28 August 2012

Berkongsi itu penyayang


Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






untuk adik-adik yang bakal menduduki UPSR , PMR dan SPM , ucapan semoga berjaya diberi . tidak kurang juga kepada abang mahasiswa dan kakak mahasiswi yang sedang berhempas pulas dan bersengkang mata untuk mengulangkaji pelajaran . selamat berusaha diucapkan kepada anda semua .


jadi , kepada mereka yang belum naik gred itu , bersiap siagalah membuntangkan mata daripada sekarang demi menghadiahkan senyuman ibubapa yang bisa membawa ke langit . dalam debaran jantung yang buat sesama lutut belah kanan dan kiri berlaga , jangan lupalah menyediakan masa dengan yang maha pemurah . jangan pula kita sibuk meracau dengan segala nota-nota yang penuh bersepah di dalam laci meja studi sehingga lupa untuk mengaji .


jaga-jaga ya , nanti yang maha pengasih cemburu pula . kerna sedikit masa sahaja yang diperuntukkan untukNya . ibadah itu merehatkan , jangan tergesa-gesa dek kerna senarai formula halaman sebelah belum dibaca lagi .


apapun , ada sedikit perkongsian di sini . di samping waktu sekarang untuk rehat-rehatkan mata , boleh juga kita membaca yang santai daripada bertegang urat melangsaikan soalan matematik tambahan .


jangan risau ia berkenaan studi juga , bukannya tulisan bunga-bunga yang bikin otak berkhayal dengan imaginasi luar alam sehingga terlupa nama tulang jari jemari kaki manusia .


dalam sibuk dengan berpestakan musim peperiksaan , pelajar-pelajar akan menjadi lebih pasif . ada yang dahulunya kuat bermain futsal tidak kira mentari atau rembulan . kering mahupun ribut . pasti akan riuh rendah gelanggang futsal yang koyak rabak jaring golnya . itu bukan musim peperiksaan . tatkala musim peperiksaan menjengah hadir , rumput kering berbentuk bulat comel ditiup sepoi-sepoi bahasa . sifar pemain futsal tegar . dek kerana dihambat bab-bab yang belum diterokai lagi .


sama juga yang selalu keluar ke pekan , pasti akan terperap ke bilik . bertapa menghafal segala buku teks di hadapan mata . ini tipikal . rasanya , ramai yang tahu atmosfera begini . tak perlu dihuraikanlah agaknya .





mungkin , di sini ingin tekankan dari segi gaya studi yang saya kutip daripada salah seorang saudara mara yang super dingin . ^_^ . gaya studi yang ingin dihuraikan ialah penghafalan . bagaimana anda menghafal? setiap manusia yang punya keturunan berbeza ada pelbagai cara tersendiri .


jaga pemakanan . sudah tentu . makan kismis . balun kurma . memang makanan ruji harian dah setiap hari . tercongok atas meja studi . buat snek untuk tidak buatkan mata lelap dan mengantuk . alhamdulillah , sunnah nabi .


bikin peta minda . dengan warna yang cantik juga bisa merangsang otak untuk ingat lebih bagus . jarang sekali lelaki seperti saya yang bikin peta minda , yang ramainya perempuan lah yang suka beraktiviti begini . jika ada yang lelaki bikin peta minda , memang dia seorang lelaki yang rajin . wah .


ya , ada pelbagai cara lagi . namun , apa yang ingin dikongsikan rasanya mungkin ada juga yang tahu . err tak kisahlah bukannya nak kongsikan gadjet atau ubat yang bisa kuat ingatan . ia berkenaan menghafal dengan cara mengajar orang lain .





zaman sekolah dulukala , ada sistem studi yang memperkenalkan sistem tutor yakni mengajar pelajar yang lemah dalam subjek tertentu . serius , ini sangat membantu . kenapa?


tatkala , kita hadir ke kuliah , kita sudah sematkan diri belajar kerana Allah . ya , sebut basmalah ketika itu . daaaaan....dan jangan lupa tambah lagi satu niat , belajar kerna ingin berkongsi dengan rakan-rakan . hah sebab apa , satu tika kita sudah berniat mahu mengajar kawan-kawan yang mungkin kurang faham , kita akan berasa lebih bertanggungjawab untuk fokus dalam kuliah .


manusia akan buat satu perkara demi untuk berasa dia penting . itu fitrah . jadi , apabila ada teman yang mengadu kurang faham akan subjek fizik . kita akan bekerja keras untuk menghadam formula fizik yang melekat di muka buku teks tebal warna jingga demi untuk membuatkan si teman itu faham . sekaligus , si teman itu akan menyanjung kita dan buatkan kehadiran kita penting dalam diri si teman . wah , kembang hidung dapat ajar orang .

soal ujub , riya' dan takbur itu tolak ke tepi sekejap . itu soal hati . manusia mana boleh tengok hati manusia lain . tuhan sahaja yang bisa tengok . jadi , janganlah hakimi seorang lelaki atau perempuan yang selalu dihujani pujian kerna banyak membantu rakan-rakannya .





bersangka baiklah .

 dengan mengajar orang lain , kita akan berkerja keras mengingati kembali ( recall ) apa yang pernah diajar dalam kuliah . kita akan kembali membelek setiap halaman buku teks demi untuk membantu rakan yang kurang faham . maka , di situ ingatan kita akan sentiasa segar dan hangat di kepala . lagipun , ada unsur mutualisme di sini . kita sama-sama bergantung antara satu sama lain .

 yang tak faham akan jadi faham . yang faham akan lebih ingat apa yang dia faham . dan ianya akan berterusan jika ada satu pihak itu terus berkongsi ilmu .


lantik lah beberapa tutor daripada kalangan rakan anda yang pandai , bertanya dan berkongsi ilmu apa yang diajar di kuliah masing-masing . janganlah pula , yang pelajar yang sudah terasa pandai itu bikin bisu pula . janganlah berkata tidak tahu semberono tanpa mencubanya dek kerana takut rakannya merampas kedudukan dekan . aish .


“Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda: “Sesiapa ditanya tentang ilmu yang dia ketahui, kemudian dia menyembunyikannya, dia akan dikekang dengan kekangan daripada api neraka pada hari kiamat.”

(HR Abu Daud dan at-Tirmizi)




tika mereka yang kurang faham datang mengetuk pintu bilik , sambutlah mereka dengan muka yang bersungguh untuk membantu mereka . hidup ini kaya dengan mutualisme . kau bantu aku faham , aku bantu kau ingat lebih lekat .


dengan berkongsi ilmu , kita tidak akan berasa sedikit rugi pun . rakan kita juga . jika punya agama yang sama , saudara seagama juga . hidup dalam komuniti yang sama . lahir di tanah air yang sama . tambahan , ini salah satu amal yang bikin hati yang korup dengan legam bisa jadi putih berseri . untuk kubur kita juga .


selamat berusaha .

Daripada Abu Musa al-Asy’ariy RA katanya, “Apabila Nabi SAW didatangi kepadanya oleh orang yang memerlukan pertolongan, Baginda menghadap kepada sahabat-sahabatnya yang sedang duduk bersamanya lalu bersabda: Bantulah dia nescaya kamu akan mendapat pahala, dan Allah akan menyempurnakan atas lidah nabinya yang disukai (dalam riwayat lain apa yang di kehendakinya).”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Allahuma najihna fi kulli imtihan

























































































































































1 comment:

amii afandi said...

hahah, sekarang tengah musim exam. adik aku tiga-tiga amek exam besar. sorang spm, sorang pmr, sorang upsr =.=''