05 March 2012

Equasi makanan , tidur dan masa

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


suasana dalam dewan kuliah itu riuh rendah dengan rengekan manusia tipikal . ya , aku yakin yang riuh rendah ini hanya bertahan selama satu jam pertama , erm mungkin setengah jam pertama bagi sesi kuliah yang berlangsung selama dua jam .


duduk di baris ketiga sebelah kanan dewan kuliah . merenung 'kematian' yang pembunuhnya ialah nota-nota elektronik yang terpapar di layar putih . renung dan berfikir untuk menghadam segala abjad dan nombor yang melekat di hadapan mata . penat . letih . bosan juga .




riuh rendah itu turun dengan drastiknya . frekuensi suara mula merudum . ya , memang durasi bunyi bising itu hanya mampu bertahan pada waktu setengah jam yang pertama . aku menoleh ke belakang . seperti bayi yang bermisai sedang lena diulit mimpi . pensyarah berada di hadapan , tidak bosan-bosan melantunkan suaranya . harapan dalam hati , harap situasi itu tidak memberi perasaan yang jengkel kepada si pensyarah =_=" .

lena dan mimpi dalam dewan yang berhawa dingin . sungguh nota-nota ini telah berjaya membunuh mereka . namun , apa yang buat aku lebih faham tentang diri sendiri dan mereka berkenaan 'kematian beramai-ramai' dalam dewan kuliah ialah berkenaan ilmu yang aku baca sebentar tadi .




 kata-kata Saidi Ali al-Syazali RA yang dipetik oleh seorang ulama’ tasawuf, Syeikh Abdul Wahhab asy-Sya’rani dalam kitabnya; Latha’iful minanu wal akhlak:


“Hasil dari pengalaman terhadap hal yang pernah kami perhatikan. Bagi menghindarkan kuat tidur ialah, makan yang halal dan meninggalkan perkara haram dan syubhah. Barang siapa yang makan makanan yang haram dan syubhah akan banyak tidurnya. Demikian itu adalah disebabkan oleh rahmat Allah, kerana pemakanan yang haram akan menggerakkan setiap anggota untuk berbuat maksiat. 
Maka Allah Taala lebihkan tidur ke atas orang yang memakan makanan syubhah untuk merehatkannya daripada melakukan maksiat. Sebagaimana lebih afdal Allah memberi rahmat kepada orang yang melakukan ketaatan dan memakan makanan halal dengan mengurangkannya dari tidur supaya ia dapat mendirikan ibadat malam dan siang.”




 bahasa mudah , ini equasi yang aku faham dan dapat simpulkan . oh , Allah itu maha pemurah >_< . SubhanaAllah .

makan makanan syubhah dan haram ---> Allah tidurkan mereka dengan kadar yang lebih ---> tak ada masa nak buat kejahatan dan maksiat sebab banyak sangat tidur

makan makanan yang halal --->Allah tidurkan mereka dengan kadar yang kurang ---->;banyak masa untuk berkhalwat dengan Allah yakni beribadat dan melakukan amalan kebaikan .


Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.  al-Baqarah ayat 172 .

usai dua jam itu meninggalkan kami . aku berkira-kira , adakah masa itu lebih kepada yang itu ataupun masa itu lebih kepada yang ini ?
 

semoga kita dapat menjawab soalan ini dengan mudah di hadapan yang maha adil . insyaAllah .


 p/s : tiba-tiba seram sejuk pula , bila tengok banyak makanan di hadapan mata =_="

6 comments:

look before you leap said...

hehe,,bagus betul,,baru tau nie shafiq..tq..

L.I said...

u r the most welcome sis

Unknown said...

seperti bayi yang bermisai sedang lena diulit mimpi :).hehe.okay.bru ku tahu sbb ape byk tdo ni =_='.arigatou syafiq~

Unknown said...

memang mengetuk hati entri ini.

tidak mengapa,memang itu yang diharapkan.

jazakallahu khoiran katsiran, sahabat.

moga istiqamah menginspirasi ummah :)

eyjalukman said...

jaga pemakanan kita :) smoga diberi Allah masa yg pnjg utk beribadah kepada-Nya

L.I said...

sama-sama insyaAllah ambil yang jernih dan jernihkan kembali keruhan itu....huhu