20 April 2012

.... Kerana Allah selalu sayang

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani

lagu ini diiring bersama dengan bait-bait di sini . hayati dan kurangkan kuasa bunyinya untuk konsentrasi penuh dalam pembacaan . insyaAllah .






lelaki ini menjadi bisu . bisu kerna ada dosa . dosa itu membunuh rasa bahagia . dosa itu membunuh hilai tawa setelah sedar maksiat itu durjana . dosa membuatkan mulut terguris menjadi bisu . taubat sekali lagi . entah ke berapa kali dosa itu berulang dan diulang tayang kembali . mulutnya terkumat-kamit beristighfar , berulang dan ulang kembali . masih adakah nilainya taubat itu di sisi pandangan mata tuhan yang maha pencipta ini ?




Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya. 


surah al-Aadiyaat : 6


taubat ini diulang dan ulang lagi . sangsi . adakah tuhan sedang marah akan dosa ini yang selalu diulang dan taubat yang belum cukup ikhlas ? jika begitu , mengapa tuhan hanya mendiamkan diri ? jika marah katakanlah sesuatu yang menandakan tuhan sedang marah .

kerna , kemarahan yang paling menakutkan ialah di saat seseorang itu melakukan kesalahan tetapi kemarahan tuhan itu dipendam dan pandanganNya berlalu pergi daripada orang itu . maksiat yang dipandang sepi dan murka jelas di wajah tuhan . adakah tuhan sudah berlalu pergi , meninggalkan lelaki ini yang maksiatnya berulang tanpa taubat yang ikhlas ? itu ialah rahsia tuhan . 


Dengan yang demikian, maka Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri. 

surah ar-Rum : 9


kepalanya pusing . hatinya ragu . dosa ini memberi sepi . adakah tiada penamatnya ? penamat bagi menghapuskan dosanya , menggapai taubat seorang hamba yang berjalan ke ruang hakiki .

 ya , tuhan . adakah aku ditakdirkan menjadi pendosa . pendosa yang dicerca oleh penduduk langit dan dihilai tawakan si durjana itu . aku tidak tegar menghadapi takdir ini , takdir seorang hamba yang menjadi pendosa sampai mati . pendosa yang taubatnya berulang tetapi mengundang marahMu kerna taubatku yang selalu ku mungkir . 




Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.

 surah al-Baqarah : 186




 lelaki ini lemah . ya , lelaki ini sudah penat meminta supaya diberi kekuatan untuk tidak mengulangi dosanya kembali . tetapi , apakan daya lelaki ini sudah tiada kudrat mahu meminta lagi , kerna dia jangka yang hari esok , pasti dia akan mengulangi dosa itu kembali .


Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.

 surah ali-Imran : 139

sedih . dan matanya digenangi air mata , tangisannya perlahan . keliru . adakah ini tangisan yang ikhlas daripada hati , tangisan pendosa yang lebih dicintai oleh tuhan berbanding tasbih para wali ?

taubat ini , ada nilai kah di balik sepi pandangan tuhan ? dosa ini juga yang mengulang , murka kah tuhan yang maha melihat ?

Dan Dia lah Tuhan yang menerima taubat dari hamba-hambaNya (yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan-kejahatan (yang mereka lakukan); dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan. 

surah as-Syura : 25


dan tatkala tuhan memberi kata-kata agungNya , novel cinta diselak halaman demi halaman , tangisan itu hadir lagi . tangisan yang bukan dikecewakan kerna sepinya tuhan memandang , tetapi betapa fasihnya tuhan bertinta kepada hambanya yang penuh dosa .
SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. 

surah al-Baqarah : 222

ya tuhan , lindungilah hambamu ini daripada tipu dayaMu . sucikanlah hambamu ini daripada dosa semalam , ya rahman . bentukkan hati ini sentiasa meminta ampun kepada mu di kala dosa itu mengulang kembali . janganlah engkau pesongkan hati ini untuk melakukan dosa yang berulang dan tidak memohon ampun daripada Mu .




Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 

surah az-Zumar : 53

jangan pernah ada rasa mengalah . jangan pernah ada rasa putus asa . pintalah Dia memberi pandanganNya yang penuh kasih sayang . walaupun sebanyak mana pun dosa itu diulang dan diulang lagi , tuhan tidak pernah jemu melihat mu di kala engkau sedang keseorangan mahupun dalam kumpulan . Dia sentiasa menyayangi mu dan Dia lah tuhan yang satu , menjaga mu daripada kejahatan makhluk dan kegelapan malam yang tersembunyi .

Ingatlah Aku nescaya Aku akan mengingati kamu

surah al-Baqarah : 152
 

 Aku menurut sangkaan hamba-Ku. Aku bersamanya apabila dia mengingati-Ku. Jika ia mengingati-Ku dalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diri-Ku. Jika ia mengingati-Ku dalam satu jemaah, Aku mengingatinya dalam jemaah yang lebih baik daripada mereka. Jika ia mendekati-Ku pada kadar sejengkal, Aku mendekatinya pada kadar sehasta. Jika ia mendekati-Ku pada kadar sehasta, Aku mendekatinya dalam kadar sedepa. Jika ia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan, Aku datang kepadanya dalam keadaan berlari.” 
[HR al-Bukhary dan Muslim]




balas cintaNya , dengan memohon ampun daripada tuhan yang maha pengampun . berbuallah dengan tuhan ketika sedang bersolat dan dengarkanlah kata-kataNya daripada pembacaan novel cintaNya , al-Quran . 

Dia tidak pernah meninggalkan hamba-hambanya yang berdosa . di saat kita jatuh ke longkang dosa , di saat itulah tanganNya mencapai kita , menyambut kita daripada terus jatuh , daripada merasa busuknya maksiat . dan Dialah yang memerhatikan hamba-hambaNya di seluruh dunia , mahu melihat hamba-hambaNya berjalan ke arah kebun wangi di jannah .

Dia yang memberi cinta untuk dibalas , ampunkanlah dosa-dosa yang lalu ya tuhan . janganlah engkau biarkan kejahatan lalu menganiaya diriku ini . ampunkahlah kesilapan hambamu selama ini ya tuhan . kepadamulah aku pinta , tuhan yang menyembunyikan dosa-dosa silam ini . 


bahawasanya sesiapa di antara kamu yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilannya, kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan berusaha memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

surah al-An'aam : 54

penghulu istighfar . 





Makna : Ya Allah, Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan melainkan Engkau yang menjadikan aku dan akulah hambaMu dan aku sentiasa dalam genggaman (kuasa)Mu dan aku terikat dengan perjanjian denganMu semampuku. Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku kembalikan kepadaMu segala nikmat yang Engkau berikan kepadaku dan aku kembali kepadaMu dengan dosaku, oleh kerana itu ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau).



dan apabila lelaki ini pinta ampun daripada tuhannya . yakinlah tuhan yang maha tinggi tidak akan pernah palingkan wajahnya kepada sesiapa walaupun dia sudah penuh bergelumang dengan dosa . kembalilah . kembali ke jalanNya . kembali menjadi hamba . kembali menangisi dan merintih taubat daripada tuhan demi menggapai awan ilahi . demi mendapat pandangan cintaNya .




Anas Radiyallahuan mengkhabarkan, bahawa pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, “Bahawa Allah berfirman maksudnya;

“Hai Bani Adam, selama engkau berdoa dan berharap terhadap-Ku, Aku ampunkan bagimu apa yang telah terjadi daripada kamu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya.”
“Hai Bani Adam, andaikan dosamu memuncak ke langit, kemudian engkau meminta ampun kepada-Ku, Aku ampunkan bagimu dan tidak Aku hiraukan betapa banyaknya.”
“Hai Bani Adam, seandainya engkau datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi asalkan engkau tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu pun nescaya aku isi semua itu dengan pengampunan.















10 comments:

zubect said...

cinta Allah tu sgt besar kan? kalau ianya boleh diukur, mesti kita manusia ni tak mampu nak berkata2. aku banyak buat silap, dan aku harap sangat Allah terima taubat aku. terima kasih utk entry ini.

L.I said...

inilah cinta infiniti . cinta tuhan . cinta ghaib . bagi seseorang manusia yg mampu menggapai cinta ini . dia sangatlah beruntung . semoga kita tergolong menjadi hamba-hambaNya ke arah itu . insyaAllah

seputih awan said...

ok bha klu ko...^_^

seputih awan said...

La-in syakartum.la-azidannakum..^_^

L.I said...

syukran ^_^

Cik NY said...

sebagai manusia biasa ku rasa berdosa kerna sering terlupa akn kasih Allah pada hambanya... ku tidak bersyukur atas segala kurniannya.... terima kasih ats entry ini yang memberi peringatan kepada setiap insani untuk menghargai kasih illahi.......

L.I said...

no problem sis , kita saling ingat mengingati . may Allah bless ^_^

Cik NY said...

syukran..... kehidupan manusia tidak akan lengkapkan andai tiada siapa sudi mengingatkan....

L.I said...

yup3....afwan sis ^_^ semoga sentiasa beramal utk menggapai awan ilahi

Cik NY said...

insyaallah....... selamat bermujahadah......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...