03 February 2013

Nota kecil : Stimulus

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



akhir akhir ini , perkara yang sukar hendak dibuat bukannya mengajar subjek matematik tambahan tingkatan empat yang telah lama ku tinggalkan tetapi ada dua perkara ;

ikhlas dan istiqamah .

dalam memberi , kita kena ikhlas . ikhlas itu susah . kerna ia selalu berubah-ubah . bergantung kepada kuatnya stimulus perangsang itu . jika terlihat seorang mak cik yang sedang mengangkat beban yang jauh hebat daripada saiz kudratnya , jiwa kita tersentuh . membulatkan hati untuk memberi tangan . bertekad mahu memberi dengan ikhlas .

namun , di saat sel sel ikhlas mula bermigrasi membentuk kristal yang menawan , perempuan cantik di belakang mak cik itu jugalah yang bikin sel sel ikhlas itu lari bertempiaran . bikin kristal itu cacat . berlubang sana sini dek kerana kekurangan sel sel ikhlas yang bermigrasi membentuk kristal .

punah harapan dalam memberi . memberi dengan ikhlas . 

di saat , hati ingin mahu memberi di kanvas putih ini . memberi dengan yang ikhlas . komposisi iman dalam kuota hati pula yang berkurangan . menjadi berpenyakit . menular dalam empangan hati . mencemar takungan dan menambah mendap yang penuh likat . air dalam hati kurang jernih .

istiqamah pula seiring sekali .

tatkala , ikhlas itu menjadi kurang . hati pula mula bermalas malas dalam memberi . iya lah sudahlah tidak ikhlas , mahu memberi juga . bukankah itu petanda kurang sihat . menambah kotor sahaja di hati .

dan malas itu sekali lagi membantut kelajuan kadar istiqamah . berterusan dalam memberi . kerna ikhlas yang tidak berkunjung tiba . mengetuk pintu hati untuk memberi kerna Allah .

lalu...

pesanan . dan pesanan itu datang . menghempap dada . terkapai kapai tangan ini . menyambut pesanan yang terbang . berpusing pusing tidak bertuan . entah milik siapakah pesanan ini .

" Ikhlas itu bukan kita yang ukur , tu biar Allah yang tentukan . Jangan sampai kita tinggalkan amal ibadat sebab tak nak riak dengan manusia kerna tu la tanda kita riak dengan Allah sebenarnya "


Hlovate , Contengan jalanan


1 comment:

Zubaidah said...

btol2, kdg2 aku buat somethg and aku stop sejenak, aku fkir balik aku nie ikhlas ke buat bnde 2 or just nk menunjuk2, and istiqamah dalam buat perkara baik akan jdi susah bile kite ragu2 ngn keikhlasan sndri