02 February 2013

Jiwa jiwa keseorangan

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






manusia tidak suka keseorangan . walaupun pada akhir usianya , kita pasti akan keseorangan . ya , satu hari nanti . dan tatkala kita yang masih hidup ini dalam komuniti yang penuh ragam , jiwa kita yang meriah pasti akan disampuk dengan keseorangan .


jiwa keseorangan di sini bukanlah mahu kata tidak berteman . tidak berkeluarga . tidak berpunya . tidak beranak . segalanya cukup . tapi , adakalanya situasi-situasi yang tuhan berikan kepada kita , buat kita rasa keseorangan .


ada seorang pelajar yang mendapat gred 'D' , akan rasa malu-malu . merendah diri dalam kelas yang majoritinya bijak-bijak belaka . dan situasi itu buatkan dia betul-betul rasa terpinggir . dialah yang paling berbeza . beza bukan yang mendapat untung . tapi , lebih kepada rugi .


dia keseorangan . bujang yang di tengah-tengah masyarakat yang sudah berkahwin dengan nikmat .

namun , tatkala dia keseorangan . dia yang masih diasak dengan pertanyaan oleh rakan-rakan hebat yang lain , di sudut ruang bilik darjah itu . dia dapat menghidu aura 'keseorangan' . milik lelaki yang songkoknya boleh dibuat boomerang .

dan apabila jiwa keseorangan itu bergabung , dua nasib dapat dikongsi . derita sama dapat dirasa . takdir dapat juga ditelan walaupun pahit . kenapa?

kerna menemui insan yang sama memahami betapa peritnya ujian .

' hang dapat serupa ngan aku ke ? '

' haishh diam-diam sudah . '

*high five .

cerita dua budak laki laki itu riuh kerna isi kelas sudah pun surut . ke kantin rasanya .

sedikit perkongsian yang aku nak cuba coret di sini berkenaan dengan salah satu surah yang buat rambut nabi Muhammad sehingga beruban , iaitu surah Hud .

jadi , duduk . bertenang . sambil lepak-lepak santai itu , moleklah kita sama-sama membuka al-Quran . lebih bagus kita buka yang terjemahan . lihat surah Hud . muka surat yang ke 221 .

isi kandungan surah ini banyak berkisarkan berkenaan dengan nabi-nabi zaman dahulu iaitu :

- Nuh
- Hud
- Soleh
- Lut
- Syu'aib
- Musa

dan bersama kaum-kaum mereka .

betapa gigihnya para nabi zaman dahulu berusaha untuk memberi . memberi kebenaran dan menolak kejahilan . sehinggalah dalam siri bertahun lamanya dalam mengubah pemikiran umat-umat terdahulu berakhir dengan variasi azab yang sukar difikir oleh manusia biasa .

hebatnya para nabi terdahulu sehingga dikurniakan usia yang cukup panjang dan dalam masa yang sama dihantar ke masyarakat yang cukup degil . bagai mencurah air ke daun keladi .

hati mahu bikin daun itu bertakung dengan air , tapi sudahnya dia menyimbah pula ke tanah membentuk becak .

nak beri deskripsi betapa sukarnya . betapa sakit hatinya tika kita cuba beri tahu yang anak tok guru kena culik . tapi yang hanya terkumat kamit daripada mulut mereka ialah ,

cobaan


dan surah ini betul betul memberi kesan dalam hati . betapa hebatnya ujian kepada nabi-nabi terdahulu dalam berdakwah . surah ini menjadi penenang kepada nabi Muhammad tatkala baginda rasa sedih kerna dakwahnya ditolak .

Yang demikian, ialah sebahagian dari khabar berita penduduk negeri-negeri (yang telah dibinasakan), kami ceritakan perihalnya kepadamu (wahai Muhammad). Di antaranya ada yang masih wujud (sisanya yang dapat disaksikan), dan ada pula yang telah hancur lebur (dan hilang lenyap). 

surah Hud : 100

positif .

tika kita mula rasa keseorangan , pasti ada lagi jiwa-jiwa yang menerima nasib sama dengan kita . cuma , belum diketemukan oleh tuhan . apabila bisa diketemukan , pasti kita rasa senang . seperti cerita dua budak laki laki yang berkongsi gred yang sama .

namun jika belum diizinkan diketemukan maka biarlah kita kuatkan keyakinan yang jiwa-jiwa itu juga yakin akan kehadiran kita yang punya nasib yang sama .

jiwa-jiwa yang diuji untuk naik ke satu lagi .

Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang beriman. 

surah Hud : 120






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...