28 May 2012

Hadiah daripada paksaan

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani




' gua nak berhenti merokok la der , tapi belum sampai lagi satu tahap gua kene berhenti laa '


' pakai tudung ? hari tu ada pi usya utube ustaz azhar idrus tentang tutup aurat dengan sempurna . tapi , still liat nak suruh diri sendiri tutup aurat kat luar rumah . mungkin dah biasa kot '


kecil-kecil




tika waktu saya kecil , mungkin umur budak tadika . saya telah di 'paksa' untuk mengerjakan solat lima waktu oleh ibu ayah saya . solat subuh , zohor , asar , maghrib dan isya' . saya solat hanya melalui zahir semata-mata . luaran . yakni perbuatan sahaja yang jelas terpamer tanpa ada unsur dalaman .


gaya solat budak-budak kecil memang terkenal dengan trend 'patuk ayam' . lagi-lagi kalau ada rancangan kartun yang disiarkan selepas tamatnya azan berkumandang ataupun waktu asar , selalunya adalah suara sumbang yang suruh lajukan pergerakan solat semata-mata untuk bermandi peluh di padang . maka di situ lahirlah ideologi patuk ayam .

disebabkan khuatir dengan ideologi ini yang mula mengganas , si ayah memberi amaran keras kepada anak-anaknya yang mempopularkan ideologi ini . sambil melihat rotan ' roti john ' panjang tersemat di belakang si ayah , anak-anak yang tadi termangu-mangu baring menghadap ke rancangan keluang man di skrin televisyen , terus menelan air liur . takut-takut juga libasan itu bakal menyiat kulit mulus belakang badan .




saat itu , si ibu mula mengajar bacaan dalam solat setelah sekian lama tidak mempedulikan bacaan dalam berdiri , rukuk dan sujud . selalunya , nombor-nombor dalam subjek matematik tadika yang menggantikan bacaan-bacaan arab dalam solat . nakal betul masa kecil-kecil .

berdiri betul : kira nombor 1 sampai 30
rukuk : kira nombor 1 sampai 10
sujud : kira nombor 1 sampai 10

*sila jangan tiru aksi di atas =_=" 

pernah juga bertanya kepada si ayah yang garang , untuk apa kita bersolat ? jawapannya ialah jawapan yang paling mudah sekali . supaya Allah selalu sayang . mudah bukan ? tetapi waktu kecil , apalah sangat tentang jawapan itu . jawapan yang biasa . kerna dunia tika itu masih lagi ditatap dengan tidak sampai suku penglihatan .

ikhlas




si ayah sangat tegas dan juga garang . jika ada anak-anaknya yang tak solat , dirotannya sehingga terngiang-ngiang azan isya' ke telinga si anak . menangislah si anak yang tidak mengerti sifat si ayah yang menyakiti tubuhnya . tadi bersifat penyayang , kemudian apabila azan berkumandang , rotan itu mula membabi buta , hinggap ke kulitnya . aduhai , pedihnya .

disebabkan rasa gerun yang terlalu , solat itu sentiasa diutamakan bagi mengelakkan rasa pahit itu terpalit di hati . masih terang lagi bisa itu berbekas walaupun sudah bertahun menyengat di kulit . memori itu sentiasa diputar kerna rasa aneh yang bukan sedikit . ia buatkan hati ini tertanya-tanya tentang apa ertinya ' ikhlas ' dalam melakukan ibadah melalui ' paksaan ' .

' aku belum bersedia nak solat  . sebab aku belum ikhlas lagi . '




bersyukur kerna si ayah dahulu menegur dengan rotan yakni mengamalkan unsur 'paksa' dalam mengingatkan anak-anaknya dalam urusan solat . dengan adanya pendekatan si ayah yang tegas kepada si anak yang kepala batu ini , mereka mengenal apa itu solat . bermula dengan pergerakan solat yang aneh yang selalu diperhatikan masa kecil , kemudiannya mengenal bacaan arab dalam solat .

dengan adanya unsur 'paksa' itu juga , mereka kenal solat itu tiang agama dan amalan wajib bagi para manusia yang bergelar muslim . dan keterpaksaan daripada pendekatan si ayah kepada anak-anaknya , mengembangkan lagi pengetahuan mereka tentang solat .

ianya berkembang dan terus berkembang . daripada hanya terkumat-kamit membaca perkataan arab tanpa tahu apa ertinya , kini berkembang dengan perasaan kesedaran diri sendiri yang setiap muslim itu juga perlu tahu apa ertinya setiap maksud dalam bacaan solat demi menggapai kemanisan khusyuk .

dan ianya akan terus berkembang sehinggalah kita sedar yang pada mulanya kita dalam keadaan paksa dalam bersolat , kemudiannya timbul kesedaran diri akan betapa pentingnya solat itu di sisi agama . keikhlasan dalam melakukan ibadah itu boleh digapai melalui proses ibadah seperti solat yang pada mulanya kita malas untuk solat dan akhirnya disebabkan kita bermula dengan paksaan , ikhlas itu bisa hadir dalam sanubari muslim .

paksaan itu sangat berkuasa . kita memandangnya sebagai sesuatu yang kasar . tanpa ada rela hati . mencabul hak kebebasan manusia . tapi hakikatnya , paksaan dalam melakukan perkara-perkara yang baik , akan membuahkan ikhlas dalam melakukan perkara-perkara yang baik .




“Latihlah anak-anak kamu bersolat ketika usianya 7 tahun , dan pukullah mereka (jika tidak mahu menunaikan solat) diwaktu telah berumur 10 tahun , dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara lelaki dan perempuan)”

riwayat Abu Daud

' aku belum sampai seru lagi nak pakai tudung ni '

belum cuba belum tahu . bak kata pujangga ^_^ . mungkin kita sudah biasa dengan kebiasaan kita sehinggakan kita takut-takut untuk melakukan hal-hal yang luar biasa daripada kebiasaan kita . apabila kita mula mahu melakukan sesuatu yang bukan perkara biasa yang kita selalu buat , kita akan rasa ragu . kita akan berfikir seribu kali .

ibaratnya , bagi seorang lelaki yang duduk di garisan khatulistiwa yang diculik di benua eropah yang bersalji . dan ragu apabila perlu berski di atas pergunungan salji demi meloloskan diri daripada penculik . ini perkara luar biasa bagi lelaki yang duduk di khatulistiwa . boleh juga diibaratkan seorang lelaki yang perlu membuat lompatan bungee . dia akan berfikir banyak kali untuk membuat keputusan sama ada melakukannya atau mengundur diri .

dengan adanya unsur 'paksa' , maka seseorang itu perlu membentuk tekad untuk memaksa dirinya melakukan sesuatu yang baharu . memaksa dirinya melakukan perkara yang baik-baik dalam agamanya . paksa diri untuk bersolat walaupun belum bersedia . paksa diri untuk menutup aurat dengan sempurna walaupun belum bersedia . paksa diri untuk berhenti merokok walaupun belum bersedia .




dengan keterpaksaan dalam melakukan kebaikan dalam agama , ia akan menghasilkan proses dalam membentuk ikhlas di hati . keikhlasan tidak boleh digapai sebelum melakukan solat ataupun sebelum pakai tudung . tetapi keikhlasan bisa dicapai melalui sepanjang proses amalan itu .

bacalah surah al-fatihan dengan perlahan . rukuk dengan perlahan . sujud dengan perlahan . lakukan pergerakan dalam solat secara perlahan .

jika kita cuba-cuba untuk bersolat walaupun hati belum ikhlas , rasailah setiap rakaat itu dengan bacaan dan maknanya sekali . buat dengan perlahan supaya kita dapat fokus setiap makna dalam bacaan yang kita baca dalam solat . insyaallah , dengan izinNya ikhlas itu akan hadir ke dalam hati kita .

Bacalah al-Quran dan menangislah, dan jika tidak boleh menangis buat-buatlah menangis

riwayat At-Tabrani.

jika tidak mampu , pilihan yang ada hanya paksaan . paksaan bukan kerna tidak ikhlas dalam berniat , tetapi demi menggapai ikhlas dalam erti sebuah amalan dalam paksaan . mungkin sahaja kita tidak boleh menangis seikhlas hati pada hari ini , hari-hari yang mendatang pasti dengan kuasaNya , kita mampu memberi tangis bersama ikhlas .

ikhlas itu boleh digapai dalam proses ibadah . langkah-langkah dalam ibadah . procedure dalam ibadah . jika rasa malas , paksalah diri . mujahadah . nak atau tak nak sahaja . 




' bukan ke Islam tidak mengamalkan paksaan , seperti termaktub dalam al quran '


Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.


al-Baqarah : 256

ya . benar sama sekali . namun , ayat itu jelas mengatakan tiada paksaan kepada ahli kitab yang mahu menukarkan agamanya kepada Islam . ayat itu khusus kepada ahli kitab sahaja .

seandainya kita yang sudah bergelar muslim , unsur 'paksa' itu sepatutnya sudah tiada dalam kamus hidup kita . kerna tika kita sudah menyebut syahadah , maka secara automatiknya kita wajib percaya pada rukun iman dan melaksanakan rukun Islam .  yang ada hanyalah perkataan rela dan bukan paksaan kerna kita sudah memeluk agama Islam .

fikir kembali , atas dasar apa kita memeluk Islam jika kita malas untuk bersolat , enggan menutup aurat dan mengabaikan perintah-perintah Allah . bukan ke jika bila kita sudah mengucap syahadah , maka kita wajib melakukan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya .




jika kita masih lagi rasa berat untuk melakukan yang baik lagi benar dalam agama , maka bermujahadah lah yakni tekan diri kita dan paksa diri sendiri melakukan suruhanNya demi mencari erti ikhlas dalam proses tersebut .

ingat , jika keikhlasan itu tidak dapat dicari waktu niat mahu bersolat , maka paksalah diri sendiri bersolat dahulu dan rasailah setiap makna bacaan solat itu . dengan izinNya , di situlah ikhlas itu terhasil dalam proses melakukan solat .

bila sudah muslim , yang ada hanya rela dan bukan paksaan semata-mata kerna kita sudah berjanji yang kita akan setia bersama denganNya .



' siapa yang nak jawab soalan nombor 6 ? sesiapa kat sini sukarela ? kalo tak paksarela ? ^_^ '

* mata disepetkan , kepala ditundukkan , muka buat-buat fokus atas buku matematik =_="

11 comments:

CINTAsebenarcinta said...

Good entry. Ada perkara memang kene paksa diri. Macam paksa diri belajar untuk berjaya didunia. Paksa diri beribadah untuk berjaya diakhirat. :)

L.I said...

yup.....paksaan itu kadang2 perlu juga . namun , tetap ada caranya~ ^_^

zubect said...

malu aku bace entry ko, aku lambat gler solat ( T.T ), sebak pown ada bce entry nie

nadia nur amalina said...

err , teringat balik time belajar solat kecil - kecil dulu . kite kne baca kuat - kuat sebab ibu kite duduk kat tepi , nak dengar ... :D

L.I said...

zubect : haha sebak ek~ muhasabah sekejap

L.I said...

nadia : hahaha lebih kurang sama r ngan aku dulu2 ^_^

amii afandi said...

bab kira masa solat tu err dulu masa kecik-kecik aku selalu buat. lagi-lagi bab sujud. bila sujud je pandang orang sebelah kemudian cakap-cakap ==''

tapi betul la. sebab paksaan dari kecil,ianya menjadi rutin dalam kehidupan. dari tak ikhlas lama2 timbullah keikhlasannya.

L.I said...

yup exactly

AfinaKassim said...

bermula dari istikhlas, kemudian menjadi ikhlas, barulah boleh beristiqamah.

P/s: bila hang letak al-Baqarah: 256, teringat kes Lina Joy.

Jannah said...

betul. dulu takde sapa paksa sy solat di rumah. sampaikan lepas akil baligh, kesedaran tu takda. benarlah, kata ustaz azhar idrus, pakai tudung, solat tu wajib, walaupun terpaksa. tq 4 this post.

Anonymous said...

Hahaha.. So bukanlah kita sorg yg dok 'belajar' maths dlm solat time kecik kecik! Ehheh ^^'

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...