04 May 2012

Mana kiblat ?

Bismillahirahmanirahim. Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani


Bukan mudah untuk berubah... dari tanpa arah ke sejadah, dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan. 

Hlovate

ianya normal hidup dalam majoriti masyarakat , tetapi jangan sesekali terheret sama dan terus hanyut bersama majoriti . pusingan roda kehidupan banyak mengajar ertinya mencari satu jalan . kadangkala , kita di duduk bawah roda , mengheret sama debu dan batu tajam . dan kita di duduk atas roda , menghirup udara nyaman . segala ujian musibah tika di bawah roda dan nikmat tika di atas roda itu adalah ujian .




ujian untuk memperelokkan kehidupan agamanya . kehidupan bertuhan . mencari erti sebuah penyerahan diri seorang hamba kepada penciptanya yang maha memberi . musibah yang datang bergolek , untuk mengajak kita rasa mengaku kalah dan menjadikan kita lemah . tatkala sudah lemah , kita mula mencari yang kuat . bergantung kepada yang kuat untuk diberi pencerahan apa ertinya sebuah harapan .

waktu nikmat itu turun mencurah-curah , untuk mengajak kita rasa gembira dan bangga . tatkala menjadi gembira , kita perlu cari yang memberi . berterima kasih kepada yang memberi untuk tahu apa erti bersyukur dalam setiap pemberian .

kehidupan ialah sesuatu yang menarik . kematian ialah sesuatu yang pudar . kematian itu ada seratus cara , dan yang pastinya cara mati yang keseratus ialah mati tua . bagaiman dengan kehidupan ? ini hanya sisi saya . kehidupan itu cuma ada satu dalam diri manusia , kehidupan seorang hamba .

kehidupan di balik instrumen .




kadangkala , fahaman dogma itu ada sedikit tercalit di benak hati . takut nak sentuh gitar kerna genre bunyinya terlalu mainstream diputar dengan nada yang tidak seiring dengan kehidupan bertuhan . namun , itu tidak lagi menjadi ngeri pada zaman ini . persepsi sebuah gitar itu bergantung kepada pemainnya . genre lagu yang memperjuangkan kemanusiaan , menghentikan keganasan dan mengajak kehidupan kembali kepada tuhan .

persepsi itu menjadi cemar tatkala pemainnya itu obses dengan mesej bertentangan dengan dasar kehidupan sebenar . lalai . nikotin . ghairah . high . ia bukan seperti yang gitaris itu terlibat dengan arak atau dadah , cuma bagaimana komitmen seseorang manusia itu kepada tuhannya ? gembira memenuhi ruang hati atau cuba renungkan sesuatu yang mungkin sedang menghilang jauh dalam diri . hey , bukannya ada apa-apa pun tentang kehidupan di balik gitar en ?

cool . tetapi , ia berkenaan tentang ciri-ciri kehidupan selepas sebati dengan instrumen . tika kita mula rasa 'wow' dan rasa 'hebat juga' , ada sesuatu yang kita lupa dan mula luput memencilkan diri . tak kata yang kehidupan di balik instrumen bunyi sahaja yang rasa begini . yang ini cuma satu contoh .




bagaimana pula dengan kehidupan di balik cinta . sebelum mengenal cinta itu sendiri , kehidupan kita berlangsung begini dan sebaik sahaja mengenal nama cinta itu , ciri-ciri kehidupan lama sedikit-sedikit berubah menjadi kehidupan yang ada pada dalam cinta .

saat mata yang jauh memandang menjadi dekat di hati . saat itu juga rasa ingin menyentuh hati dia , ilmu berdebat di dada . ini salah . itu salah . tahukah manusia , ciri-ciri kehidupan di balik cinta . cinta memerlukan pengorbanan .

 ia macam seorang pelajar yang mahu berjaya dalam kertas peperiksaan semestar akhir , dia terpaksa berkorban , potong masa dia buat dunk di gelanggang basketball , berhenti sementara main ice skatting dan goreng cekodok jagung dengan ibunya .

tatkala usia mentah , jangan sesekali jadikan agama sebagai korban untuk menggapai cinta . pening en . penulis lagi pening nak terangkan . ianya macam kadangkala , lelaki rasa 'geram' . tak pasti macam mana nak describe rasa 'geram' itu atau mungkin anda pun tak sanggup nak dengar =_=" .

lelaki yang sudah sebati dengan kehidupan barunya yang sebelum ini kehidupan seorang yang single , menjadi tidak keruan untuk melangkah ke peringkat kehidupan cinta yang seterusnya . peringkat pengakhiran yang mutlak dalam cinta . kerna kehidupan dalam dunia ini singkat yang terbahagi kepada peringkat-peringkat yang ringkas .

kehidupan di balik material . cinta , instrumen , etc etc

ingin tahu ( percubaan ) ---->  seronok melayan perasaan ----->  ketagihan ( sukar untuk tinggalkan , jadi carta hati )  ------->  pengakhiran ultimate ( puncak kepada emosi terakhir )





bagi setiap kehidupan yang wujud dalam dunia ini , manusia hanya mampu mara ke depan dalam kehidupan . tiada jalan mengundur dalam kehidupan manusia . usia berjalan membentuk garisan kedut , menunggu giliran panggilan yang pasti .


pengakhiran ultimate adalah penutup bagi segala kehidupan di balik material . kehidupan bakal berlaku selepas kita sebati dengan sesuatu . dan puncak emosi terakhir ialah menjadi penanda aras rasa dalam setiap manusia . rasa gembira pada pengakhiran ultimate ? ia jelas masih lagi berterusan di fasa ketiga . fasa sukar untuk ditinggalkan . dan kehidupan itu akan mara terus ke depan dan lagi sehinggalah ia berjumpa fasa pengakhiran mutlak itu semula .

rasa jemu dan bosan pada pengakhiran ultimate ? ia tetap sukar untuk ditinggalkan jika sudah terpengaruh kehidupan di balik material . ia macam dah sebati dengan diri sendiri . jika ada sesuatu yang baru hadir , ia macam satu bentuk gangguan dalam rutin .

jadi apa nak buat ?




“Pada awalnya Islam itu asing dan Islam akan kembali asing sebagaimana pada awalnya. Sungguh beruntunglah orang-orang yang asing.” 

(HR Muslim no 389 dari Abu Hurairah)

carilah kehidupan yang baru . carilah sesuatu yang kekal dan bukan material yang sementara . kita menjadi taksub dengan jari-jemari yang membalas mesej sayang kepada cinta , di manakah letaknya pemberi cinta yang maha agung dalam hati kita ?

kadangkala , kita ada banyak masa nak buka kitab biologi sampai 4 jam , di balik kehidupan buku tebal demi mengejar sekeping sijil . di manakah letaknya pemberi kejayaan CGPA mantap kita di skrol di atas pentas dalam hati kita ?

tukar perlahan-lahan . ganti kehidupan yang bergantung kepada material kepada kehidupan yang bergantung kepada tuhan . dan sebab itulah tuhan turunkan batu saiz lima puluh sen daripada langit , supaya kita memandang ke langit . tuhan keluarkan emas saiz satu sen , untuk kita mula rebahkan dahi ke tanah .

itu hadiah . kedua-duanya hadiah kepada hambaNya . untuk keluar daripada kehidupan yang 'selesa' , meraba-raba mencari kehidupan bertuhan . tuhan mengetuk pintu hati kita untuk kembali kepada fitrah manusia semula . sujud yang lama untuk menggugurkan gunung dosa yang ke langit , bersih persis lelaki yang mengenal agama benar .




kehidupan lama menjadi musuh kepada penghijrahan kepada kehidupan yang baru . kehidupan lama menyisihkan kita . kehidupan lama membuatkan kita rasa aneh . kehidupan lama memerhatikan kita dengan rasa ganjil .


kita menjadi musuh dalam daging kita sendiri yang sebati dengan kehidupan lama . daripada rambut karat ke ustazah bertudung labuh . daripada berani mati di atas jalan lurus ke arah persemadian harum di arah kiblat . pengorbanan , der . pengorbanan , bro . pengorbanan itu perlu .

asing . dipulaukan . itulah bentuk pengorbanan dalam berhijrah . masyarakat dalam kehidupan lama akan sentiasa menjadi hantu , tetapi hantu itu pun tidak akan kekal . jangan pandang-pandang semula kepada hantu , jika tidak mahu rasa seramnya . pandanglah yang hakiki . kerna yang hakiki itu sentiasa menemanimu .segala pujian untuk Mu , tuhan sekalian alam yang menarik tangan kami daripada terus di longkang itu .


2 comments:

Zubaidah said...

mmg susah nak berubaha, tp tu la pengorbanan kan?

L.I said...

mujahadah itu pahit , syurga itu manis .