yang lebih. mereka selalunya terpaksa melalui 'the flow'. melainkan jika mentaliti budak itu sanggup terjun kembali dalam sungai untuk bersusah payah menentang arus 'the flow'


the flow


dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan yang memang melayakkan ambil kos kritikal menjadi idaman bagi mak dan ayah kepada si anak. tapi tidak pula si anak yang agak kritikal minatnya. jika kau miskin, mestilah kau cuba melarikan daripada sakitnya itu ke jalan yang lebih selamat. mengikut 'sistem', kerjaya kritikal itu mengangkat kau lebih jauh ke lubuk tenang daripada segi masa panjang.


tetapi, untuk keluar daripada 'the flow', kau bermula daripada rasa susah payah yang kau sedang berusaha untuk larikan diri, cuba pula masuk melawan arus untuk lebih bersusah payah. mengejar minat kau yang gila yang belum pasti dan belum selamat. dan ini membuatkan aku lebih salute dan hormat kepada budak budak ini.

jika kau tidak merasa sakitnya miskin
mana mungkin kau dapat merasakan betapa dasyatnya menjadi terdesak
memilih jalan yang betul betul buat kau girang


kepada lelaki itu,


aku tahu
konversasi kita hanya mengenal nahu
mengenali tatabahasa mu buatkan aku tahu
kau adalah pejuang di mata  ku





No comments: