30 March 2012

Untuk lelaki yang belum tampan lagi

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


ini fiksyen semata-mata . agak panjang . jika rajin , bacalah . jika tidak mampu biar saya seorang baca .

muda dan silam .

ketika waktu kecil , aku lihat yang tampan itu lelaki dan yang cantik itu perempuan . bagiku , lelaki yang tampan akan diikat dengan perempuan yang cantik . namun , selang beberapa tahun , aku terjumpa lelaki yang kurang tampan yang mukanya tidak lah setampan watak-watak dalam drama swasta mahupun pelakon komersial . 

aku merenung dalam-dalam muka tidak tampan itu . anehnya , perempuan cantik itu memberi pandangan penuh cinta kepada lelaki tidak tampan itu . lebih aneh lagi , aku mampu memberi intepretasi yang perempuan cantik itu sangat mencintai lelaki itu . manusia memang tidak bisa tahu apa yang terkandung dalam hati manusia lain .




pantasnya waktu itu bergerak , sehinggalah pelbagai iklan komersial yang bercambah dengan evolusi produk kecantikan dan ketampanan yang baru ; pencuci muka , pewangi , pelentik bulu mata , pencegah selulit dan pelbagai lagi . dahulu ketika mengaji di sekolah rendah , ustaz melantunkan suaranya berkenaan satu firman daripada kitabullah .


Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah". Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata.  Surah An-Nisaa' : ayat 119


sejak itu , usia muda lagi mentah ini sering mencela dan mencaci setiap iklan komersial yang berkenaan produk kecantikan dan ketampanan . ini tidak boleh dan itu tidak boleh . pantas sahaja aku cantas segala bait-bait daripada rakan . jangan begitu dan begini , engkau tidak sepatutnya ada rasa mahu untuk lakukan ini dan itu .

begitulah sehingga usia mencecah puberti , perbezaan menjadi jelas atas dasar fitrah sebagai seorang lelaki . daripada susuk fizikal sehinggalah warna mentaliti . segalanya berubah atas alasan biologi yang rencah menyebarkan propagandanya dalam tubuh ini .

badan semakin meninggi , muka menjadi berminyak dan bertambah pula radang-radang merah dan misai kumis dahulu mula menebal . dalaman pula invasinya lebih hebat ; menjadi lebih malu , cepat gemuruh dan desakan hati untuk tertarik kepada kecantikan . ya , cantik itu ialah perempuan .




tarikan yang menggila itu bisa merobek dinding ego tetapi anehnya sikap malu itu juga yang mengekangnya daripada bersua muka dengan si cantik manis . betullah kata mereka , yang menjadi perisai terakhir bagi manusia yang beriman ialah sikap malunya . jika sudah tiada malu , maksiat itu bukanlah perkara luar biasa baginya . perisai tiada , peluru durjana mudah sahaja tembus ke dahi .

anehnya , sesuatu yang selalu dicelakan , aku gunakan untuk menyelesaikan masalah biologi aku juga yang sedang menggila ; mencuci muka dengan pencuci muka , menggunakan gel rambut , menyembur pewangi yang tiada yang lebih harum daripada harum yang terlalu dan memakai pakaian yang menarik perhatian sejauh blok A sehingga blok F . aku mahu menjadi yang terbaik , mahu jadi lebih hebat , mahu jadi lebih tampan dan mahu erm entahlah satu perasaan yang aku tidak ketahui . berdosakah aku menjadi yang lain ? oh , aku tidak kira . yang penting perasaan itu nyaman dan aku sanggup menggadai banyak wang untuk beristiqamah .

namun , itu tidaklah membuat aku puas . aku ini hanya sebuah pameran yang di mana manusia yang lalu lalang akan memberi pandangan biasa , bukan pandangan mahu memuji jauh sekali pandangan cinta . kata rakan , umpama rumput di tepi jalan raya . tiada mahunya pemandu memberhentikan kenderaan mereka sekadar mahu melihat rumput .  tetapi rasa nyaman itulah yang buatkan aku rajin mengubah diri ini menjadi lelaki tampan .



Oppa! Oppa! Oppa!





lelaki popular itu , apabila dia datang sahaja berada jarak dalam sekitar 5 meter sahaja daripada aku , mahu sahaja aku cekik lehernya . geram . lagak kasonavanya memang berhantu . mempermainkan pandangan cinta puteri-puteri yang cantik di situ dan di sana . tetapi lelaki popular ini bukannya kasonava yang memakai pangkat rendah , ini yang ada pingat kebesaran warna kuning . wajahnya persis artis korea , keluarganya mewah , genius dalam akademik , olahragawan terkenal dan tiada lagi mahu dituliskan di sini , jika ditulis lagi bimbang pula berita hari yang mendatang gempar dengan isu kasanova yang menjadi hantu . 

namun , apa yang menjadi tarikan kepada perempuan-perempuan cantik sekelilingnya ialah wajah koreanya yang tampan yang bisa memanahkan panah arjuna kepada hantu-hantu korea dan hantu-hantu drama bahasa lain . itulah yang malangnya dia menjadi rakan serumah , rakan sekuliah dan rakan meja belajar .

falsafahnya , " lelaki yang tampan itu akan menarik berjuta pandangan . pandangan yang banyak itu aku nikmati untuk aku usap kaca gelasnya dan tiada mahu aku untuk menikmati pandangan itu jika kaca gelas itu hanyalah sekadar perhiasan yang tidak mampu menampung air . "

ya , lelaki tampan itu bisa melakukan invasi yang hebat . menggempur hati perempuan cantik yang rapuh . mudah sahaja jatuh hati dan mudah sahaja dikecewakan . tetapi hati yang mana mampu memberi pandangan cinta yang mampu menampung air di dalam kaca gelas .



Stail kasanova . 




aku merah sahaja minggu ini . dia menolak ramai hati cantik dalam satu minggu ini . hati milik perempuan cantik yang menjadi angan-angan untuk aku sentuh . tiada sentuh pun , mahu melihat hati itu sudah pun buatkan pipi ini merah menahan lenguh malu-malu . panas . geram . baran . aku hanya mampu memberi renungan tajam kepada lelaki itu . 

menyedari akan itu , dia berkata " aku mahukan pandangan yang bahagia , bukan mahukan pandangan begitu dan begini . " kata-kata itu langsung tidak memberi enak dalam hati ini . ya , dia memang buaya . jika lelaki sendiri yang mengatakan lelaki lain itu buaya , dia ialah lelaki yang sebenar-benar buaya yang tiada lagi benar selain daripada buaya yang sebenar-benarnya . ok , ini merepek . hiperbola tahap maksimum .

mahu dikatakan dia seorang lelaki yang cukup ilmu agamanya , dia berlatar belakangkan pendidikan agama baik mahupun datang daripada keluarga yang tarbiah . hancur lebur hormat ini apabila dia selalu berdampingan dan berdua-duaan dengan perempuan yang berbeza walaupun mereka selalu di tempat yang sesak dengan ramai manusia . atas alasan mahu belajar dan sokongan moral . 

syukur juga yang dia ada masa untuk solat berjemaah di masjid . tapi perasaan aneh juga yang timbul dalam hati . perempuan-perempuan cantik di situ pula bertambah yakin yang dia ialah calon suami mithali . terkadang berserban dan berjubah persis orang korea yang mempunyai tradisi arab . hati ini tertahan-tahan seperti ada bisikan yang cuba masuk melalui uretra hati tetapi disekat dengan kontraksi spinter hati . itulah azabnya menahan sangka buruk . 

perempuan yang bertudung labuh yang malu-malu juga ada menyimpan hati untuk dia . itulah , yang tampan lagi alimlah pemacu kebahagian . tampan dan alim . wajah tampan dan alim ini berlambak di laman facebook yang mereka selalu lukis dan disertakan dengan kata-kata hikmah dalam gambar itu . wanita-wanita bertudung labuh pasti suka benar dengan watak dalam gambar yang sudah ada realitinya .




aku mula rasa tidak senang . membawa diri ini pergi jauh , menahan azabnya bisikan jahat itu . mencari ketenangan untuk aku tahu yang tampan itu warna yang indah yang tidak mampu aku lakarkan dalam kanvas putih .


lelaki yang biasa .





aku baring sahaja selama beberapa hari ini di masjid . niatnya iktikaf . bukan mahu lelapkan mata cuma mahu mengendurkan beberapa urat yang tegang . hadir senyuman itu , buatkan aku laju sahaja bangun daripada perbaringan . dia lelaki yang berketayap putip dan masih lagi senyum memandang aku yang termangu-mangu menahan diri ini mahu berbaring .

mukanya biasa-biasa sahaja , tidaklah tampan dan tidaklah kurang . namun , ada tarikan yang buat mata ini memberi pandangan kepada sinar cahaya yang tiada kelihatan di wajahnya . berseri-seri dengan sebaris senyuman yang ringkas . aku membetulkan badan aku lagak seorang yang hormat kepada tetamu .

dia bertanyakan khabar dan terus sahaja memegang kunci masalah di wajah aku . ya , ia jelas terpamer kerna diri ini lelaki yang mudah diramal . bercerita panjang , entah kenapa hati ini elok sahaja bercerita kepada lelaki yang tidaklah sampai sepuluh minit berkenalan . oh , namanya dirahsiakan .

tampan itu nikmat . nikmat kesenangan yang tuhan mahu uji kepada manusia . uji yang bagaimana ? ujian itu ada dua pilihan , sama ada mahu terus leka dan bangga atau bersyukur




ya , cukup ringkas dan mudah dihadam . aku melihat bibirnya mahu berbicara .

lelaki tampan itu perlu berhati-hati dengan hatinya . riak dan ujub itu jelas jika kita tidak berjaya nipiskannya . bagaimana ? dengan mengalihkan mata ini daripada pandangan berjuta itu . setiap sisi pandangan yang ramai itu adalah menjadi ujian kepada lelaki tampan , mahu membalasnya ataupun mahu menerimanya . ramai juga yang tewas , atas dasar suplementari tambahan yang ada perempuan yakni pemakaian perempuan masa kini yang bisa memberi desakan seseorang lelaki wajah biasa pun tidak mampu menahan pandangan mereka . 

itulah fitrah lelaki yang tuhan jadikan . fitrah yang tidak dapat diubah , lelaki sememangnya suka melihat yang cantik . dengan perkembangan yang pesat dalam teknologi media , mudah sahaja lelaki tampan mahupun biasa tergolek ke kancah maksiat melihat gambar-gambar perempuan yang di ' upload ' .

 atas stimulus cantik perempuan itulah lelaki yang berperanan sebagai receptor itu sukar menahan fitrah mereka melihat sesuatu yang cantik . jika mampu menahannya , dia sememangnya lelaki yang imannya sama taraf dengan malaikat . 

lelaki ini ketawa kecil dan terus menyambung .

di dalam dunia ini lelaki baik bukanlah lelaki yang hanya dilihat sekadar observasi kasar . lelaki baik itu ialah lelaki yang berusaha . berusaha yang bagaimana ? lelaki yang rasa dirinya jahil dan mahu berusaha memperbaiki bacaan ayat al-Qurannya , mendalami maksud bacaan solat dan menjaga hubungan dengan tuhan dan manusia lain .

encik sempurna itu hanya nama yang dilampirkan karekteristik yang hebat duniawi . bagaimana khabarnya ukhrawi , adakah dia juga sempurna jika sisi akhiratnya hebat ? tidak , tuhan itu maha sempurna . dia menjadikan lelaki dan perempuan itu tunduk sujud , meletakkan kepala ini ke tanah , menyembah tuhan yang maha hebat .




aku melongo . memandang keluar melihat perempuan bertudung labuh yang berjalan dengan penuh ayu . cantik . Oppa ! terperanjat aku . lelaki ini layan drama korea ke apa . dia ketawa kecil lagi dan menyambung .

lelaki tampan itu banyak kelemahannya . antaranya , ia mempunyai probabiliti tinggi untuk mencuri hati perempuan secara sengaja atau tidak sengaja . berlebih lagi lelaki tampan itu seorang yang jenis suka melayan karenah perempuan . perempuan yang mahal pun bisa tergugat imannya jika selalu diambil berat oleh lelaki tampan itu . probabiliti untuk perempuan itu kecewa juga tinggi atas dasar layanan baik yang dilakukan lelaki tampan .

maklumlah perempuan itu fitrahnya mudah memberi hati tetapi yang istimewanya hati perempuan itu jenis terus sahaja melekat di hati lelaki itu , tidak mahu dipisahkan dan yang mahunya adalah setia .

lelaki tampan itu juga sukar mencari pandangan yang benar-benar cinta daripada balik pandangan yang berjuta ke arahnya . beruntunglah , menjadi lelaki yang kurang tampan , senarai orang yang memerhatikan anda adalah pendek dan tidak perlu bersusah payah mengenal yang ramai . lihat seorang sahabat rasulullah , Julaibib . seorang Ansar yang tiada rupa menarik dan bagaimana malang sejak lahirnya itu menjadi tuah untuknya ? dia bernikah dengan seorang perempuan yang cantik dari sisi dunia dan sisi akhirat . 




janganlah risau , perempuan baik itu mahupun tidaklah cantik seperi cantiknya isteri Julaibib , cantik sisi akhirat itu sudah cukup memadai . kerna cantik akhirat itu lebih mengatasi warna warni dunia . lelaki yang manapun akan tetap bercitakan mahu isteri yang baik bukan ? 

aku mengiyakan . lelaki ini walaupun jenayah dan dosanya berat masih berkeinginan perempuan yang baik . itu juga salah satu fitrah yang tuhan jadikan kepada kami untuk suka akan sifat-sifat yang baik dalam perempuan . ya , ini fitrah . tiada daya boleh ubah .dia berkata lagi tanpa menyebut 'Oppa' kepada aku . geli gelemen pula nanti . sempat aku tulis ini dalam nota .




- jangan jadi lelaki yang suka dan mudah memberi hati . hati ini jangan diisi dengan cantiknya wajah perempuan dengan pandangan mata yang selalu menipu . lihatlah dengan mata hati , lihat perkataan cinta itu dengan perkahwinan . apabila dengar sahaja perkataan ' cinta ' , itu ialah ' nikah ' . apabila melihat cinta itu ialah nikah , dengan izinNya , kamu tidak akan memandang perempuan itu dengan pandangan mata yang menipu . kerna dengan pandangan mata , apabila kamu lihat sahaja perempuan itu , kamu akan cinta pada hari ini , dan esoknya atau lusanya atau tulatnya cinta itu hilang dan bermusim . musim sejuk , panas , luruh , bunga atau lembab sepanjang tahun , lihat cinta itu ialah nikah . kawal pandangan , tuhan pasti suka .

- jangan jadi lelaki yang suka buat perempuan itu memberi hati kepada kamu . hati mereka rapuh dan senang memberi . jangan terlalu rapat dengan mereka , mereka pasti akan jatuh hati . jangan terlalu baik dan manis dengan mereka , mereka pasti akan suka . jangan terlalu buat mereka gembira , mereka pasti akan rindu . dan akhirnya apabila hati mereka sudah melekat setia , kamu pula yang menganggapnya teman atau rakan . punyailah rasa pemalu itu . diam-diam lelaki itu tidaklah lambang sombong , cuma tidak mahu si perempuan itu memberi hati kepada kamu . jika kamu dikatakan sombong , diamlah dan tahulah yang tuhan akan sentiasa senyum melihat kamu sabar . 

lesung pipit aku tidak terkawal lagi . tuhan suka orang yang tersenyum . senyum itu sedekah . lelaki berwajah seri ini juga bersedekah tapi aku tahu yang sedekahnya itu lebih daripada aku . aku meminta izin untuk mengambil wudhu' , waktu solat zohor lebih kurang lima minit lagi .




jika tiada tampan wajah itu , tidak mengapalah . tika kita yang tidak tampan ini berada di alam perkuburan nanti , cukuplah dengan diri kita ini dengan bertemankan lelaki tampan . lelaki tampan yang menyinarkan ruang gelap itu dan memberi luas kepada ruang yang sempit . lelaki tampan yang setia bersama di samping perbaringan kita , berbual-bual hingga ke jannah . berbual-bual tentang masa dahulunya kita berbual-bual begini di sebuah masjid yang beralaskan biru lantainya .

aku berjabat tangan . terima kasih dan nasihat kepadanya kurangkan menonton drama korea . dia hanya ketawa kecil  . muka serinya itu keluar daripada pandangan , menuju ruang muazzin untuk menyebar kalimah-kalimah cinta ke angkasa biru yang riang dengan teriakan mentari . 



Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. surah An-Nuur : ayat 30

22 comments:

ct kamilah said...

Waaah, fes time baca entri ni sampai habis.

Too sastera to digest. But somehow I managed to read. :)

Agree,
perisai terakhir bg org beriman adalah malu.

Oh, moga terlindung dr lelaki kasanova, extra buaya, alim yg fake, dn yg seangkatan dengannya. :D

Nice part yg lelaki baik=lelaki berusaha. Same goes to girl rite.

Nway~ nice entry. Thumbs up.

Anonymous said...

tampan bukan dinilai melalui rupa paras...:)

NaRuFiQ said...

ct kamilah : thnx ....ilham ini dtg daripada Dia ....alhamdulillah . semoga bersua dengan kebenaran yang tiada lagi benar yang melainkan terlalu benar ^_^

NaRuFiQ said...

anon : habis tu tampan yang bagaimana jika bukan rupa paras :p

mijaKEDUT said...

sukaa entry ni :)

nadia nur amalina said...

oppa ! oppa ! oppa ! HAHA ;D

Anonymous said...

cantik itu subjektif..same jugak la dgn tampan..org laki yg muke die bese2 je tp disebbkan keperibadian die yg mulia..dgn kate lain beriman la..itu tampan..hahha..pandngan org lain2 weh...

NaRuFiQ said...

mija : alhamdulillah thnx

nadia : lps ni tulis sunbae plak ^_^

anon : maka jelaslah anon adalah perempuan...^_^

Anonymous said...

ngeng...x semestinyer pompuan je ckp mcm tu..ini ikut pengalamn aku la weh..

NaRuFiQ said...

ok2 anon ini lelaki plak....kecelaruan identiti biologi di sini =_="

zubect said...

kwn2 laki mse skolah dlu pown rmai yg ala2 kasanova... mtk2 la aku x tersuka ngan laki mcm tu

NaRuFiQ said...

kasanova ada yang baik gak...cuma mereka ni excessive caring je...

aneyyzan said...

kasanova???hahah

NaRuFiQ said...

^_^

Amirah Ahmad said...

aha. sisi pandangan sebenar lelaki terhadap kasanova salute! jarang-jarang jumpa entri mcm ni (:

NaRuFiQ said...

alhamdulillah ....tahniah sbb habis baca

Anonymous said...

nice^^.bertaubatlah encik kasanova itu.haha

NaRuFiQ said...

yeah....ini fiksyen sahaja

neelam said...

entry yang cukup rencahnya.Tahniah :)

NaRuFiQ said...

thnx sis ^_^

seputih awan said...

tampan/cantik hati juga yg jadi pilihan..^_^..

L.I said...

cantik dalaman pamer itu cantik luaran juga

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...