01 May 2012

La tahzan , kerlipan cinta

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani



muhasabah sejenak .









Hidayah .. Kerlipan Cipta Cintaku
Harum Rembulan Mawar
Dingin Dihakis Keseorangan ....


saya dah lama kenal dengan masa silam . selalunya , dia selalu mengekori saya daripada belakang . dan akhirnya , disebabkan rasa ingin tahu , saya berpaling ke belakang . saya hanyut . mengingati kenangan manis . menangisi dosa silam . saya berhenti dalam masa yang lama sehingga lupa untuk berpaling ke hadapan semula .

saya selalu nampak masa sekarang . dia betul-betul bertenggek di atas kepala saya . dia tak pernah berjalan . dia cuma statik . ikut sahaja ke mana arah jalan saya yang tak pasti . tuju ke kanan , dia ke kanan . tuju ke kiri , dia ke kiri . dia mengikut rentak kaki saya yang melangkah .

saya susah nak bersua muka dengan masa depan . mereka samar-samar . mereka selalu jauh . sejauh mana saya berjalan dan berlari ke arahnya , mereka tetap lebih pantas menjauhkan diri . dan penamat masa depan saya ialah sesuatu yang pasti . sesuatu yang semua manusia bakal hadapi . masa yang sudah tamat . tarikh luput yang tuhan sahaja tahu .

Aku masih menghitung diri ..
Kesiangan yang panjang
Ingin mengisi hati




saya suka lepak dengan masa silam . saya berhenti memandang ke depan . saya menyesali kesalahan semalam . saya merintih untuk kembali pada masa lepas . untuk perbaiki yang khilaf beberapa tahun yang lepas . saya malu . saya banyak berbuat zalim pada zaman silam . dan saat ini saya mula berhenti . berhenti memandang ke depan . saya cuma pengecut . takut memandang ke masa depan disebabkan persiapan yang kurang pada masa silam . 

hanyut . saya lupa . saya alpa . dan akhirnya saya dipaksa oleh masa sekarang . dipaksa untuk memandang terus ke masa depan . kerna saya diingatkan bahawa janji-janji tuhan itu benar seperti yang ditintakan olehNya . dan itu buat saya cuba percaya . percaya kerna saya seorang muslim . 

saya cuba meninggalkan masa silam . tetapi , ia tetap mengekori saya . walaupun saya berjalan , ia tetap berjalan di belakang . walaupun saya berlari , ia juga berlari di belakang . masa silam tidak boleh dipisahkan . ia akrab dengan saya . saya hanyut . terus merintih . terus menyesali . lupa dan alpa memandang ke depan . kerna masa silam itu betul-betul jelas di kotak memori .

Padamu kasih
satukan aku
Dengan rahmatmu
Dengan Kalimah
Malam Siangku
Berliku liku
Duri Dugaan
Siratan Cinta

ayat tuhan datang memujuk . saya tidak tinggalkan masa silam lagi . saya tidak mahu lagi meletakkan masa silam di belakang saya kerna saya telah meletakkan sesuatu yang bukan pada tempatnya . saya zalim . saya mahu letakkan masa silam saya di tempat yang betul .




saya mahu letakkan ia di sebelah saya tika saya sedang berjalan ke arah masa depan . saya tidak mahu hanyut dihantui dosa semalam . saya tidak mahu lupa tanggungjawab hari ini dan esok disebabkan kecuaian semalam . saya tidak mahu alpa kerna yang pasti itu akan datang menjamah bila-bila masa akan datang .

dan masa silam itu diletakkan di sebelah untuk dijadikan panduan . supaya saya tidak lagi mengulangi dosa semalam . dosa yang membuatkan saya lemas , tidak berdaya .

usahlah bersedih , peminat rahsia maha agung sentiasa mahu bersamamu . Dialah maha penyayang dan Dialah tuhan maha memberi .

Biar di jemala mentari
Biar di bahu gunung berapi
pasrahku abadi untukmu ..untukmu

Ku kembara setia disisinya ...
Ku inginkan Bahagia abadi
ku impikan sentosa dibawaha naungannya
selamanya

4 comments:

Zubaidah said...

okay, aku sgt sebak skrg nie:( tq sbb entry ni:) aku pown tgh hanyut dgn masa silam, smpai ak x tgk ke depan lg dah, tp aku tgh cuba utk tgk ke dpan skrg, wlopon susah sgt3

L.I said...

la tahzan sesungguhnya Allah bersama kita ^_^

Hatipecah said...

L.I,

Nak like lah entri ni. =)

L.I said...

sila2