09 December 2015

Lelaki pisang

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani



nah aku baru makan pisang


aku lelaki.
orang sekeliling memandang aku sebagai lelaki yang sedih dan monyok. ( emo )
walaupun kerap kali, aku menidakkannya. mereka tetap bersangka sangka dan melabel label aku sebagai lelaki yang sedih. dan itu membuatkan aku sangat geram dan tertahan tahan rasa pedih dalam dada.

kepala kau bergetar getar, menahan urat yang tak henti henti berdenyut tanda cuba untuk menyabarkan diri. susah jika selalu begini. susah aku mahu jadi lelaki yang penyayang. 

jadi, aku baring. boleh rasa denyutan nadi bertalu talu di sisi kepala. bergerak gerak bantal yang menahan kepala. aduh, agresif. aku pakai kopiah putih untuk menyekat nadi di sisi kepala. tersepit. terasa ketat kepala. pening. 

jadi, aku mandi. sejuk. mandi malam tak bagus. tapi, aku mahu tenang. aku nak air mengalir di seluruh badan. aku ingat sungai yang aku mandi tempoh hari. cis. ada kisah malu. stress. aku mandi lama. sebab kepala aku memang bergetar getar sampai aku boleh dengar bunyi urat yang melompat lompat nak keluar daripada kepala.

keringkan rambut. sikat.
pandang cermin. 
lihat muka.
lelaki yang sedih. 

orang kata, daripada menunggu ribut berhenti untuk hari cerah, lebih baik belajar menari dalam ribut hujan.

ya. dan masalahnya, aku tak pandai menari. 

aku pandai tidur. 
dan bangun tengok cermin. 

mungkin mereka lah yang betul.

alahai sedihnya.



1 comment:

chisana hito said...

dont be like that. you still have time to improve yourself, either by accepting reality or getting out of the comfort zone.