16 August 2012

Dua kesukaan




Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani





manusia tidak bisa hidup dengan hanya bertemankan satu kegemaran . sangat mustahil bagi seseorang itu hidup dengan melakukan satu kesukaan . manusia itu diciptakan dengan pelbagai perkara rambang yang dia minati . pasti dia menyukai lebih daripada dua atau lebih perkara di dunia ini .

bagaimana saya mahu beri contoh ya ? ha , ada seorang manusia itu gemarkan makan nasi ayam berempah . tetapi , dalam masa yang sama dia juga gemarkan nasi lemak ikan bilis . begitu juga dengan minuman kegemaran . manusia pasti buat senarai kegemaran dalam buku tulis perang zaman sekolah dulu , untuk dibuat biodata comel dan lawan-lawan yang mana yang paling cantik .


saya juga tidak terlepas sama menyukai banyak perkara dalam dunia ini . dan sudah pasti tidak semua manusia berkongsi kegemaran yang sama . ada yang punya persamaan . dan ada pula yang berbeza . tegas di sini , manusia itu punya lebih daripada satu kesukaan bagi satu kategori atau kategori yang berlainan .


waktu sedang jalan malu-malu sambil rambut dihembus angin perlahan , sayup kedengaran suara yang tinggi tapi masih kejauhan . si ayah yang sedang berwajah bengis dan berjiwa bengkak . si anak pula tunduk yang pastinya menahan haba yang membara daripada wajah si ayah . daripada langkah yang sedikit , kemudian menjadi langkah yang banyak . ingin tahu itu sentiasa menggoda . tidak mengapa , niat mahu belajar . setiap masa itu ialah pelajaran .

'rokok ini haram . rokok ini membunuh . rokok ini membazir .'




tertangkap juga beberapa kata , daripada monolog si ayah dan si anak . si ayah mahukan si anak berhenti daripada terus menghisap rokok . marahnya bukan kepalang , mahu bergegar pagar besi berwarna biru . langit pun begitu riuh , mahu hujan agaknya . sesuai betul dengan 'mood' si ayah yang berwajah bengis . si anak tidak tunduk dan meninggalkan ayahnya . masuk ke rumah . angin bertiup kencang , mengisi ruang pintu yang di buka si anak . pintu ditutup kencang , tanda protes . tidak peduli . berwajah cebik sedikit . bijak sekali atmosfera ketika itu bermainkan peranan . sungguh sepadan dengan situasi .

yang malu-malu itu cuma berfikir . apa yang silapnya si ayah itu sehinggakan angin pun meniup lebih kencang waktu itu , menyokong si anaknya yang degil . apa yang kurangnya kasih sayang ayah yang penuh tersirat . si ayah itu apabila semakin kuat barannya menentang anak-anak mereka daripada berbuat jahat , semakin tinggi nilai kasih sayang mereka kepada anak-anak . namun , hal ini bukan sesuatu yang mudah untuk dicernakan bagi pemuda dan pemudi yang mentah lagi melihat dunia .

dua kesukaan hubungkan menjadi satu .

si ayah berteriak yang hukum merokok itu haram . segala firman tuhan dan hadis dikeluarkan sehingga berpeluh . untuk dibuat bukti keharaman kandungan sebatang rokok . pamplet percuma tentang bahaya rokok dipunggah keluar untuk mengatakan asap rokok itu membunuh . tidak lupa , kalkulator juga dikeluarkan demi melakukan kira-kira betapa ruginya ekonomi si anak .




namun , bagi si anak yang sudah tertelan asap yang banyak dan jumlah nikotin yang tinggi , tenggelam dalam parit darah merah lebih daripada bahan kimia berkhasiat , itu cuma sia-sia . saat ini kepahitan dosa itu terasa manis . rasanya sedap dan tiada siapa yang boleh meragut nikmat ini . diulang , seseorang tidak boleh mengutuk kesukaan orang lain . kerna itu , dia akan protes . dia akan bangkang walaupun hakikatnya ia tidak baik untuk diri sendiri . dia cuba untuk melindungi kesukaannya daripada orang lain yang jelas berbeza dengannya .

si ayah pula cuma mengeluarkan bukti-bukti yang menyokong hujahnya yang mahukan dirinya berada di pihak yang benar manakala si anak itu pula cuma berada di pihak yang kalah . itu tidak membantu . si anak juga punya ego . berusaha untuk melindungi kesukaannya . si ayah lupa untuk memberi solusi atau jalan keluar si anak daripada terus tertimbus lebih dalam lagi .

si anak seorang yang suka bermain bola sepak . dia bercita-cita ingin menjadi seorang pemain bola sepak profesional . itu salah satu kesukaannya juga . hobi yang seronok . rasanya sedap dan akan berusaha untuk melindunginya jika ada seseorang yang berbeza dengannya .

jadi , rokok dan bola ialah dua kesukaan si anak . daripada terus menghukum si anak dengan hujah-hujah yang tipikal , bagus juga kita mengaitkan dua kesukaan si anak ini . semestinya , sesuatu yang haram itu sudah jelas di mata seseorang manusia . cumanya , ia menjadi hiburan . seronok di pandang apatah lagi merasa di hati . ia sudah lekat . untuk memisahkannya , kita cipta dilema dan berbuat mereka fikir antara dua kegemaran mana yang paling mereka utamakan .




misalnya , si anak mahukan kariernya sebagai pemain bola sepak . sudah pasti dia perlu meninggalkan rokok demi meningkatkan staminanya dan disiplin dalam permainan bola sepak . ia menjadi satu dilema yang bukan kepalang . setiap kesukaan itu berkait antara satu sama lain .

lihat juga , budaya mewarnakan rambut . seseorang gadis itu gemar bertukar warna rambut mengikut musim . namun , di saat itu ada seorang lelaki yang begitu dia cintainya dan syarat utama untuk bernikah ialah menukar tabiatnya yang suka mewarnakan rambut . dan ini menjadi dilema bagi si gadis . dia akan berfikir sehabis baik untuk memilih yang mana satu yang lebih baik untuknya .

dalam proses dilema itu , sokong dan bantu mereka . dengar dengan wajah simpati dan bukannya mengeluarkan hujah yang kita ini betul selalu . adakalanya , hidup manusia itu bukan setiap daripada mereka dilahirkan untuk belajar di sekolah pondok . ada juga yang lahir daripada lorong-lorong .

kita yang berusaha cuba untuk membentuk tetapi tangan tuhan lah yang dapat menyentuh hatinya . semoga kita tabah dan ingat yang kita cuma manusia .

Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)? 

surah ad-Dhuha : 7











































No comments: