27 August 2014

Perasaan.

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

perasaan.

semakin berusia, semakin berperasaan.

err semakin sensitif. 

hiraukan mukaddimah. 
aku terasa melankolik pula.

orang kata, kita kena sayangi diri kita dahulu, baharulah mencari manusia yang dapat menyayangi kita. tapikan, sangat susah untuk menyayangi diri kita pada tempat yang pertama. untuk menyayangi diri kita sebagai pemula, kita perlukan sebab untuk menyayangi diri sendiri. manusia sayangkan manusia lain disebabkan adanya sebab. dan apa sebab yang kita perlu sayangi diri kita?

dan lagi, kenapa kita perlu sayangi diri kita?

kenapa, adakah selama ini kita lihat manusia lain telah mula tidak menyayangi diri sendiri?

ada sebahagian kecil manusia yang secara sedar, mereka tak dapat menyayangi diri mereka sendiri, mereka ini, mereka mereka yang rasa tak ada banyak kelebihan dan kekuatan dalam hidup mereka. jadi, itulah sebab mereka tidak punya sebab untuk menyayangi diri mereka sendiri. ditindas. ditindas dengan perasaan sendiri.

mereka ini lemah keyakinan, kurang potensi di mata manusia lain dan di mata mereka sendiri. rasa dipandang rendah. mereka tak mampu untuk ada rasa sedikit bangga dalam diri mereka. 

jadi, mereka memilih untuk tidak menyayangi diri sendiri. menyalahkan takdir dan nasib. mereka lemas dalam laut bebanan yang menghempas jiwa. longlai dan hilang. 

mereka mati.

fikirnya, ada saat waktu, ada yang datang menghulur sayang. datang berkata suka mereka. buat pertama kalinya. mereka rasa, mereka dapat berkata suka kepada diri sendiri. sebab ada satu bahagian dalam diri mereka yang tidak mereka tahu, yang lain masih berkata suka kepada mereka. 

dan mereka mula memaafkan diri sendiri. mereka mula suka dengan diri sendiri. dengan apa yang lain suka akan mereka. 

dengan sayang inilah, manusia dapat hidup terus.


"Dan tetapkanlah untuk Kami kebaikan dalam dunia ini dan juga di akhirat, sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepadaMu". Allah berfirman: "AzabKu akan Aku timpakan kepada sesiapa yang Aku kehendaki, dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertaqwa, dan yang memberi zakat, serta orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.
           al a'raf : 156

p/s: jangan baca lagi. sangat deep dan tak faham.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...