16 April 2017

Lelaki kacak pada satu sudut.



menjadi lelaki yang paling kurang kacak dalam kelas adalah satu bebanan beberapa tahun yang lalu. apabila waktu itu darah kau muda dan mengelegak dengan perhatian. kau belajar kasih sayang dalam media tapi tak belajar tanggungjawab sebab tak banyak tunjuk dalam media.

muka berminyak.
rambut yang mudah berubah bentuk.
punya badan yang tidak tinggi dan sasa

ditambah dengan sifat pemalu dan pendiam.  tidak aktif dalam menyertai sukan dan pertandingan  menjadikan aku kurang menonjol dan menampil dalam kelas.

muka aku selalu di belakang gambar. invisble.
ada satu gathering, salah seorang junior aku tak kenal aku dan menyangka aku hanyalah staff di fakulti. sakit. tapi, itulah realiti. hidup dengan invisible cloak.

orang akan kenal kita jika kita ada kepentingan pada mereka sahaja. jadi, jika kita mahu ada kepentingan, jadilah orang penting.

dan menjadi orang yang penting, bukanlah aku.

ada seorang lelaki, kawan kepada aku. dia kata dia lelaki yang paling tak kacak. aku pula berbasi basi sambil menduga, taklah aku sebenarnya lelaki yang paling tak kacak sekali.

dia hanya mengangguk. aduh. sakit pula.

dia berkata, adakalanya lelaki yang tak kacak akan nampak kacak daripada angle tertentu.

jadi, dia bersyukur dia bukannya lelaki tak kacal yang secara total. tambahnya, lelaki kacak yang hanya pada satu angle, sesetengah orang akan lebih setia dan tertarik mengikuti lelaki itu. melihat lihat sudut yang tepat supaya lelaki yang tak kacak itu jadi kacak pada angle tersebut.

hanya yang orang yang setia sahaja akan tertarik dengan lelaki yang kacak pada sudut tertentu.

aku pandang lama lama.

masih tak nampak lagi sudut mana yang kau rasa kau kacak.

cakap dalam hati.





No comments: