08 April 2016

Tulis random. Sekadar memenuhi tulisan bulan April.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani

Sejak akhir akhir ini, aku jadi dewasa.
Aku jadikan kerja yang mengalir laju sehingga membentuk takung yang melimpah ruah sebagai indikator aku jadi dewasa. 
Apabila banyak kerja, banyak masalah yang perlu diselesaikan. 
Ya, selamat tinggal rambut rambutku. 

Walaupun aku cuba praktiskan gaya hidup yang organisasi dan ala ala pengurusan masa yang baik, tetap akan ada pelan pelan yang tidak sangka yang sering membantutkan aliran rancangan awal. Ya. Banyak yang aku rancang awal semua tak jadi. Adalah hikmahnya. Rancangan tuhan lebih padu. 

Jadi, aku cuba menulis walaupun aku masih sibuk. Orang kata aku nampak tak sibuk, tapi dalam hati kepala aku berdenyut denyut fikir apa yang akan berlaku esok. Orang orang yang nampak aku tak sibuk ini memang sibuk. Tapi itulah bila dah sibuk, kita akan nampak diri kita ialah manusia yang paling sibuk. Sibuklah kau.

Ini tulisan random.

Sementara aku sedang menyiapkan kerja diskusi dan report mahupun manuskrip yang selalu ditendang, baik aku tulis sesuatu sebelum malas itu hinggap. Walaupun aku tak tahu nak tulis apa di sini, tentang hidup aku yang tak banyak sangat pun berkembang dan tak ada perkara baru yang menarik hendak disembangkan. Aku tak pergi trip mana mana. Aku tak baca sangat buku buku yang menarik. Aku tak jumpa sangat orang orang baru kecuali pesakit pesakit. 

Oh lupa, aku ada beli koleksi buku ramlee awang murshid, trilogi sunan. Mantap. Serius mantap. Ya. Aku tahu, Aku tak habis lagi baca, baru sampai buku ke dua daripada lapan buku. Aku memang pembaca yang lambat. Baca lecture note lagi lambat. Tapi, tak apa jangan sedih. Kena biasa biasa kan. Nanti down pula. 

Berenang. Aku teringin nak belajar berenang. Aku download video video asas berenang di youtube tapi malangnya selalu gagal praktik dalam realiti. Aku memang loser. Jangan sedih. Kena biasa biasa kan. Nanti down lagi. 

Aku buat kek batik. Aku memang dah lama tahu cara nak buat kek batik. Tapi, masalahnya bila aku tahu satu jenis perkara, aku tak boleh move on untuk buat perkara baru yang lain. Rasanya macam kek batik. Alhamdulillah, jadi. Tak pernah tak jadi. 

Apa lagi ya, oh iya. Aku dapat buku nota yang cantik secara percuma hasil pembelian koleksi trilogi sunan. Cantik. Tak terusik lagi dengan mata pena. Bersih. Memang sayang rasanya nak conteng. Aku ingat aku nak tulis haiku dan rangka cerpen. Kononlah. Oh iya lagi, aku sedang belajar menulis haiku. Memang pelik. 

Dah itu sahaja buat masa ini, hidup aku memang bosan. 
Tapi itulah namanya pun aku. 
Ada rezeki, adalah cerita. 

*****************************

Bro, setiap orang yang baik akan sentiasa dilindungi daripada perkara perkara yang tak baik seperti bala bencana dan musibah. Tapi bro, kita ini hamba hambaNya. Sentiasa menerima ujian. 
Andai kita berasa cukup dengan hanya solat lima waktu sehari semalam dan cukup kata kita beriman.
Bro, belum tahu beza orang orang yang ditimpa ujian dengan orang orang yang belum ditimpa ujian. 
Ujian ujian inilah yang mencabar kita sama ada solat kita akan cukup atau menjadi tidak cukup.
Seram bro. 

 

No comments: