14 February 2012

Cinta yang berupa awan hitam

salam ziarah...

Sabda Rasulullah S.A.W. :
"Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman : (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api".

ini sebuah monolog fiksyen yang hadir dalam hati . di kala encik hati sedang mengusik pipi lelaki itu , dia memandang tenang ke langit . langit biru yang sentiasa memberi lambaian , menenangkan jiwa-jiwa di dunia dengan kanvas yang dinukil oleh pelukis yang maha bijaksana . burung-burung yang biasa terbang dekat dengan permukaan langit itu sahaja yang tahu berzikir selalu , juga manusia yang tinggal di atas bumi yang selalu rindu kepada tuhannya .

hati memulakan monolog , mahu bertanya . lelaki itu tenang-tenang menutur kata memberi izin . hati yang malu-malu melontarkan limpahan soalan . ia bukan limpahan sebenarnya , soalannya cuma satu . tetapi soalan itu sangatlah besar maknanya sehinggakan sebuah empangan jawapan tidak mencukupi untuk menjawab satu soalan manis itu .

lelaki itu memberi senyum . senyum yang orang baru usai menatap mahakarya agung tuhan yang kekal abadi . cinta itu seperti apa ?

cinta itu segumpal awan hitam . awan hitam yang gumpalannya besar dengan gelap warnanya yang terapung di langit yang biru .




apabila datang awan hitam itu di atas kepala seseorang di kala langit yang cerah birunya . ia memberi kita rasa resah gelisah . adakah awan hitam itu mahu menurunkan hujan ataupun kilat yang sabung menyabung . itu terpulang kepada tuhan yang memberi izin . ya , itu pasti . dengan turunnya hujan , cinta kita kepada seseorang itu terbalas manakala kilat yang bising itu , menghancurkan hati kerna cinta yang diberi , telah ditolak .

itulah yang terjadi tika seseorang itu bercinta kepada pasangan fitrahnya . awan hitam akan mengikutinya di atas kepala . sehinggalah satu jawapan itu keluar , sama ada membasahi kepala dengan turunnya hujan atau meluruhkan jantung dengan dentuman kilat yang bising . awan hitam itu akan beredar dengan sendiri meresapi dalam hati .

namun , di saat orang itu dipanah cinta , awan hitam yang mengekorinya akan sentiasa memberi redup kepada kepalanya ; memberi harapan yang orang itu akan ada niat yang sama juga , berdoa meminta kepada tuhan supaya air rezeki itu turun dengan lebatnya diikuti pelangi yang memberi tujuh warna spektrum .




encik hati mengangguk-angguk . ada sedikit kagum yang dipamerkan . cinta itu seperti awan hitam yang sentiasa mengekori manusia itu . adakah mesti hujan itu turun atau kilat datang , itu urusan peribadi tuhan yang maha tunggal .

kamu tahu apa yang lebih indah selain daripada mengharapkan hujan turun daripada awan hitam itu ? ianya dengan berharap awan hitam itu akan lesap tanpa turunnya hujan dan kilat yang berdentum .

encik hati berasa aneh sekali . pusaran persoalan mula bermain di mindanya . kerutan beribu tanda soal jelas menjadi pameran .

tika awan hitam itu turun meredup atau cinta yang hadir dalam hati seseorang , dia akan sentiasa berharap supaya hatinya dapat memberi bisikan harapan kepada si dia ; terimalah hati ini dan jadikanlah aku kekasihmu . penantian itu akan berlalu lama hanya disebabkan hati yang malu-malu meluahkan perasaan kepada si dia .




malu meluahkan perasaan itu satu penyeksaan . itu jelas sekali dalam setiap lagu cinta yang diputar di media massa . penyeksaan itu akan berlanjutan dengan terpendamnya perasaan itu yang buatkan awan hitam itu sentiasa mengekori kita , mencipta harapan ; sukalah aku , sukalah aku , sukalah aku .

namun , jika dipendam terlalu lama juga , muatan di dalam awan hitam itu juga akan muntah dengan sendirinya . bukankan hujan yang hadir , sebuah ribut taufan yang merosakkan ekosistem . hati dimabukkan dengan cinta yang sentiasa terpendam , sehinggakan tiada lagi tempat dalam hati itu untuk diisi oleh pemilik hati yang agung .

hati yang diberi oleh pemilliknya , lalai dan alpa dengan kemabukan daripada cecair alkohol bergelar cinta . namun , untuk melarikan diri daripada kemabukan badai itu , perlukan larian yang padu , mengelak awan hitam itu hadir memberi redup atas kepala .

itu kerja mustahil kerna itu kerja tuhan . tidak boleh larikan diri daripada cinta , malah kita yang kena mengejar cinta itu . bagaimana ? awan hitam itu sudah pun di atas kepala , bagaimana mahu mengejar cinta itu lagi ?




dengan melompat dan memegang awan hitam itu . aneh . ia aneh . dengan cara melompat dan memegang awan hitam itu , engkau akan dapat melihat wajah pemberi cinta yang hakiki . dengan merenung cinta yang hadir di kala engkau sedang melihat pasangan fitrahmu , renung sekali dan beri renungan yang lama-lama kepada pemilik hati ini . fikir dan fikir mengapa cinta itu perlu datang .

kerna tuhan mahu tahu yang cinta yang Dia beri itu bukan untuk engkau mabukkan sendirian dan mabukkan berdua-duaan . ia sebuah hadiah untuk engkau sempurnakan agama dalam mengenal siapakah pencipta di sebalik awan hitam itu . awan yang memberi rasa pelbagai ; rasa resah gelisah , rasa harapan dan rasa manis yang banyak .

pegang awan hitam itu usai engkau melompat . pegang baik-baik awan itu . lihat apa yang di atas awan itu , disebalik redupnya awan hitam , engkau melihat wajah tuhan yang memberi senyum untuk manusia yang berfikir dan beryukur dengan pemberian itu ; sebuah hadiah yang berupa manis dan comel untuk engkau sentuh dan bernafas . untuk mengajak engkau kenal denganNya . pemilik awan hitam yang redup .


Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) dekat (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. 
          al-Baqarah , ayat 186




jika engkau mendapat turunnya hujan ,
biarkan hujan itu turun membasahi bumi dengan warna pelanginya yang kekal ,
tetapi itu fenomena mustahil kerna pelangi itu akan luntur warnanya ,
luntur warnanya disebabkan suria yang menjengah ,
suria cantik yang mampu memberi cinta ,

namun itu tidak kekal dan ia bergantikan dengan sinar gemerlapan bulan ,
itu juga bukan cinta kerna putih bulan itu tidak kekal ,
bagaikan Ibrahim yang sedang merenung atas ,
cinta yang sebenarnya ada disebalik langit yang luas ,
bagaikan hati rabiatul adawiyah yang kaya dengan tanah di dahinya ,
mengenal tuhan , pemberi cinta dan pemilik hati .


p/s : bukan sengaja ditulis pada hari ini , cuma ilhamnya turun ikut lintasan hati . >_<

6 comments:

BuDaK KaMPuNG said...

alhamdulillah, . . . . . ilham itu sebuah kurniaan, . . . . daripada Dia

NaRuFiQ said...

alhamdulillah itu pasti...>_<

amii afandi said...

aku suka post yang ni. awan hitam:)

UmiHairunAnis said...

Nak capai tahap cinta ibarat - hidup matiku hanya kerana Allah, bukan suatu yg mudah kan.?

NaRuFiQ said...

amii: terima kasih~ >_< alhamdulillah

NaRuFiQ said...

umi: nak ke syurga tu jalan yang sukar ibarat melintas beberapa lapisan seurat rambut..tapi itu tak mustahil jika diberi rahmat Allah...insyaAllah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...