28 April 2012

Nota kecil : kucing milik gadis pemalu

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani



saya ada jiran . oh , sudah tentulah wajar ada bagi setiap manusia yang hidup dalam komuniti bandar moden . dia ada seorang anak perempuan , erm mungkin lebih daripada seorang . yang saya tahu dia ada ramai anak lelaki . dan keluarga mereka membela lebih daripada seekor kucing . saya tak tahu speisis apa , tapi jenis kucing ini buat saya rasa ingin tahu .





ingin tahu ? ya , kucing-kucing mereka sangatlah pemalu =_=" . apabila pandang sahaja ke mata , mereka menundukkan pandangan dan terus berlalu masuk ke rumah .

keluar sahaja daripada rumah , terdengar tapak-tapak kaki kucing yang laju meninggalkan halaman rumah . lari masuk ke tingkap dapur .

mereka tak makan ikan yang diberi orang lain , melainkan orang itu sudah pun berlalu pergi . mereka ini kucing-kucing pemalu . memang sukar untuk menatap muka mereka dalam masa yang lama . sepuluh minit , mustahil sangat . lebih kurang , tiga minit yang paling lama .

apa yang anehnya ? mungkin kucing itu takut atau tak biasa dengan orang asing .




err mungkin , jika mahu tahu kucing-kucing itu semua milik anak perempuan jiran itu . dan anehnya perempuan itu sangat sukar untuk dilihat walaupun rumah bersebelahan . bukannya tidak pernah nampak dia keluar , tetapi sebaik sahaja saya keluar daripada rumah . tapak kaki manusia itulah yang juga laju masuk ke dalam rumah , meninggalkan kain jemurannya di luar .

anak dara biasanya pemalu , bukan ? ^_^

oh oh itu saya mengerti . apa yang mahu saya jelaskan ialah berkenaan persamaan karesteriktik yang ada pada kedua-dua belah genetik yang berbeza . manusia dan kucing . tuan kucing dan kucing belaannya . mereka punya karekteristik yang sama . masing-masing pemalu .

mungkin sahaja kebetulan , jadi usah lah banyak sangat berfikir .




kucing-kucing kakak saudara saya punya ciri yang sama . periang . peramah . manja . suka bergurau . waktu mengelus bulu-bulu halusnya , kucing putih melompat ke riba . dan malamnya , dia tidur bersama berselimutkan cadar kelabu di rumah arwah nenek .

arwah nenek juga begitu . dia punya banyak kucing . kucing-kucing itu rajin dan suka mengekori arwah nenek ke kebun . sihat dan kuat . tika saat nenek menghembuskan nafas terakhir , mereka lemah dan sakit . dan mereka hilang bersama memori selepas arwah nenek siap dikebumikan .



“Kasihanilah siapa saja yang ada di bumi ini, nescaya kalian akan dikasihani oleh yang ada di langit.”  
Hadith Riwayat Tirmidzi, Ath-Thabrani dan Al Hakim.

kadang-kadang , kita tidak pernah berfikir yang setiap hal itu ada tali sambungan kepada setiap hal yang lain . tali itu umpama hubungan yang erat jika disimpul kuat dengan sayang . dan tali itu bukan satu yang hubungkan kepada yang satu lagi , ia tali yang banyak .

persoalannya , tali yang mana kita simpul dengan sayang kepada satu yang lain . oh , itu rahsia . rahsia yang mungkin si anak gadis pemalu dan kucing-kucing pemalunya yang tahu . yang jelas , tuhan itu maha mengetahui . ^_^


p/s : serius ke , kalau tuan kucing itu pemalu , kucing dia pun pemalu juga ? musykil dan musykil .

8 comments:

Zubaidah said...

kucing ak dlu mcm aku, kuat tdor

Sarah Sylph said...

Hmmm, part pemalu aku taktau,
tapi aku penakut, kucing aku pun penakut juga =_=

L.I said...

zubect : hahaha memang betul la nmpknya

L.I said...

sarah : pon bole ^_^

Anonymous said...

kucing tu bukn pemalu tp penakut la..haha

L.I said...

ye la ye la ye la...

Anonymous said...

Assalamualaikum.Saya ade something nak bagitahu awak.
ini mmg first time saya komen on ur blog.
tp ini bukan first saya bace blog awak.ok,awak tak rase ke org pening bace awak punya blog.
to be honest with you,ur blog is very good. but then in some certain area, its too complicated.
the way u put everything inside ur blog is very good actually.
im quite impress when i first read ur blog. tp macam saya ckp td awak macam melalut sikit. Sorry, saya tahu saya tak perfect tp ok kan kalu saya nasihat awak?.




Maaf kalu komen saya menyinggung perasaan awak.

L.I said...

waalaikumussalam

tersinggung ? tidaklah . langsung tidak ! saya berbesar hati ^_^ terima kasih kerna menegur . saya memang macam ni . style penulisan saya agak merapu dari awal berblogging agi .

insyaAllah saya akan beri improvasi dalam penulisan saya . sbnrnya saranan mcm ni la saya nk baca . sbb saya sendiri pun x tahu apa pandangan org yg baca kat sini , sbb x ramai yang nk tegur .

maaf ye . sbnrnya , saya menulis merapu-rapu ni . ada sbb jugak , saya menyembunyikan sesuatu . sembunyikan beberapa bende yg zahir dlm hidup saya , memandangkan ini sebuah diari . maka cara utk sembunyikan ialah dengan membuat tulisan merapu . maaf ek .

nanti saya akan try tulis bende yg simple2 . anyway , thnx for ur lovely words here . keep reading here k . may Allah bless .