30 July 2012

Hati , kebaikan yang spontan

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

“Ketahuilah bahawa di dalam tubuh manusia ada segumpal daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila segumpal daging itu rosak, maka seluruh tubuh itu pun rosak. Ketahuilah bahawa itu adalah hati.” 

(HR Bukhari dan Muslim)




lelaki yang baik dinilai daripada segumpal daging yang bernama hati . hati bukanlah organ yang menyahkan toksik dalam badan yang sedang dibicarakan sekarang , ia hati yang tidak kelihatan . organ ghaib . organ yang memberi kita gelaran lelaki baik .


lelaki yang baik ialah lelaki yang bertakwa . takwa itu takut terhadap Allah . takut untuk meninggalkan perintah Allah dan takut untuk melakukan laranganNya . dan takwa itu disimpan kemas-kemas di dada manusia . di dalam hati . hati yang ghaib .


rupa seorang lelaki baik itu bukan diukur daripada fesyen islaminya . berjubah putih , berserban , bercincin , berjanggut dan memakai wangi-wangian . belum cukup lagi untuk diberi markah tinggi , mendapatkan gelaran lelaki baik . markah yang paling tinggi ialah terletak pada bersihnya hati lelaki itu . betapa hebatnya takwa yang disimpan di dalam hatinya . itu lah menentukan gred cemerlang untuk menggapai gelaran lelaki baik .


namun , tidak dinafikan juga pemakaian baik-baik ini memberi sedikit manfaat untuk membersihkan hati . kerna dengan berjubah , berserban , bercincin , berjanggut dan memakai wangi-wangian mampu mencipta 'driving force' ( daya memandu , eh) . kebaikan yang telah ada pada luaran mampu 'memaksa' seseorang itu supaya menjaga matanya . menghalang kakinya . menahan tangannya .





kerna apa? luarannya sudah comel maka di situ bermulalah proses pembersihan hati . namun , tidak juga mencukupi sekadar pemakaian yang comel begitu mampu membersihkan hati , ia juga perlu disokong dengan amalan-amalan yang disukai oleh Allah dan manusia di sekeliling .


hati yang baik -----> lelaki yang baik

“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta kalian, dan akan tetapi Ia memandang kepada hati dan amalan kalian”.

 (HR Muslim)





*************************************************


ada seorang lelaki yang masuk ke dewan makan bersama teman-temannya . berjalan dengan muka yang senang hati di kala waktu itu baru usai menjawab soalan matematik tambahan yang susah . hampir pecah kepalanya menyelesaikan soalan itu selama sejam lebih . dan akhirnya dia berjaya memberi jawapan . oh , senangnya hati .


di hadapan pintu dewan makan , terdapat seekor kucing berbulu lebat dan cantik warnanya , berbelang-belang hitam putih . mungkin banyak makan ikan yang selalu diberi oleh pelajar-pelajar di situ yang kurang gemar makan ikan goreng . dia lelap sebentar setelah kenyang untuk menghadam isi putih ikan goreng yang diberi pelajar perempuan bertudung manis .


tanpa disedari , lelaki yang berwajah senang melalui pintu masuk dewan makan dan......terpijak ekor kucing yang berbulu cantik . sel reseptor sakit mula bercambah menghantar impuls ke saraf otak si kucing cantik dan dihantar semula ke kaki depan dan kaki belakang si kucing yang cantik .


kaki belakangnya melompat tinggi dan kaki depannya bersiap dengan kuku yang kemas untuk memberi cedera kepada si lelaki yang berwajah senang . si lelaki yang masih lagi bertemankan atmosfera gembira-gembira , mula memberi refleks . beralih ke atmosfera kejutan yang penuh errr errr kejutan dan kejutan . kakinya juga dilambung tinggi dan dia melatah kuat sehingga penuh gegar dewan makan itu .


laungan perkataan itu kuat terpacul daripada mulutnya kerna terkejut dengan aktiviti 'memijak ekor kucing dengan tidak sengaja' . si kucing yang cantik itu menolak kaki belakangnya untuk beredar dengan pantas . seluruh warga asrama memandangnya dengan muka yang ketat .

muka yang jelik . muka yang mahu mencebik si lelaki itu . juadah makan tengah hari yang masih tersisa di tangan warga asrama itu mula tidak diendahkan . sebaliknya , masing-masing melihat muka si lelaki yang baru terpijak ekor si kucing yang cantik .




' oh ,tuhan ! apa yang aku cakap tadi ? ' kata si lelaki yang masih lagi dalam atmosfera kejutan .


************************************************************

Sabda Rasulullah s.a.w sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Muslim:


“Bersungguhlah melakukan apa yang mendatangkan faedah kepada engkau, mintalah pertolongan kepada Allah dan jangan merasa lemah.”

perbuatan dan percakapan bagi seseorang lelaki itu menggambarkan isi hatinya . andai perkataan yang tidak elok itu terpacul keluar secara spontan , mungkin sahaja perkataan itu selalu dilazimi oleh setiap hari dalam kehidupan kita . andailah laungan kalimah tauhid yang diluahkan secara spontan , maka itulah tandanya hati seseorang lelaki itu mula bersih .




Allah sentiasa memberi kita ruang-ruang untuk kita berbuat kebaikan tanpa kita sangkakan . seorang nenek yang sedang membawa banyak barang yang ingin melintas jalan . dan ketika itu ada seorang lelaki yang masih punya otot dan sendi yang sihat . adakah hati ini terdetik ?

adakah hati ini terfikir apa yang perlu dilakukan ?

adakah hati ini terdetik melihat al Quran ?
adakah hati ini terdetik melihat manusia yang lapar?
adakah hati ini terdetik melihat hujan ?
adakah hati ini terdetik melihat kanak-kanak yang penuh darah ?

menangiskah mata yang ada dalam hati ini ? adakah sudah ada air mata yang lahir dalam hati ? sudah bersihkan hati ini ?



رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.


surah ali-Imran : 8





hati yang bersih tidak akan ragu untuk memberi . dan hati itu akan terus memberi secara automatik setiap kali hati itu terdetik . hati yang bersih ini selalu terdetik untuk bercakap dengan cara hati yang bersih . dan untuk melakukan perbuatan dengan cara hati yang bersih .

hati yang bersih ialah hati yang telah diberi sakinah . hati yang penuh kebahagian . tiada tekanan melihat duit dalam akaun bank hilang secara tiba-tiba . tiada rasa sedih melihat yang tersayang pergi buat selama-lamanya . tiada rasa untuk berbuat bertentangan dengan kebaikan .

hatinya dijaga dan nafsunya berada dalam kawalan yang cemerlang . hatinya penuh kalimah tauhid . hati yang bersih selalu beroperasi secara automatik dalam memberi kebaikan . automatik tangannya untuk menghulurkan bantuan kepada yang susah . automatik mulutnya untuk berkata yang baik-baik dan diam .

dengan punya hati yang bersih , segala organ luaran juga menjadi bersih . tatkala , dalaman itu sudah cantik , pastilah luaran itu menjadi comel .

berbahagialah jiwa yang tenang itu .


9 comments:

amii afandi said...

terjawab sudah persoalan rayyan si mat despatch bagaimana mahu menjadi lelaki yang baik. hohoh.

hati yang baik --> lelaki yang baik

yeah!

L.I said...

hehe

tetiba rayyan si mat despatch plak~ terbaik

Anonymous said...

saya juga pernah mndgr llaki y baik mlth.

L.I said...

mlth? apa tu?

QEY said...

wanita yg baik >> hatinya baik

BETUL X?? =)

L.I said...

subhanaAllah betul ^_^

amii afandi said...

err, sebenarnya bila kau bercerita mengenai lelaki baik, terus teringat pada si rayyan. haha

L.I said...

hahaha diari mat despatch lelaki baik

Anonymous said...

kesian lelaki itu, . . . . kerana rupa luarannya dia dipandang dengan cebikan, pandangan mencurigakan, . . . . . .