26 April 2012

Hey Hey baju ungu , saya suka.....

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani



' boleh saya minta nombor telefon awak ? '


daripada : Tanpa Nama


ada rasa bahagia . mestilah rasa bahagia , lelaki mana yang tidak gembira dipuja dan diminati diam-diam di sekolah menengah dulu . adakalanya , rasa jengkel . rimas kerna selalu diperhati di balik tingkap surih kelas . ada juga di balik celah dinding ketika sedang pulang ke asrama . namun , selalunya yang rasa bahagia itu juga yang selalu mengerumuni sel-sel darah merah menerpa laju ke pipi .

dan akhirnya , perasaan itu tidaklah berbalas . malu . segan . itulah perasaan yang dipendam daripada jauh . beban yang mungkin mata dan hati menanggung sama . rindu . mahu lama memerhatikannya di balik celah konkrit blok akademik . lelaki ini termangu di koridor asrama . meneropong alam imaginasinya . bahagia ini mencurigakannya sekian hari . perasaan yang buatkan merah pipinya hingga ke langit . apakah ?





' makanlah lollipop perisa nenas ini , semoga anda sentiasa ceria-ceria selalu ^_^ '


daripada : Tanpa Nama


entah siapa , mahu dikatakan guru kelasnya , tidaklah begitu tepat . mungkin ini datang daripada rakan sekelasnya yang mahu mengenakannya . rasanya , tidak juga . kad ini beraroma pewangi perempuan . tetapi , tidak mustahil juga mereka mahu bermain helah . runsing , sambil menghisap hingga menjadi kecil dan dikunyah laju untuk ke kelas makmal fizik .

angin dingin terapung-apung meniup angin panas keluar daripada makmal . mengusir formula fizik . menerjah ke alam fantasi semula . rasa nenas masih lagi tersisa . yakinnya , ada rasa bahagia itu mengulit dalam minda lelaki ini .

 senyum . senyum . dan senyum . siapalah yang mengintai di balik tembok mahupun di balik kaca , mungkin juga siapalah yang mengintai di balik yang buku teks di kelas ini . hati menyanyi girang , sebuah lagu dendangan lelaki yang sudah berbunga . apakah ?

peminat rahsia




' oit , ada sorang minah ni , dia memang minat giler ngan lu r ! '

usia merangkak-rangkak , semakin jauh daripada saat kali pertama puberti . hati yang berputik , semakin mekar dengan bunganya . hari ini terasa cantik sekali . jantung ini berdebar laju , darah ini dipam deras dan dialir membentuk kolam air yang jernih . jernihnya air itu menyuburkan warna warni bunga , mekar dengan senyuman yang hangat .

namun , adakalanya bahagia itu disepit oleh rasa yang aneh . rasa yang seperti sedang berperang dengan rasa bahagia . bahagia yang tidak selesa . rasanya seperti tidak puas . namanya pun peminat rahsia . sudah tentulah tidak kenal itu pemilik badan . mungkin , peminat rahsia itu sedang memerhati lelaki ini sekarang . mungkin juga di balik kerusi-kerusi di dewan kuliah . senyum .

dan perempuan cantik itu senyum-senyum . senyum yang buat lelaki ini berteka-teki . ini kah dia ? perempuan ini jika diimbas daripada mata kasar . dia umpama langit yang teguh tanpa tiang dan lelaki ini cuma daratan yang terlalu rendah daripada paras laut . perempuan yang sempurna . ada rasa gerun menatapnya buat kali kedua .

tetapi , ada juga rasa bahagia yang hadir . menimbang-nimbang yang perempuan itulah pemilik nama peminat rahsia . senyum-senyumnya itu menghentikan saat jam randik . mana mungkin lelaki ini yang biasa-biasa imannya tidak jatuh hati . pasti lelaki ini sudah pun membungakan harapan . harapan seorang lelaki yang tidak mahu ditolak .

lelaki yang mudah perasan .




 apabila sangkaan itu salah , lelaki ini ada dendam . dendam kepada diri sendiri kerna tidak dapat meneka dengan betul . ya , perempuan yang murah dengan senyuman itu sudah pun berpunya dan lelaki ini hanya mudah perasan . bahagia palsu . rasanya seperti mencucuk-cucuk dan sebak . hati ini bagai dicarik-carik kerna ditipu dengan diri sendiri .

ditipu oleh perasaan yang selalu mudah perasan melihat perempuan-perempuan cantik yang memandangnya . perempuan-perempuan comel yang murah dengan senyuman yang cuma hanya melintas di sebelah hati lelaki ini tanpa dilihat sedikit pun . patah hati .

dan saat itu , lelaki ini mahu ubah . mahu ubah pipinya yang mudah merah tika memandang senyuman empunya perempuan-perempuan yang cantik . di situ , bermulalah hikayat lelaki yang dingin . lelaki yang mahu menjaga hati daripada perempuan-perempuan cantik itu berlalu ke dalam hatinya .

namun , ada satu perasaan kasihan . kasihan kepada peminat rahsia . bersyukur atas hadiah bahagia sekejap . bahagia yang tidak diketahui pemilik nama peminat rahsia .




hey hey lelaki ini bukan barang bagus seperti yang abang kedai blok 18 selalu cerita . lelaki ini ialah lelaki yang mudah perasan . lelaki berbaju ungu di dalam kumpulan lelaki berbaju hitam . cuma lelaki yang biasa-biasa tetapi dipandang luar biasa . pendiamnya .

hey hey lelaki ini suka berbaju ungu . baju ungu warna tampan . warna tampan bagi lelaki ini . bukan warna comel tetapi warna yang buat lelaki ini ingin selalu berbuat resitasi .

resitasi cinta . tatkala warna ungu itu disarung , hujan bahagia akan turun daripada langit . curahan daripada tuhan yang maha pemurah dan penyayang ke bumiNya . tatkala , peminat rahsia tak bernama itu hadir dalam hati lelaki ini , tuhan telah dahulu menempah namaNya di dalam hati sejak azali , membawa bersama rahmatNya kepada seluruh alam .

hey hey lelaki ini suka berbaju ungu . baju ungu untuk peminat rahsia . peminat rahsia yang namanya besar di dalam hati . semoga peminat rahsia yang di sana juga ada peminat rahsia yang besar namanya di dalam hati dia . ^_^

Ingatlah Aku nescaya Aku akan mengingati kamu


surah al-Baqarah : 152

10 comments:

amii afandi said...

seseorang wanita itu godaannya bukan pada wajah, tetapi pada statusnya. hahahahaha =='

tetiba teringat kata-kata ini. hoi hoii~

L.I said...

hahaha....lelaki akan lebih tertarik dengan perempuan yang single compare drpd perempuan yang dah berkahwin...true story

Najwa said...

saudara tak minat tulis novel ke ?bleh jual kalau ayat puitis cmni .hee

L.I said...

oh , ada niat . dalam proses , mungkin . insyaAllah , may Allah bless

aniezan said...

yg ko cte niyh terjdi kat sekolah menengh rite..tetibe aku terongt kish ko kat palam..haha

L.I said...

hoi hoi....ini cerita rekaan je laa =_=" orang mcm aku ni . mne de peminat rahsia bagai =_="

aniezan said...

cececece..rekaan la sgt..ramai peminat rupenye ko ni..nnt degree teruskan memakai baju ungu kesayangan ko tu..hahhahahahah

L.I said...

sudahlah ko =_=" ini rekaan la wei

zubect said...

haha, terigt plak zaman sklh mngh aku. aku ade gak minat kat sorg mmt nie. aku slalu kemas brg2 dye kalau dye dh balik then tulis ucapan gud luck stiap kali nk exam kat bwh desk dye. bile bce entry nie buat aku rse malu

L.I said...

amboi sweet overload tu cik kak oi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...