30 April 2012

Bukan ustaz , cuma nakama

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani



terlalu cepat menghakimi ? sama ada sengaja atau tidak sengaja . lebih baik kurangkan bercakap di bibir , dan jangan cepat bersangka buruk dan tidak kepada pantas memberi perkspektif yang negatif kepada seseorang . dia hanya manusia . manusia biasa seperti kita , yang banyak lupa dan selalu membuat kesilapan di balik garisan kebenaran .




tak pernah bencikan perokok . hampir semua kawan saya ialah perokok tegar . saya susah nak berniatkan untuk meminggirkan mereka . bagi saya , mereka adalah yang terbaik di mata ini . mereka ajak saya main futsal waktu petang-petang . mereka belanja saya makan sarapan pagi di kedai roti canai mamak . mereka kejutkan saya bangun subuh tanpa saya berpesan pun kepada mereka sebelum tidur .

namun , agama yang ada dalam jiwa menyelit rasa tidak selesa . tetapi , saya pasti itu petanda Dia masih sayang kepada saya . saya tak pernah bencikan mereka . mereka juga hebat . akademik mereka maju , sukan mereka aktif dan akhlak mereka juga tidak kurang . mereka menjaga hubungan yang sangat baik dengan saya mahupun rakan-rakan lain . walaupun , adakalanya bahasa mereka itu sangatlah kasar , tapi itu langsung tidak membuatkan saya rasa ingin merosakkan hubungan baik yang mereka jaga .

perasaan saya terhadap asap tembakau ialah di bawah skala 0 per sepuluh . saya benci asap . semua jenis asap , saya tidak suka . namun , saya sukar untuk membenci perokok . mereka ialah bintang di mata saya . namun , bintang yang terus bergemerlapan itu akan cair warna sinarnya ditenggelami gelap malam juga . saya juga tidak pernah berasa kesal untuk terus lepak dengan mereka , walaupun saya berjuang mengempiskan lubang hidung saya , elak bergelar perokok pasif .




saya benci idea mereka untuk mengisap rokok . saya benci perbuatan mereka menghembuskan asap rokok dengan gembira . saya benci perbuatan mereka menghembuskan asap rokok dengan pelbagai aneka corak dan bentuk .  saya benci sikap mereka berbuat nakal di komuter menuju ke shah alam tempoh hari . saya benci idea penghasilan rokok . saya benci stok-stok rokok itu disebar meluas ke seluruh dunia lebih-lebih lagi di kawasan saudara seagama dengan saya .

 saya tak pernah benci tembakau . tembakau itu ciptaan daripada tuhan saya . saya juga tidak pernah benci kepada perokok tegar . kerna sebahagian daripada mereka ialah kawan-kawan saya yang sangat penyayang . baik hati . mengambil berat . pemurah . lepak dan santai . saya tak pernah benci mereka . mereka hadiah .

namun , adakalanya saya tidak selesa . saya tidak benci mereka tetapi saya benci tika mereka bermain rokok . saya cuba tidak benci mereka secara total . saya jaga hubungan baik dengan mereka . belanja mereka makan . main bola dengan mereka . belajar sama-sama . ketawa tengok filem . gembira bersama mereka .




beri mereka ' first impression ' . waktu azan , kita jadi pendiam . waktu nak solat fardhu , mesej lepak di kafeteria bersebelahan dengan masjid . baca al-Quran di bilik dengan nada yang lembut tanpa menganggu mereka menyiapkan assignment . laksanakan bangun malam , waktu mereka main DOTA berjemaah . bercakap dengan gaya bahasa mereka tetapi jangan gunakan bahasa kesat dan kasar . lepak sekali dengan mereka , tetapi berhenti dan pergi ke masjid tatkala muazzin itu melantunkan suaranya .

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.


surah an-Nahl : 125

jangan buat mereka lari daripada kita . jangan memberi nasihat kepada mereka tatkala mereka belum betul-betul percaya kepada satu hubungan yang kita bina . tunjukkanlah nasihat kita melalui akhlak yang baik dan perbuatan yang comel . comel seperti di atas . jadilah kreatif . bijak menyusun strategi memalingkan mereka daripada tanpa arah ke arah senyuman tuhan .

' jangan merokok la der , ko nak masuk neraka cepat ke !? '


jangan memberi nasihat berbentuk kata-kata yang terlalu terus ke maknanya . takut mereka belum bersedia meminta kata-kata daripada kita . bina tanggapan positif mereka kepada kita . kitalah taiko . kitalah brother , kitalah stylo . kitalah superb . kitalah mamat awesome . dan gelaran itu dipamerkan dengan akhlak dan perbuatan yang super cool di sisi Islam . kreatif dan bijak , itu sangat perlu . mujahadah itu pahit . sepahit menutup corong hidup yang besar daripada asap beracun masuk .


' couple ini haram ! rokok itu haram ! ini haram ! itu haram ! haram dan haram ! '


jangan pinggirkan mereka dan lari daripada mereka , jika hubungan kamu sudah erat . silaturrahim itu jangan diputuskan . jadi pintar dalam perancangan . berdakwah melalu sentuhan magis , melalui cara penyampaian yang baru . tunjukkan akhlak yang sempoi dan layanan bertaraf lima bintang . niat yang baik itu sentiasa dipermudahkan .




 jadi dai'e yang bukan dipinggirkan kerna latar belakang kewarakan agamanya . bercakap pun ada ' sesungguhnya ' dan 'adapun' lagi . beri nasihat mengikut acuan zaman semasa , kita bukan di zaman bermain konda-kondi lagi , ini zaman ipad . zaman yang penuh maklumat di hujung jari .

jangan jadi 'ustaz' di depan mereka . jadi member yang stylo di mata mereka . 

jangan jadi dai'e yang mereka takut-takut untuk dekat dengan kamu . takut-takut mendekati suasana Islami dan kehidupan ad-Din . jangan mengasingkan diri dengan minda yang jumud pada zaman modenisasi , cipta identiti sesuai dengan piawaian Islam dan cuba masuk ke dunia mereka . fokus kepada mad'u , kenal rapat dengan mereka dan bina hubungan yang erat dan baik . beri impresi pertama yang baik . lepak dan santai . jadilah manusia yang memberi manfaat kepada manusia lain .




dan hey saya tak pernah bencikan perokok . jangan lari daripada mereka dan jangan buatkan mereka meminggirkan kita . jadi kreatif dalam memberi dan berlapang dada dalam menerima . nasihat untuk diri sendiri yang selalu lupa . semoga Allah sentiasa memayungi muslimin dan muslimat dengan rahmatNya . insyaAllah .

6 comments:

Sarah Sylph said...

Aku suka mesej yang nak disampaikan. Post ini perlu dipanjangkan kepada para remaja sekalian alam, agar masing2 berperangai matang dalam menegur, silaturahim makin erat, tiada yang renggang, kasih sayang semakin kukuh, matlamat ukhwah fillah pun tercapai :D

Well done, Mr :)

Zubaidah said...

btol, kite kne dakwah kt seseorg, or nasihatkan mreka dgn cre yg kreatif, kena pndai mndekati mreka :)

and satu lagi, abg aku perokok gak, tp dye jaga solat and akhlak dia, so mybe slow2 dye akn berhenti rokok, insyaAllah :)

L.I said...

sarah : sama-sama . kita muhasabah diri sahaja . bersamalah kita menegur dengan cara yang baik . insyaAllah pesanan utk diri sendiri yg selalu lupa .

L.I said...

zubect : layan mcm member . tapi suntik dengan ilmu-ilmu yg baik dalam hubungan itu . insyaAllah semoga Allah sentiasa bersama diri muslimin dan muslimat itu .

Unknown said...

na'am!! i like that approach.

L.I said...

feel free to share