18 May 2012

Onigiri dan belon

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani




kadangkala , rasa cemburu dengan nikmat orang lain . dia hebat dalam fizik . dia kaya . dia seorang pelari yang pantas . dia pandai melukis . dia sempurna . rasa macam bodoh . rasa seperti orang yang tak kenal erti syukur . rasa yang aneh . aneh dari sisi yang tidak elok . rasa jahat .

setiap orang punya belon yang terapung di bawah tonosfera . diikat kemas di jari telunjuk . gas helium itu tidak kering , sudi sahaja memberi apung kepada belon . usia yang muda tika itu , kagum sahaja . memandang ke langit . senyum-senyum melihat belon yang terapung .

malangnya , langit biru itu tidak selalu redup dipayungi awan . terik mentari itu menyilau pandangan ke langit . memaksa mata memandang datar . awan-awan kumus yang berlari , memayungi belon-belon milik orang lain . pandangan datar itu pula kagum dengan belon yang bukan miliknya . belon milik sendiri itu tidak dipandang kerna sudah silau diserang mentari .

belon itu persis kelebihan dan nikmat kita . usai sahaja kita gembira dengan apa yang kita miliki , kita dikejutkan dengan kelebihan dan nikmat yang lebih menarik . kelebihan dan nikmat yang paling enak itu selalu bukannya milik kita , tetapi itu selalu milik orang lain .

bersyukurlah . waktu awan yang pada mulanya memayungi belon milik kita . ada manusia lain yang punya belon disinari mentari , terasa cemburu dengan nikmat yang ada pada kita . cukuplah dengan ini . semoga pencipta awan itu selalu dekat dengan kita .


umeboshi + onigiri = ^_^




kelebihan yang ada pada seseorang itu umpama umeboshi dalam onigiri . kelebihan seseorang itu selalu melekat di belakang mereka . persis umeboshi yang melekat dalam onigiri . manusia di seluruh dunia ini umpama onigiri . setiap orang punya umeboshi dengan bentuk yang berbeza . warna yang berbeza . rasa yang berbeza .

tetapi disebabkan umeboshi itu tersangkut di belakang mereka . mereka tidak punya daya untuk melihat umeboshi di belakang mereka .




' saya bukan seorang yang istimewa . saya cuma nasi putih . '

itu tidak benar sama sekali . saya boleh nampak dengan jelas umeboshi awak yang melekat di belakang badan awak . manusia bisa cemburu disebabkan mereka bisa lihat dengan jelas , umeboshi di belakang manusia lain . saya juga manusia yang bisa lihat , bisa lihat dengan sempurna sekali .

ada umeboshi yang menakjubkan di belakang awak .

~ Tohru Honda - Fruit Basket ~

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu

surah Ibrahim : 7

4 comments:

zubect said...

fruitbasket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(ok, sorry, terover excited pulak)

ko tahu tak, setiap kali aku baca entry ko, mesti yang mcm ada kena mengena dgn ape yg aku hadapi, mmg terkena kat btg idung aku la.... amazing btol la ko nie!

aku pown tdi mcm cmburu ngan member aku sorg nie, dia dpt ape yg aku nak, huhuhu... tapi alhamdulillah, aku cuba dah nak buang rasa yg teruk tu... insyaAllah, Dia bg yg baik buat aku... amin

L.I said...

hahahaha siapa la aku ni =_=

ini cuma peringatan utk aku yang selalu lupa . ^_^

semoga aku akan ingat bila baca balik . insyaAllah

nadia nur amalina said...

fruit basket fruit basket !
syafiq , kena bagi kheilda baca yang ni ... die peminat tohru :D

L.I said...

heh , one of the my favorite animes . yoshhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...