28 March 2012

Bersangka baik dengan si bukan malaikat

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


apabila diri ini punya hati yang sederhana besar yang kemudiannya jadi kecil , diri yang berhati kecil ini hanya mampu baring . mengiring ke sebelah kanan . tidak bisa lelap . mengiring ke sebelah kiri pula . tidak juga lelap . hati kecil , besarlah kau . memandang siling putih . hati kecil ini terus mengecut .

kata-kata manusia di sekeliling , membuat jari-jemari ini buntu . adakah mahu diteruskan atau tidak . apabila sudah buntu dengan kata-kata manusia yang memberi rasa yang buat hati ini terus mengecut hingga kecil , akal fikiran tidak tenang untuk menulis sesuatu di sini .




adakah penulisan ini tidak disenangi mereka ? mahu berhenti atau meneruskan ? adakah aku sudah rasa bangga dengan kerja ini ? jika ada rasa itu , lebih pintarnya aku elakkan . tapi manusia biasa itu bukankah akan rasa gembira dan bangga dengan pencapaiannya . manusia biasa itu bukan malaikat . adakah malaikat itu berbangga dengan zikirnya dua puluh empat jam sehari ?

kebas . gelisah . tidak tenang .

pujian yang datang dan tidak kurang juga mereka yang selalu memberi semangat dalam melakukan kerja ini , sedikit sebanyak memulihkan hati yang kecil ini . hati yang kecil ini mula membesar . namun , kata-kata manusia di sekeliling timbul dalam arena minda . besar yang bagaimana hati itu , adakah hati itu besarnya seperti rasa bangga yang terlalu sehinggakan niat kerja ini menjadikan diri ini pemburu pujian . terketar . ujubkah ? Nauzubillah min zalik

kebas lagi . gelisah lagi . tidak tenang lagi .

mahu berhenti atau teruskan ? tetapi ini kerja yang baik , bukan ? adakah salah kerja baik ini dilakukan ? tetapi bagaimana dengan alunan pujian yang bertalu-talu yang hikmatnya sangat halus diprkatikkan si direjam itu ? pujian itu mampu mengubah niat . takut juga digelar berlagak , riak dan ujub . ya Allah , mohon dijauhkan perkara halus yang merosakkan hati .




bilangan 'like' yang bertambah , adakah salah satu daripada 'like' itu datang daripada Dia yang maha agung ? ragu-ragu . adakah mahu keluar atau teruskan sahaja ? risikonya tetap ada dalam dua pilihan . cuma sakitnya itu ada beza sedikit tetapi yang menjadi masalah , sakit yang mana dalam dua pilihan itu ialah sakit yang terlalu . hanya tuhan sahaja yang tahu .

adakah sesuatu yang baik perlu diperam ? tidak perlu disebarkan demi menjaga hati ini daripada terus diserang pujian yang menggila supaya tidak diserang penyakit hati ? oh , banyaknya persoalan , bisa jadi tidak siuman jika begini . tapi , salahkah seseorang itu meyebarkan kebaikan . salahkah jika kebaikan itu jika sampai hingga menyentuh hati manusia yang membacanya ?

bagaimana pula tanggapan mereka yang lain , jika kebaikan yang disebarkan itu seolah-olahnya memberi rasa kepada manusia lain yang si penyebar itu hanya mahu mengumpul puji , mahu publisiti , mahu tingkat populariti , mahu itu dan mahu ini yang bisa buat hatinya berbunga bangga .

bagaimana dengan penyanyi nasyid yang berjaya dan rajin menyebarkan mesejnya dan para penceramah dalam usaha menyebar dakwah yang terkenal di televisyen ? oh , lupa pula mereka golongan yang tinggi ilmunya . tetapi mereka juga bukan malaikat . mereka manusia biasa yang ada naik dan turun imannya . 

tidak dapat nafikan , hati ini berbunga bangga . tetapi adakah bunga bangga itu harumnya adalah bauan yang enak atau aromanya busuk dan rosak ? bangga yang mana ? oh , boleh jadi gila begini .

***********************************************

saat , murung itu hadir . teman imaginasi yang genit singgah di kolam hati . memandang dengan mata yang indah . sepertinya mahu diperkatakan sesuatu seiring dengan indahnya mata yang membuai lagu latar yang bisa menenangkan hati yang kecil .

secebis nota biru diselitkan . baca kandungannya . sebuah kata hikmah . ya , datangnya daripada bibir seseorang yang diberi hikmah oleh tuhan yang maha bijaksana . empunya bibir itu milik tuhan dan peminjam bibir itu ialah Luqman al-Hakim .




kata-kata hikmah ini dipetik daripada kisah Luqman al-Hakim yang berjalan bersama anaknya dan seekor himar .


"Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T saja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."


ya , kita tidak dapat melarikan diri daripada ramai manusia yang hidup di muka bumi ini . penglihatan mereka kepada kita , daripada atas kepala hinggalah ke hujung kaki , akan diperiksa dan di ' adili ' sepenuhnya oleh mereka . mereka hanya hakim yang tidak bertauliah yang cuba menghukum tanpa mereka tidak sedari yang mereka hanyalah manusia biasa .

manusia yang tiada kurnia melihat seseorang itu luarannya tidak bagus tapi hatinya harum milik syurga yang hanya Allah sahaja yang tahu . bagaimana mahu melihat hati manusia yang tidak bagus luarannya tapi punya hati yang harumnya syurga itu ? ya , engkau hanya manusia biasa yang hidung dan matanya terbatas dalam mentafsir hati manusia di sebelah kiri dan di sebelah kanan . jawapannya sudah tentulah tuhan yang menciptakan hati ini .



Bila jumpa pelacur tepi jalan, orang akan kata “Eee perempuan kotor ni” Padahal kita tak tahu dia telah dijual oleh bapanya ketika umur 10 tahun.

Bila jumpa bekas banduan, orang akan kata “ish penjahat ni. jangan dekat dengan dia” Padahal kita tak tahu dia telah difitnah mengambil rasuah oleh sahabat karibnya sendiri.

Bila jumpa pesakit mental, orang akan kata “orang gila ! jangan kacau aku” Padahal kita tak tahu dia telah didera oleh mak tirinya hingga mengalami trauma berpanjangan.

Bila jumpa lelaki muka hodoh, orang akan kata “euww hodohnya. siapalah nak kahwin dengan kau tu” Padahal kita tak tahu lelaki tu kehilangan ketampanannya akibat melecur dalam usaha menyelamatkan ibunya dalam kebakaran.



sumber : facebook






bersangka baiklah . jangan engkau padamkan semangat mereka yang menyebarkan kebaikan , merendahkan orang daripada si penulis novel yang memberi sarat dengan pengajarannya hinggalah si penulis status facebook yang selalu berkongsi hadis dan ayat al-quran . 


soal ujub dan riak itu bukan anda senang-senang jatuhkan kepada mereka . biarkanlah mereka terus menyentuh hati manusia lain yang masih lagi buta hati . jangan dan jangan engkau padamkan semangat mereka dalam melakukan kebaikan . 


nasihat ujub dan riak itu perlu dan dilaksanakan dengan hikmah .  bukannya terus dihukum dan serang ke hatinya . sentuh dan pegang hati dia , biarkan dia sendiri merasa dan bertatih di atas jalan yang dibimbing bersama tuhannya . hati yang tersentuh akan merenung kepada tuhan , memohon keampunan jika penyakit hati itu timbul . semoga kehidupan manusia di dunia ini sentiasa diberi rahmat oleh tuhan yang maha adil .


 sampai bila lagi kebaikan itu akan disampaikan kepada manusia yang sakit , jika manusia itu masih lagi belum menjadi malaikat . jadilah apa yang tuhan jadikan , laksanakan kebaikan itu seolah-olah engkau sedang memerhatikan malaikat yang sedang berzikir .insyaAllah , semoga kita sentiasa diberi mudah .



 

14 comments:

nadia nur amalina said...

syafiq , buat ape yang kite fikir betul . mulut orang ni memang x boleh nak tutup . syafiq dah besar + matang kan , dah boleh fikir mane satu yang paling baik untuk diri syafiq . kalau nak tutup mulut orang ni , sampai bile - bile pun x boleh . good luck syafiq !

NaRuFiQ said...

ini nasihat kepada orang lain , supaya kawal sedikit fitrah manusia yang suka mempertikaikan manusia lain . insyaAllah , kita boleh kawal fitrah ini ^_^

Anonymous said...

ko rase tertekan ke menulis blog skang ni..

NaRuFiQ said...

tidaklah....jauh sekali tidak ^_^ aku ada sebab tersendiri kenapa aku menulis , yang hanya Allah dan aku je yang tahu...

zubect said...

terharu bila baca.... insyaAllah, DIa pelihara hati dari rasa riak yang datang

NaRuFiQ said...

insyaAllah semoga Dia sentiasa menjaga hati orang-orang yang beriman di dunia ini....

Anonymous said...

oh..aku doakan yg terbaik utk ko..:)

Anonymous said...

kalau rase buat mende baik , buat ape nak peduli org cakap ape . yg penting Dia tahu kite buat ape . :) keep on writing . :)

NaRuFiQ said...

dua orang anon~ terima kasih atas sifat yang sangat manis....terima kasih bebanyak lalala

Aisyah Munirah said...

Sometimes I have the same feeling..hmm..

NaRuFiQ said...

may Allah bless mu'minin in this world

amii afandi said...

;)

Syaffiqah Rahman said...

Keep on writing..tak salah menegur kesalahan orang lain, dan tak salah menulis nurkilan hati mengenai fitrah manusia. Kepada yang terasa, sudah sampai masa utk berubah. Sekurang-kurangnya blog ni mampu beri peringtan kpd yg lalai, dan yg tak disampaikan kat blog yg lain.

NaRuFiQ said...

thnx....may Allah bless

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...